http://znp.udpu.edu.ua/issue/feed Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету 2025-04-07T11:09:54+03:00 Тітова Любов Олександрівна vrv.udpu@gmail.com Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до<strong style="color: red;"> Категорії "Б"</strong> Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (спеціальності: 011, 015). Наказ МОН України від 15.10.2019 № 1301.</h2> <p>Раніше збірник входив до Переліку наукових фахових видань України:</p> <ul> <li> <p>Наказ МОН України від 12.05.2015 № 528</p> </li> <li> <p>Наказ МОН України від 2010 року № 1</p> </li> </ul> <p><strong>Засновник:</strong> Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстрація суб'єкта у сфері медіа</strong> від 28.12.2023 № 1982. <strong>Ідентифікатор медіа:</strong> R30-02359.</p> <p><strong>Основна цільова аудиторія збірника:</strong> провідні вчені, професори, доктори та кандидати наук, доценти, докторанти, аспіранти, наукові співробітники. <br /><br />Журнал має загальнодержавну та зарубіжну сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання:</strong> українська та англійська.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> чотири рази на рік.</p> <p><strong>У збірнику публікуються результати наукових досліджень актуальних проблем у галузі педагогічних наук:</strong> загальної педагогіки та історії педагогіки, теорії та методики навчання, корекційної педагогіки, теорії і методики професійної освіти, соціальної педагогіки, теорії і методики управління освітою, теорії і методики виховання, дошкільної педагогіки, теорії навчання.</p> <p><strong><em>"Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету"</em></strong> зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li> <p><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2307-4906" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://search.crossref.org/?q=2307-4906" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=Hv2aUqEAAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=44832" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://www.worldcat.org/search?q=%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85+%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C+%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%83&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></p> </li> <li> <p><a href="http://journals.uran.ua/search/category/249" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></p> </li> <li> <p><a href="http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe?C21COM=S&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21FMT=fullwebr&amp;S21ALL=%28%3C%2E%3EK%3D%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A5%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%9F%D0%A0%D0%90%D0%A6%D0%AC%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%A3%D0%9C%D0%90%D0%9D%D0%A1%D0%AC%D0%9A%D0%9E%D0%93%D0%9E%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%94%D0%95%D0%A0%D0%96%D0%90%D0%92%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%A3%D0%9D%D0%86%D0%92%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%A2%D0%A3%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%86%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%86%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%9F%D0%90%D0%92%D0%9B%D0%90%24%3C%2E%3E%2A%3C%2E%3EK%3D%D0%A2%D0%98%D0%A7%D0%98%D0%9D%D0%98%24%3C%2E%3E%29&amp;FT_REQUEST=&amp;FT_PREFIX=&amp;Z21ID=&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21CNR=20" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></p> </li> <li> <p><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=znpudpu" target="_blank" rel="noopener">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?type=all&amp;lookfor=%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA+%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85+%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C+%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%83&amp;ling=1&amp;oaboost=1&amp;name=&amp;thes=&amp;refid=dcresen&amp;newsearch=1" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></p> </li> </ul> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <ul> <ul> <li> <p><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892" target="_blank" rel="noopener">20301, м. Умань, вул. Садова, 2</a></p> </li> <li> <p><a href="https://udpu.edu.ua/" target="_blank" rel="noopener">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</a></p> </li> <li>Тел.: 093-056-98-74 <a href="https://nauka.udpu.edu.ua/redvid/" target="_blank" rel="noopener">(Тітова Любов Олександрівна).</a></li> <li>Email: <a style="background-color: #ffffff;" href="mailto:vrv.udpu@gmail.com">vrv.udpu@gmail.com</a></li> </ul> </ul> http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326190 ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЯК ОСНОВА ЇЇ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ 2025-04-04T09:51:10+03:00 Антон Амонс amonsaa@gmail.com <p>У статті розкрито психолого-педагогічні детермінанти національної ідентичності як основа її формування в учнів старших класів у позакласній роботі. Вcтановлено можливість формування національної ідентичності за допомогою психолого-педагогічних детермінант. Визначено поняття «національна ідентичність» як інтегральне особистісне утворення, пов’язане з усвідомленням своєї приналежності до громадян тієї чи іншої держави на загальнокультурній основі, що відображає ціннісно-мотиваційну спрямованість особистості щодо культурних, соціально-політичних, правових, економічних. явищ у сучасному суспільстві та обумовлює особливості та ступінь її громадянської активності. Як ключові вікові особливості, що визначають можливість формування національної ідентичності за допомогою психолого-педагогічних детермінант у старшому шкільному віці виділено: здатність до понятійних форм мислення, спрямованість якого визначається потребою у самовизначенні та становленням світогляду учня, якісні зміни в самооцінці, мотиваційній сфері старшокласника, інтенсифікація та її роль у механізмі формування ідентичності – асиміляції та акомодації.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326191 ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ РОБОТОТЕХНІКИ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ В КОНТЕКСТІ STEM-ОСВІТИ 2025-04-04T10:00:53+03:00 Талят Азізов taljat999@gmail.com Вячеслав Люльченко slulchenko@ukr.net Ольга Орлова oolga2475@gmail.com <p>Стаття присвячена аналізу ефективності інтеграції робототехніки в освітній процес закладів загальної середньої освіти на уроках технологій з метою формування технічних та інженерних навичок учнів. Зокрема розглядається можливість використання робототехніки на уроках технологій у контексті формування не тільки технічних, але й аналітичних, критичних та креативних навичок учнів із можливістю реалізації STEM-освіти. У статті обговорюються переваги робототехніки для зацікавлення STEM-діяльністю і підвищення мотивації учнів до STEM-освіти, а також реалізація потенційних викликів та стратегій їх подолання</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326194 ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ ВИМІРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ КАНАДИ 2025-04-04T10:21:17+03:00 Галина Чирва ch56@i.ua Яна Лопушенко yana.lopushenko@udpu.edu.ua <p>У статті проаналізовано теоретичні засади та практичні механізми забезпечення академічної доброчесності у вищій освіті Канади. Використано методи системного аналізу, порівняння та контент-аналізу емпіричних даних і теоретичних положень, що містяться у відповідній науковій літературі. Розглянуто основні принципи, підходи та інструменти, які викори-стовуються в канадських університетах для підтримки високих стандартів академічної етики. Досліджено впровадження індігенних принципів, інклюзивних програм і інтерактивних методів навчання, що сприяють формуванню культури доброчесності. Результати демонструють ефективність канадського підходу у зниженні порушень і забезпеченні етичних стандартів. Отримані висновки можуть бути застосовані для реформування української системи освіти.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326195 ПІДВИЩЕННЯ УСПІШНОСТІ КУРСАНТІВ ЧЕРЕЗ РЕЙТИНГ: ВІЙСЬКОВИЙ ОСВІТНІЙ КОНТЕКСТ 2025-04-04T10:32:54+03:00 Тарас Кравець taras-kravets@ukr.net Андрій Баган andriibagan@gmail.com <p>Мета дослідження полягає у вивченні впливу рейтингу курсантів на їхні навчальні результати та виявленні факторів, які сприяють підвищенню ефективності навчання у військових закладах освіти. Методи дослідження включають статистичний аналіз середніх балів у вибраних групах та графічне моделювання тенденцій успішності. Результати показують взаємозв’язок між рейтингом груп та стабільністю результатів навчання, що вказує на можливість використання рейтингової системи для підвищення академічної активності курсантів.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326199 ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В БАЗОВІЙ СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ 2025-04-04T11:16:26+03:00 Інна Омельяненко оmelinna23@gmail.com <p>У статті подано історичну ретроспективу установки на формування компетентностей,<br>окресленої навчальними програмами з фізичної культури для закладів загальної середньої освіти<br>у добу незалежності України. Показано наступність чинних нормативних актів в системі<br>забезпечення умов для реалізації компетентнісного підходу у загальній середній освіті з фізичної<br>культури. На прикладі змісту культурної ключової компетентності співавторкою Державних<br>стандартів з галузі «Фізична культура» проілюстровано логіку генерування змісту обов ʼ язкових<br>результатів фізичного виховання школярів для формування наскрізних умінь.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326202 ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКИ В ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬОГО СТУПЕНЯ «БАКАЛАВР» В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-04-04T11:34:09+03:00 Лариса Сусло suslo-larisa654@ukr.net <p>Стаття присвячена актуальній проблемі, щодо формування культури безпеки у здобувачів закладів вищої освіти. Це викликано умовами сучасного виробництва, де технології розвиваються надзвичайно швидко, а ризики травматизму та професійних захворювань залишаються високими, тому питання безпеки праці набули особливого значення.<br>Формування культури безпеки є запорукою успішної професійної діяльності майбутніх фахівців. Сформована безпекова компетентність включає в себе знання з охорони праці, вміння оцінювати ризики та приймати обґрунтовані рішення та є необхідною умовою для забезпечення безпекового робочого місця.<br>У статті наголошується на тому, що проблема дефіциту кваліфікованих фахівців з питань створення безпекового середовища є важливою проблемою на шляху до створення безпечних умов праці. Для вирішення даних проблем потрібно здійснити підготовку нових фахівців у закладах вищої освіти, які будуть готові до виконання поставлених завдань по формуванню безпекового середовища та передавати такі уміння іншим працівникам.<br>Особлива увага в статті приділяється пошуку нових ефективних методів управління охороною праці, які будуть спрямовані на попередження небезпечним ситуаціям, а не тільки на реагування на них. Для досягнення даної мети, пропонується реалізувати міжпредметні та міжтематичні зв’язки в освітньому процесі підготовки здобувачів, а також для підсилення обов’язкових безпекових дисциплін впровадити дисципліну вільного вибору «Культура безпеки».<br>Підготовка майбутніх фахівців, які опанують аспекти безпеки праці в педагогічних закладах вищої освіти, забезпечать формування культури безпеки в суспільстві. Адже саме педагоги, які володіють необхідними знаннями та навичками з безпеки, зможуть навчити інших дотримання безпекових вимог. Адже освітній процес закладу вищої педагогічної освіти, крім формування професійних компетентностей передбачає опанування безпекових знань для формування безпекової компетентності.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326204 ПРОБЛЕМА НАОЧНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИЧНИХ ТЕОРІЙ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ 2025-04-04T11:44:28+03:00 Сергій Терещук s.i.tereschuk@udpu.edu.ua <p>Стаття присвячена проблемі наочності у методиці навчання фізики, яка виникла у зв’язку із розвитком фізичної науки та пов’язана з високим рівнем абстракції наукових понять, що вивчаються у курсі фізики 11 класу. Викладено результати дослідження, в якому показано, що вказана проблема розв’язується в межах гіпотетико-дедуктивної моделі вивчення квантової фізики та теорії відносності. Розв’язання проблеми наочності можливе, якщо змістити акценти у навчанні з демонстрації наочностей об’єктів мікросвіту та відповідних явищ на дослідження учнями цих об’єктів з використанням індуктивних та дедуктивних процедур із широким залученням концепції критичного раціоналізму</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326284 ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН 2025-04-07T08:40:25+03:00 Зоя Возна domar35@ukr.net Сергій Куценко kutsenka7@gmail.com <p>Статтю присвячено проблемі формування національної та громадянської ідентичності учнів засобами змісту предметів громадянської та історичної освітньої галузі. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначені основні стратегії конструювання ідентичності особистості та дидактичний інструментарій реалізації важливих для процесу ідентифікації учнів завдань. У дослідженні проаналізовані бар’єри на шляху формування ідентичності учнів. Наведені приклади реалізації когнітивних стратегій, важливих для усунення бар’єрів, визначені способи артикуляції, рефлексії, трансформування проблеми у новий досвід.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326285 РОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ПРАКТИК У ФОРМУВАННІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ 2025-04-07T08:56:09+03:00 Лілія Нікітченко Lileekk1504@gmail.com <p>Сучасна освіта вимагає від вчителів не лише передачі знань, а й формування в учнів дослідницьких навичок. У статті розкривається питання розвитку дослідницької компетент-ності у майбутніх учителів біології в контексті сучасних викликів освіти та ролі навчальної практики в цьому. На основі аналізу наукової літератури та власного дослідження доведено, що навчальні практики є невід’ємною складовою підготовки вчителя біології, оскільки саме в цей період здобувачі освіти набувають практичних навичок, необхідних для проведення наукових досліджень, аналізу даних та розробки ефективних методів навчання.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326287 ДО ПИТАННЯ ПРО СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ США 2025-04-07T09:12:52+03:00 Марія Братко m.bratko@kubg.edu.ua Світлана Цимбалюк s.tsymbaliuk@kubg.edu.ua <p>У статті презентовано результати ретроспективного аналізу процесу становлення та розвитку системи вищої освіти США від колоніального періоду до сучасності, враховуючи її історичні, соціальні та економічні аспекти. Аналізуються ключові етапи еволюції американських університетів, починаючи від впливу європейських освітніх традицій. Особлива увага приділена трансформації вищої освіти від елітарної до масової, що зумовило появу нових освітніх підходів та ініціатив. Зокрема, це створення університетських кампусів, що сприяло в подальшому виникненню студентських служб. У висновках підкреслюється, що ефективне поєднання освітніх реформ, наукових досліджень і студентських сервісів зробило систему вищої освіти США однією з найуспішніших у світі.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326290 ЗМІСТ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ТРАНСВЕРСАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ 2025-04-07T09:46:53+03:00 Марія Костолович kostolovychm@gmail.com <p>У статті розкрито зміст системи формування трансверсальної компетентності у майбутнього вчителя географії. Виявлено, що змістово-організаційна складова забезпечує систематизацію предметного змісту, який має бути засвоєним та організаційне структурування процесу формування трансверсальної компетентності у майбутніх учителів географії. Доведено, що мотиваційно-регламентаційна складова системи забезпечує визначення індивідуалізованих цільових орієнтацій формування мотивів через етапи, використання методів, засобів і форм мотивуючого впливу викладача. Встановлено, що процесуально-формувальна складова розкриває прийоми, в ході реалізації яких у здобувачів формуються знання, розуміння та професійно значущі якості. Розкрито, що діагностично-коригуюча складова спрямована на оцінювання ступеня відповідності отриманих результатів запланованим та коригування виявлених недоліків. Доведено, що система формування трансверсальної компетентності у здобувачів характеризується гнучкістю, інтегративністю, циклічністю, стійкістю.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326291 РОЗРОБКА, ПАТЕНТУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ЗВОРОТНО-ОПЕРАЦІЙНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ОБЄКТІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ 2025-04-07T09:52:54+03:00 Олег Мелентьєв melo2009@meta.ua <p>Аналізуючи останні дослідження із технологічної підготовки школярів привертають увагу різноманітні методики, які використовуються в процесі формування творчих компетентностей таких як, конструкторські, технологічні, креслярські тощо. В процесі розробки «Методу зворотно-операційного проєктування» було зроблено аналіз різноманітних методів конструювання і проектування, які були запатентовані у різних країнах; описано послідовність етапів використання методу. Цей метод ілюструється рисунками етапів використання методики.<br>У статті зроблено висновок, що патентування педагогічних методів здійснювалось тільки за кордоном, а відповідно до Закону України «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі» педагогічний метод не може бути запатентований, так як він не є технічним результатом. У висновках статті визначені перспективи подальших досліджень, що удосконалення технологічної підготовки старших школярів із застосуванням «Методу зворотно-операційного проєктування».</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326295 СОЦІАЛЬНА КОМУНІКАЦІЯ ІЗ СУБ’ЄКТАМИ ГОСПОДАРЮВАННЯ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЕКОЛОГІВ 2025-04-07T10:36:26+03:00 Світлана Совгіра sovgirasvitlana@gmail.com Наталія Душечкіна nataxeta74@gmail.com Світлана Люленко Lulencoso@gmail.com <p>У статті досліджено процес здійснення соціальної комунікації із суб’єктами господарювання як необхідна умова професійної підготовки майбутніх екологів. Виявлено характерні особливості та найбільш значущі чинники соціально-комунікативних процесів, що супроводжують соціальні комунікації та забезпечують процес взаємодії еколога із суб’єктами господарювання. Систематизовано, уточнено та доповнено просторово-тимчасові та соціальні чинники комунікації еколога із суб’єктами господарювання. Досліджено основні аспекти соціоко-мунікації еколога із суб’єктами господарювання, до яких віднесено соціальні структури суспільства щодо їх комунікативних характеристик. Розкрито процес комунікації, який відбувається у певних об’єктивних та суб’єктивних умовах, що у сукупності складають ситуацію комунікації між екологом та суб’єктами господарювання. Виявлено відмінності в інформації, які важливі щодо комунікації, природи соціальної інформації та різноманіття її прояву між екологом та суб’єктами господарювання. Виділено значущі якості комунікації екологів та суб’єктів господарювання.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326301 АНАЛІЗ ДЕФІНІЦІЇ «МІЖНАРОДНИЙ СТУДЕНТ» В УКРАЇНІ ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ В АСПЕКТІ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ 2025-04-07T10:51:32+03:00 Віта Безлюдна vitabz@ukr.net Ольга Свиридюк zov2380@gmail.com <p>У статті проаналізовано дефініцію «міжнародний студент» в Україні та Великій Британії в аспекті інтернаціоналізації закладів освіти. З’ясовано, що міжнародний студент є не лише учасником процесу інтернаціоналізації, а й її каталізатором. Його академічна мобільність сприяє трансферу знань, міжкультурному обміну та підвищенню конкурентоспроможності університетів на світовому рівні. Підкреслено, що у свою чергу, розвиток інтернаціоналізації вищої освіти створює сприятливі умови для інтеграції міжнародних студентів у глобальний освітній простір, що стимулює розвиток партнерських відносин між закладами освіти різних країн та сприяє взаємозбагаченню наукових і культурних традицій. Аналіз понад 20 українських та британських термінологічних джерел засвідчив відсутність усталеної дефініції виразів «іноземний студент» та «міжнародний студент». У більшості українських словників фіксується лише загальне визначення поняття «студент», тоді як лише в одному джерелі виявлено терміни «іноземні громадяни» та «іноземні працівники». Визначення понять «іноземний студент» і «міжнародний студент» зафіксовано у Національному освітньому глосарії: Вища освіта (2024) та Словнику новітніх освітянських термінів і понять (2021), що підкреслює їхню значущість у формуванні категорійного апарату дослідження інтернаціоналізації вищої освіти. Автори статті звертають увагу, що дефініція «міжнародний студент» не є загально поширеною, однак помічено поодинокі випадки її використання, переважно при перекладі зарубіжних джерел. З’ясовано, що британські вчені віддають перевагу використанню терміну «міжнародний студент», адже він краще відображає реалії глобалізації, інтернаціоналізації та студентської академічної мобільності, що відповідає сучасним потребам освітніх установ і міжнародної спільноти.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 http://znp.udpu.edu.ua/article/view/326306 ПЕДАГОГІЧНІ ПОГЛЯДИ МАРІЇ МОНТЕССОРІ В КОНТЕКСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ 2025-04-07T11:09:54+03:00 Аліна Баєнко alina.mi1527@ukr.net Тамара Янченко tamyanchenko@gmail.com <p>У статті проаналізовано ключові засади педагогічних поглядів Марії Монтессорі та досліджено особливості їх використання в контексті діяльності закладів дошкільної освіти України. Розглянуто основні принципи методу італійської педагога: підготовлене середовище, різновікові групи дітей, повага до свободи вибору, спеціальна підготовка дорослого, які сприяють формуванню гармонійної та здорової особистості дитини. Висвітлено перспективи поширення методу Монтессорі в дошкільній системі України та характеризовано виклики, які виникають під час упровадження педагогічної системи в традиційних закладах.</p> 2025-03-28T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025