ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ У КОНТЕКСТІ ПРОГРАМИ «ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ»
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2019.168354Ключові слова:
Інтелектуальний розвиток, програма «Філософія для дітей», вміння, особистість, інтелект, гуманізація, розвиток, філософія, здатність робити узагальнення, креативне мислення.Анотація
У статті йдеться про програму М. Ліпмана «Філософія для дітей» та її вплив на інтелектуальний розвиток особистості. Схарактеризовано особливості імплементації та розвитку вищезгаданої програми. Проаналізовано сутність програми «Філософія для дітей» та доведено, що реалізація даної програми сприяє розвитку таких вмінь дитини як: вміння узагальнювати, вміння формулювати причинно-наслідкові зв’язки, вміння робити висновки, вміння застосовувати теоретичні знання на практиці. Було стверджено, що програма «Філософія для дітей» спрямована на те, щоб навчити дітей філософії, тобто способу мислення про світ та орієнтацію в ньому. При цьому, автор програми робить наголос не на запам’ятовуванні інформації, а на активному «створенні» філософії, яка потребує розумових зусиль та вирішення проблем, пов’язаних зі справжнім життям учнів. Було доведено, що філософствування допомагає дитині перейти від поверхневого рівня розуміння різних проблем до глибокого, суттєвого рівня. Було визначено, що програма «Філософія для дітей» зосереджена на формуванні особливої особистості, здатної приймати відповідальні рішення. Було виокремлено дві основні умови теоретичної, педагогічної та філософської концепції теорії Ліпмана, а саме: віра у людський розум та сподівання, що освіта може забезпечити широкі можливості для розвитку дитячої особистості. Aвторами наголошено, що декілька досліджень були проведені у різний час з метою перевірити ефективність програми «Філософія для дітей». Результати цих досліджень доводять, що програма розвиває логічне мислення, критичне мислення, математичне мислення зокрема та інтелектуальну креативність в цілому.Посилання
Bedford, M. (1972). Existentialism and Creativity. N.Y., 137 р.
Cole, M., John-Steiner, V., Scribner, S., Souberman, E. (Eds). (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge (Macc.), 68–70.
Dewey, J. (1967). A Common Faith. New Haven. Yale UN Press, 117–121.
Freese, H.-L. (1990). Kinder sind Philosophen. Wienheim.
Huyin, Filip S. (2001). Filosofiya u vykhovanni ditey yak hromadyan svitu [Philosophy in the education of children as citizens of the world]. Kyiv, 54–57.
Lipman, M. (1976). Philosophy for children. Metaphilosophy, 17–39.
Lipman, M. (2005). Refleksyvna modelʹ praktyky osvity [Reflexive model of education practice]. Shlyakh osvity, 8, 7–15.
Lipman, M., Sharp, А. М. (1998). Ethical Inquiry: Instructional Manual to accompany Lisa. Montclair, New Jersey.
Lipman, М. (1988). Philosophy Goes to School. Philadelphia.
Masharova, T. V. (1998). Uchebnaya deyatel'nost'... Sreda... Razvitiye...: Uchebnoye posobiye [Learning activities ... Environment ... Development ...: Tutorial]. Kirov.
Pylypenko, L. (2003). Sotsialʹna refleksiya yak skladova zhyttyevoho samovyznachennya suchasnoyi molodi. [Social reflection as a component of life's self-determination of modern youth] In Maksymenko S.D., Tsyba V.T., and Shayhorodsʹky Yu.Zh (Ed.) Sotsialʹno-psykholohichnyy vymir demokratychnykh peretvorenʹ v Ukrayini, Kyiv, 258–269.
Sharp, E. M. (2001). Navchannya demokratiyi [Education of democracy]. Kyiv, 43–47.
Shirman, V. (1978). An experiment with philosophy for children in Newark and Prompton Lakes. N.J.
Shirman, V. (1982). Evaluation of Philosolhy for Children program in Bethlehem. Pennsylvania, 1982, Vol. 4, 37–40.
Vaynshteyn, M. (2001). Krytychne myslennya yak osnova demokratychnoho navchannya [Critical Thinking as the Basis of Democratic Learning]. Kyiv, 49–51.
Yanovsʹkyy, A. (2001). Shkola hromadyanyna: amerykansʹkyy dosvid – nashi potreby [Citizen's School: American Experience – Our Needs]. Lʹviv.
Yulina, N. S. (1993). Filosofiya dlya detey. Voprosy filosofii [Philosophy for children. Questions of philosophy], 9, 20–23.