ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ЯК ПРОВІДНИЙ ШЛЯХ ПРОФІЛІЗАЦІЇ СТАРШОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2010.188217Ключові слова:
Особистісно орієнтований підхід, особистість, профільне навчання, personality-oriented approach, personality, profiling of senior, личностно ориентированный подход, личность, профильное обучение.Анотація
У статті розглядаються питання особистісно-орієнтованого підходу у навчанні як провідного напрямку профілізації старшої загальноосвітньої школи. Достатньо широко розглянуто поняття особистості з точки зору психолого-педагогічних досліджень провідних науковців.
Визначено сутність особистісного підходу, основні труднощі пов’язані з його реалізацією в умовах класно-урочної (імперативної) системи навчання.
Учні за традиційної моделі навчання запам’ятовують певний об’єм інформації чи відтворюють прийоми роботи, тоді як в умовах особистісно-орієнтованого навчання набувають практичного досвіду використання знань на практиці. За таких умов учителю варто змінити традиційні методики навчання, які орієнтовані на запам’ятовування готових знань. Також проблемним залишається оцінювання учнів в умовах особистісно-орієнтованого навчання.
У підсумках статті запропоновано основні положення особистісно-орієнтованого підходу, які є визначальними для умов профільної освіти.
В статье рассмотрены вопросы личностно-ориентированного обучения как ведущего направления в развитии профильного образования на старшей ступени средней школы. Достаточно широко рассмотрено понятие личности с точки зрения психолого-педагогических исследований ведущих ученых.
Определено суть личностного подхода, основные трудности, которые возникают в связи с его реализацией в условиях классно-урочной системы образования.
Существенное отличие между традиционным и личностно-ориентированным обучением заключается в том, что в традиционной системе обучения ученики заучивают на память теоретический материал, а в условиях личностно-ориентированного обучения приобретают практический опыт использования знаний на практике. В таких условиях учителю нужно изменить традиционные методики обучения, которые ориентированы на запоминание готовой системы знаний.
В итогах статьи предложены основные положения личностно-ориентированного подхода, которые, как считает автор, являются ведущими для реализации профильного образования.
In the article the questions of the personality-oriented approach are examined in studies as leading direction of profiling of senior general school. Essence of personality approach is certain, basic difficulties are related to his realization in the conditions of the traditional system of studies. An accent is done on that students at the traditional model of studies memorize knowledge, while in the conditions of the personality-oriented studies acquire practical experience of the use of knowledge in practice. On such conditions it is necessary to change the traditional methods of studies, which are oriented to memorizing of the prepared knowledge, a teacher. Also a problem is an evaluation of students in the conditions of the personalityoriented studies.
Посилання
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Психология развития. – СПб. : Питер, 2001. – С. 227‒271.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. – М., 1979.
Ващенко Г. Загальні методи навчання : Підручник для педагогів. – 1-е вид. – К. : Українська Видавнича спілка, 1997. – 441 с.
Дьюи Д. Школы будущего. – Берлин : госиздат, 1922. – 179 с.
Лукьянова М.І. Разіна Н.А., Абдуліна Т.М. та ін. Особистісно орієнтований урок : конструювання та діагностика. – Х. : «Ранок», 2007. – 176 с.
Максименко С.Д. Генезис существования личности. – К. : Изд-во «КММ», 2006. – 240 с.
Шиян Н.І. Профільне навчання у школах сільської місцевості : теорія і практика. – Полтава : АСМІ, 2004. – 442 с.