РОЗВИТОК РЕФЛЕКСИВНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ГУМАНІТАРНИХ ПРЕДМЕТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188909Ключові слова:
Майбутні вчителі, рефлексивні вміння, гуманітарні предмети, навчально-пізнавальна діяльність, іноземна мова, форми і методи роботи зі студентами, future teachers, reflective skills, humanities, education and cognitive activities, foreign language, forms and methods of working with students.Анотація
У статті подається аналіз змісту формування і розвитку рефлексивних умінь, визначення їх ролі у становленні особистості майбутнього вчителя; шляхів їх розвитку при вивченні студентами гуманітарних предметів. Наведено характеристику таких прийомів, як складання кластеру, концептуальної таблиці, стратегія «Знаю – Хочу знати – Дізнався – Залишилось дізнатись» і т.ін.; розкрито форми роботи зі студентами у процесі науково-дослідної роботи з метою формування і розвитку у них самоконтролю, самооцінки, прагнення до самовиховання і саморозвитку.
В статье представлены анализ содержания процесса формирования и развития рефлексивных умений, определение их роли в становлении личности будущего учителя; пути их развития при изучении студентами гуманитарных предметов. Приведена характеристика таких приемов, как составление кластера, концептуальной таблицы, стратегия «Знаю – Хочу знать – Узнал – Осталось узнать» и т.д.; раскрыто формы работы со студентами в процессе научно-исследовательской работы с целью формирования и развития у них самоконтроля, самооценки, стремления к самовоспитанию и саморазвитию.
The article presents the analysis of the process of formation and development of reflective skills, determination of their role in the process of personal formation of a future teacher, their development while students study Humanities. The characteristic of such techniques as drawing up a cluster, a conceptual table, the strategy «I know – I want to know – I learned – Is left to learn» etc. are presented; forms of work with students during their research work and studying in order to form and develop their self-control, self-esteem, desire for self-education and selfdevelopment are determined.
Посилання
Дегтяр В. О. Формування рефлексивної культури студентів педагогічних університетів : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. – Харків, 2006. – 19 с.
Дикань В. С. Рефлексивний підхід у теорії і практиці підготовки майбутніх педагогів в університетах США (педагогічний аспект) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / В. С. Дикань. – К., 1999. – 20 с.
Пєхота О. М. Підготовка майбутнього вчителя як система особистісно-професійного розвитку: концепція, структура, зміст, технології // Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства : Міжнар. наук-теорет. конф. до 80-ої річниці НПУ ім. М. П. Драгоманова, Вип. 2. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. – 225 с.
Кузьмина Н. В. Рационализация самообразования, самоорганизации, самоконтроля учащихся средних проф.-тех. училищ : метод. рекомендации / Н. В. Кузьмина. – Л. : Знание, 1988. – 62 с.
Середа І. В. Організаційно-педагогічні умови активізації процесу самовиховання студентів гуманітарних факультетів університету : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02. – Херсон, 2005. – 21 с.
Липкина А. И. Критичность и самооценка в учебной деятельности / А. И. Липкина, А. Л. Рыбак. – М. : Просвещение, 1968. – 141 с.