ОСВІТНІЙ МОНІТОРИНГ В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСКОГО ВИМІРУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188912Ключові слова:
Моніторинг, моніторинг професійної підготовки, моніторингові засоби діагностики, освітня інформація, monitoring, monitoring of professional preparation, monitoring facilities of diagnostics, educational information.Анотація
У статті розглядаються особливості виникнення та впровадження моніторингу професійної підготовки майбутнього фахівця. Розглянуто основні сфери застосування моніторингу як способу наукового дослідження. Подані, за науковим дослідженням автора, деякі вимірювання навчального процесу та проведення моніторингу освіти за періодами у контексті європейського виміру. Визначено основні функції освітнього моніторингу.
В статье рассматриваются особенности возникновения и внедрения мониторинга профессиональной подготовки будущего специалиста. Рассмотрены основные области применения мониторинга как способа научного исследования. Представлены, по научным исследованиям автора, некоторые измерения учебного процесса и проведения мониторинга образования за периодами в контексте европейского измерения. Определены основные функции образовательного мониторинга.
The article discusses the features of the implementation and monitoring of training future specialist. The main scope of monitoring as a means of scientific research is defined. Submitted by the author’s research, some measure of the educational process and monitoring of education for periods in the context of European dimension are presented. The main function of educational monitoring.
Посилання
Bunderson С. V., Inouye D. K., Olsen J. B. The four generations of computerized educational measurement / In R. L. Linn (Ed.) Educational measurement (3 rd ed.). – N.Y. : Macmillan, 1989. – P. 367–407.
Chrosciel E., Plumbridge W. Handbook on modules of employable skills training. – Geneva : ILO, 1992. – 193 p.
Kingsbury G. G., Zara A. R. Procedures for selecting item for computerized adaptive tests // Applied Measurenent in Education. – 1989. – № 2(4). – P. 359–375.
Learning to be. The world of education today and tomorrow / By E. Fanre, F. Herrera et.ce. – Paris : UNESCO; London: Harrap, 1972. – 313 p.
Lord F. M. Application of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Hillsdale. – N.-J.: Lawrence Erlbaum Ass. Publ., 1980. – 266 p.
Martens D. Schlussel-qualifikation / Verlag W. Kohlhamer. – Stuttgart; Koln; Mainr, 1994.
Phillip С Schlechty. Schools for the 21-st Century. Leadership Imperatives for Educational Reform. – San Francisco, 1990. – 46 p.
Rasch G. On Specific Objectivity: An Attempt of Formalizing the Generality and Validity of Scientific Statements // Danish Yearbook of Philosophy. – 1997. – V. 14. – P. 58–94.
Shaping our Own Future in the European Higher Education Area // Convention of European Higher Education Institutions. – Salamanca. – 2001. – Р. 29–30.