ЗАКОНОМІРНОСТІ РОЗВИТКУ НАУКИ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ПЕРЕДУМОВА МОДЕЛЮВАННЯ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Юрій Козловський Львівський державний університет безпеки життєдіяльності МНС України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188933

Ключові слова:

Наукова діяльність, наука, моделювання наукової діяльності, закономірності розвитку науки, scientific research, science, science simulation, the laws of science.

Анотація

У статті виділено загальні закономірності розвитку науки: теоретичні та емпіричні результати наукової діяльності функціонують у нерозривній єдності; оцінка результативності наукової діяльності визначається як єдність наукових традицій та новацій; періодичне домінування процесів інтеграції та диференціації забезпечує цілісність та всебічність розвитку науки; взаємодія наук забезпечує взаємовплив, взаємопроникнення та взаємозумовленість їх розвитку; вплив зовнішніх та внутрішніх чинників на розвиток науки перебуває у об’єктивному взаємозв’язку. Показано, що на основі загальних закономірностей розвитку науки розробляються принципи моделювання наукової діяльності ВНЗ, які слугують вихідними ідеями для теоретичних положень та практичних розробок.

В статье выделены общие закономерности развития науки: теоретические и эмпирические результаты научной деятельности функционируют в неразрывном единстве; оценка результативности научной деятельности определяется как единство научных традиций и новаций; периодическое доминирование процессов интеграции и дифференциации обеспечивает целостность и всесторонность развития науки; взаимодействие наук обеспечивает взаимовлияние, взаимопроникновение и взаимообусловленность их развития; влияние внешних и внутренних факторов на развитие науки пребывает в объективной взаимосвязи. Показано, что базируясь на общих закономерностей развития науки разрабатываются принципы моделирования научной деятельности вуза, являющиеся исходными идеями для теоретических положений и практических разработок.

The article highlighted the general laws of science: theoretical and empirical results of scientific activities operate in an indissoluble unity, evaluating the effectiveness of scientific activity is defined as the unity of scientific traditions and innovations; periodic dominance of processes of integration and differentiation ensures the integrity and comprehensiveness of science, science provides the mutual interaction, interpenetration and interdependence of development, the impact of external and internal factors on the development of science is objective in the relationship. It is shown that based on the general laws of science development, science simulation principles of high schools are investigated, which serve as source of ideas for theoretical and practical developments.

Біографія автора

Юрій Козловський, Львівський державний університет безпеки життєдіяльності МНС України

Докторант

Посилання

Горелов А. А. Концепции современного естествознания / А. А. Горелов. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. – 512 с.

Лігоцький А. О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем / А. О. Лігоцький. – К. : Техніка, 1997. – 210 с.

Майзель И. А. Интегративные процессы в науке: история и современность // Диалектика как основа интеграции научного знания / / И. А. Майзель ; под ред. А. А. Корольковая, И. А. Майзеля. – Л. : И-во Лен. ун-та, 1984. – 159 с.

Методология исследования развития сложных систем (естественнонаучный подход). – Л. : Наука, Ленингр. отд., 1979. – 315 с.

Микулинский С. Р. Контраверза: и интернализм-экстернализм – мнимая проблема / С. Р. Микулинский. – М. : Наука, 1977. – 34 с.

Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи і матеріали 2003–2004 рр.) / за редакцією В. Г. Кременя ; авторський колектив : М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, В. Д. Шинкарук, В. В. Грубінко, І. І. Бабин. – Тернопіль : вид-во ТДПУ імені В. Гнатюка, 2004. – 147 с.

Попов Н. В. Философия и методология научно-медицинского познания : Серия из трех книг. Книга I. / Н. В. Попов. – М. : Наука, 1998. – 172 с.

Рижко Л. В. Науковий простір: проблеми формування та трансформації (філософсько-праксеологічний аспект) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філос. наук : спец. 09.00.09 / Л. В. Рижко. – К., 2006. – 39 с.

Степашко В. Моделювання інформаційно-документного забезпечення управління системою науково-дослідної роботи / В. Степашко // Вища освіта. – 2007. – № 4. – С. 63–69.

Філософія : навч. посіб. / [І. Ф. Надольний, В. П. Андрущенко, І. В. Бойченко та ін.] ; за ред. І. Ф. Надольного. – К. : Вікар, 1999. – 624 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Козловський, Ю. (2019). ЗАКОНОМІРНОСТІ РОЗВИТКУ НАУКИ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ПЕРЕДУМОВА МОДЕЛЮВАННЯ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188933

Номер

Розділ

Статті