ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ ЗМІСТУ ДИСЦИПЛІН ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Ірина Пастирська Національний університет «Львівська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188959

Ключові слова:

Інтеграція, природничі дисципліни, зміст природничих дисциплін, історичний досвід, особливості інтеграції змісту природничих дисциплін, integration, natural sciences, content of natural sciences, historical experience, peculiarities of integration of the content of natural sciences.

Анотація

У статті проаналізовано історичний досвід інтеграції змісту природничих дисциплін на межі ХХ–ХХІ століття. Виявлено характерні особливості цієї інтеграції, зокрема, інноваційні підходи до формування інтегративного мислення, розробка концепцій цілісної природничо-наукової освіти; формування готовності вчителів природничих дисциплін до впровадження інтегративного підходу в освіті; інтеграції знань засобами сучасних інформаційних технологій; впровадження інтегрованих предметів та інтегрованих навчальних курсів; розробка моделей інтегративного вивчення природничо-математичних дисциплін у різних типах навчальних закладів тощо.

В статье проанализирован исторический опыт интеграции содержания естественных дисциплин на рубеже ХХ–ХХІ века. Выявлены характерные особенности этой интеграции, в особенности, инновационные подходы к формированию интегративного мышления, разработка концепций целестного естественно-научного образования; формирование готовности учителей естественных дисциплин к внедрению интегративного подхода в образовании; интеграции знаний средствами современных информационных технологий; внедрение интегрированных предметов и интегрированных учебных курсов; разработка моделей интегрированного изучения естественно-математических дисциплин в разных типах учебных заведений.

The article analyses the historical experience of integration of the content of natural sciences on the verge of ХХ–ХХІ centuries. There are defined characteristic peculiarities of this integration, especially, innovational approaches to integrative thinking formation, development of the concepts of entire natural and scientific education; formation of the readiness of natural subjects teachers for the introduction of integrative approach in education; integration of knowledge by means of modern informational technologies; introduction of integrated subjects and integrated educational courses; development of models of integrative studying of natural and mathematical disciplines in various types of educational establishments.

Біографія автора

Ірина Пастирська, Національний університет «Львівська політехніка»

Викладач кафедри іноземних мов

Посилання

Біда Д. Д. Формування готовності вчителів природничих дисциплін до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Біда Олена Анатоліївна. – Вінниця, 2010. – 429 с.

Булейко О. І. Інтеграція професійних знань майбутніх будівельників засобами інформаційних технологій у процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. степеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. І. Булейко. – Вінниця, 2009. – 20 с.

Васіна Л. С. Дидактичні умови інтеграції знань з математики та спеціальних дисциплін у підготовці майбутніх радіотехніків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. С. Васіна. – К., 2006. – 21 с.

Гапонцева М. Г. Интегрированный подход в содержании непрерывного естественнонаучного образования : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Гапонцева Мария Германовна. – Екатеринбург, 2002. – 214 с.

Гуз К. Ж. Інтегрований курс з природознавства в 5–6 класах середньої загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Гуз Костянтин Жоржович. – Полтава, 1997. – 208 с.

Дольнікова Л. В. Інтегративно-диференційований підхід до структурування змісту природничих дисциплін у медичних коледжах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец.13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. В. Дольнікова. – Т., 2001. – 20 с.

Ільченко В. Р. Розвиток мислення молодших школярів / В. Р. Ільченко // Інтеграція змісту освіти як основа розвитку інтегративного мислення молодших школярів : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф. [Кременчук, 22–24 жовтня 1996 р.]. – Полтава : ПОІПОПП, 1996. – С. 5–6.

Козловська I. М. Iсторичнi та логiко-методологiчнi передумови iнтеграцiї природничо-математичних знань у закладах професiйної освiти / I. М. Козловська // Науково-методичний вiсник. – 1995. – № 2. – С. 36–48.

Коломієць Д. І. Активізація пізнавальної діяльності студентів під час проведення практикуму в навчальних майстернях // Проблеми наступності та інтеграції змісту навчання у системі «школа–ПТУ–ВНЗ». – Вінниця : ВДПУ, 1996. – С. 273–275.

Корсак К. Інтегрований курс «Основи сучасного природознавства» як засіб формування синергетичного світобачення студентів / К. Корсак // Вища освіта України. – 2003. – № 2. – С. 94–99.

Косенко О. І. Роль інтегрованих природознавчих курсів в осучасненні змісту вищої освіти / О. І. Косенко, Ж. П. Ольховська // Вища освіта України. – 2004. –№ 4(14) – Додаток. Безперервна освіта: реалії та перспективи: Матеріали ІІ Всеукраїнської конференції. – С. 119–123.

Костюченко М. П. Проектування інтегрованого змісту технічних дисциплін модульного навчання у професійно-технічних навчальних закладах : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання» / М. П. Костюченко. – Х., 2009. – 20 с.

Левчук О. В. Інтеграція природничо-математичної та спеціальної підготовки майбутніх економістів у вищих аграрних навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Левчук Оксана Володимирівна. – Вінниця, 2008. – 226 с.

Магура Н. Л. Формування екологічних знань учнів професійно-технічних закладів освіти у процесі вивчення біології : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Н. Л. Магура. – К., 2002. – 19 с.

Рибак С. М. Міжпредметні зв’язки природничо-математичних і спеціальних дисциплін у підготовці вчителя фізики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С. М. Рибак. – Вінниця, 2006. – 19 с.

Шабага С. Б. Інтеграція змісту сільськогосподарської праці і природничих дисциплін як засіб формування загальнотрудових умінь в учнів основної школи : дис. …канд. пед. наук : 13.00.02 / Шабага Степан Борисович. – Чернігів, 2010. – 239 с.

Шатковська Г. І. Науково-методичні засади інтеграції знань з фізики і хімії студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації технічно-технологічного профілю : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання» / Г. І. Шатковська. – К., 2007. – 21 с.

Kurczab H. Model zawodowy nauczyciela a jego postawa twórcha / H. Kurczab // Dydaktuka szkoły wyższej. – 3 (59). – 1982. – S. 107–120

##submission.downloads##

Як цитувати

Пастирська, І. (2019). ДОСВІД ІНТЕГРАЦІЇ ЗМІСТУ ДИСЦИПЛІН ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ). Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188959

Номер

Розділ

Статті