В. А. ЛАЙ, К. Д. УШИНСЬКИЙ: ПЕДАГОГІКА ДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2011.189084Ключові слова:
Педагогіка дії, трудова діяльність, духовний розвиток, рефлекси, увага, спадковість, education of action, labour training, spiritual development, reflexes, attention, heredity.Анотація
У статті досліджено педагогічний спадок німецького педагога-реформатора. Здійснено порівняльний аналіз ідей німецького педагога В. А. Лая та вітчизняного педагога-новатора К. Д. Ушинського. Визначено, що особливе місце у спадщині обох педагогів займає дидактика. Трудова діяльність виступала необхідним засобом розумового, фізичного й духовного розвитку учнів. Педагоги великого значення надавали рефлексам, що покладені в основу дії. Провідною умовою навчання виступав принцип природовідповідності.
В статье исследовано педагогическое наследство немецкого педагога-реформатора. Осуществлен сравнительный анализ идей немецкого педагога В. А. Лая и отечественного педагога-новатора К. Д. Ушинского. Определено, что особое место в наследии обоих педагогов занимает дидактика. Трудовая деятельность выступала необходимым средством умственного, физического и духовного развития учащихся. Педагоги большое внимание предоставляли рефлексам, которые положены в основу действия. Ведущим условием обучения выступал принцип природосообразности.
A significant inheritance of German pedagogue reformer is investigated in the article. A comparative analysis of German pedagogue W. A. Lay’s and native pedagogue innovator K. D. Ushynsky’s ideas are analyzed. A special place in both pedagogues inheritance takes didactics. Labor activity was a necessary means of mental, physical and spiritual children’s development. Pedagogues paid a great attention to reflexes that where laid down in the base of action. A leading condition in the process of study is a principle of nature correspondence.
Посилання
Гончаров Н. К. Педагогическая система К. Д. Ушинского / Н. К. Гончаров. – М. : «Педагогика», 1974. – 272 с.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України [гол. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Зайченко І. В. Історія педагогіки : у 2-х кн. Кн. 1. Історія зарубіжної педагогіки / І. В. Зайченко. – К. : Видавничий дім «Слово», 2010. – 624 с.
Лай В.А. Школа действия. Реформа школы сообразно требованиям природы и культуры / Вильгельм-Август Лай ; [авториз. перевод с нем. Е. Пашуканиса]. – 2-е изд. – Петроград : Школа и жизнь, 1920. – 158 с.
Лай В. А. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : ru.wikipedia.org
Педагогические идеи К. Д. Ушинского / [Ред. О. Свердлова]. – М. : Знание, 1971. – 80 с.
Соловейчик С. Л. Час ученичества. Жизнь замечательных учителей / С. Л. Соловейчик. – Изд. 2-е. – М. : Дет. лит., 1972.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : в 2-х т. Т. 1. : Теоретичні проблеми педагогіки / скл. і підгот. до друку Е. Д. Днєпров ; за ред. О. І. Пискунова (відпов. ред.) та ін. ; ред. кол. : В. Н. Столетов та ін. – К. : Рад. школа, 1983. – 488 с.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : в 2-х т. Т. 2. : Проблеми російської школи / скл. і підгот. до друку Е. Д. Днєпров ; за ред. О. І. Пискунова (відпов. ред.) та ін. ; ред. кол. : В. Н. Столетов та ін. – К. : Рад. школа, 1983. – 360 с.