ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ КОМП’ЮТЕРНОГО ПРОФІЛЮ В ГАЛУЗІ БЕЗПЕКИ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2015.196290Ключові слова:
Безпека інформаційних систем, компетентність, компетенція, компетентність у галузі безпеки інформаційних систем професійна компетентність, інженер-педагог комп’ютерного профілю.Анотація
У статті розглядаються сучасні підходи до розкриття сутності компетентності у галузі безпеки інформаційних систем як складової професійної компетентності майбутнього інженера-педагога комп’ютерного профілю, розкривається характеристика та структура цієї складової. Наголошується, що, професійна компетентність майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю потребує відповідного забезпечення цілісності у межах професійно-педагогічної та комп’ютерно-інформаційної компетентності. Визначаються вміння і навички, якими мають оволодіти майбутні фахівці. На основі експериментального дослідження в статті визначається рівень уявлень студентів про сутність компетентності з безпеки інформаційних систем, досліджена самооцінка студентами власних умінь із забезпечення безпеки інформаційних систем. Також у статті визначено основні напрями подальшого експериментального дослідження означеної проблеми.
В статье рассматриваются современные подходы к раскрытию сущности компетентности в области безопасности информационных систем как составляющей профессиональной компетентности будущего инженера-педагога компьютерного профиля, раскрывается характеристика и структура этой составляющей. Указываются на то, что профессиональная компетентность будущих инженеров-педагогов компьютерного профиля требует соответствующего обеспечения целостности в пределах профессионально-педагогической и компьютерно-информационной компетентности.. Определяются умения и навыки, которыми должны овладеть будущие специалисты. На основе экспериментального исследования в статье определяется уровень представлений студентов о сущности компетентности по безопасности информационных систем, исследована самооценка студентов собственных умений по обеспечению безопасности информационных систем. Так же в статье определяются основные направления экспериментального исследования рассматриваемой проблемы.
This article reviews current approaches to the disclosure of competence in the field of security of information systems as a part of the professional competence of the future engineer-teacher of computer type, disclosed characteristics and structure of this component. Professional competence of engineer-teacher is determined as an indicator of personal growth and professional skills in technical and educational areas, that allows to expertly perform professional actions. Indicates difficulties in the integrated professional training engineer-teacher, is to enhance and systematization of technical and psycho-pedagogical knowledge and skills; the formation of new and strengthening existing skills. The author defines the basic knowledge and skills that must own engineer-teacher of computer type, in particular knowledge of the place and role of information security in the national security of Ukraine; programming techniques, development of efficient algorithms for solving applied problems; modern design and analysis software for high-level languages; computer hardware; operating systems of personal computers; Administration Basics of computer networks; database management systems; principles for the development of information systems; the structure of the workflow system. As well as the ability to choose the necessary tools to develop programs in a variety of operating systems and environments; compile, test, debug, and execute programs in high-level languages; formulate and establish security policies common operating systems, local area networks; implement countermeasures breach of network security using a variety of software and hardware protection; analyze and evaluate security risks of information objects; use of standard documents for the protection of information; practice the methods of analysis of electric circuits. Presented hierarchical model of teacher professional competence of engineer-teacher of computer type in the security of information systems. With this professional competence of the security of information systems specialist will be able to perform their functions at educational establishments and at manufacturing. Based on the experimental research in the article is determined by the level of students’ ideas about the nature of competence in information systems security, self-esteem of students studied their own skills to ensure the security of information systems. Also in the article defines the main directions of experimental research of the problem.
Посилання
Життєва компетентність особистості: науково-методичний посібник / за ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. – К. : Богдана, 2003. – 520 с.
Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автоpеф. дис . на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теорія і методика професійної освіти»/ Л. Г. Карпова. – Х. : Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 2004. – 20 с.
Коваленко Е.Э. Дидактические основы профессионально-методической подготовки преподавателей специальных дисциплін: дис… докт.пед.наук: 13.00.04. / Коваленко Елена Эдуардовна. – К, 1999. – 456 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : МГФ «Знание», 1996. – 199 с.
Петров А. В. Профессиональная компетентность: понятийно-терминологические проблемы / А. В. Петров // Alma mater. – 2004. – № 10. – С. 6–10.
Решетников П. Е. Психолого-педагогические основы субъективного развития специалиста: пособие для переподготовки и повышения квалификации преподавателей вузов и средних профессиональных учреждений / П. Е. Решетников. – Белгород : Изд-во Белгородского юридического института МВД РФ, 2001. – 137 с
Царькова Е. А. Компетентность в контексте модернизации профессионального образования. / Е. А. Царькова // Профессиональное образование. – 2004. – № 6. – С. 5–6.