ВПЛИВ КОГНІТИВНОГО ПІДХОДУ НА ФОРМУВАННЯ САМОСТІЙНИХ УМІНЬ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Наталія Сльоза

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2015.196624

Ключові слова:

Когнітивні процеси, самостійні уміння, формування, процес навчання, підручник, учні основної школи, фізична географія, cognitive processes, independent skills formation, the learning process, the textbook, students оf school, physical geography.

Анотація

У статті охарактеризований вплив когнітивного підходу на формування самостійних умінь учнів у процесі навчання фізичної географії, які є окремою предметною компетенцією. Встановлено, що найефективнішим засобом набуття здатностей самостійно здобувати знання у начальному процесі школи є освітня модель – підручник. Визначено роль окремих пізнавальних процесів (відчуття, сприйняття, увага, пам’ять, мислення, уява, мова) у самостійній навчальній діяльності школярів. Проаналізовано підходи щодо урахування специфіки когнітивних процесів та їх удосконалення під час роботи з навчальною книгою.

В статье охарактеризовано влияние когнитивного подхода на формирование самостоятельных умений учащихся в процессе обучения физической географии, являющихся отдельной предметной компетенцией. Установлено, что наиболее эффективным средством приобретения способностей самостоятельно добывать знания в учебном процессе школы является образовательная модель – учебник. Определена роль отдельных познавательных процессов (ощущение, восприятие, внимание, память, мышление, воображение, речь) в самостоятельной учебной деятельности школьников. Проанализированы подходы относительно учета специфики когнитивных процессов и их усовершенствования при работе с учебной книгой.

The article characterizes the effect of the cognitive approach on the formation of students’ independent skills in the learning process of physical geography, which is considered as separate subject competence. It is established that the most effective means of acquiring abilities of knowledge independent gain in the school educational process is an educational model – a textbook. The role of individual cognitive processes (sensation, perception, attention, memory, thinking, imagination, speech) in a self-learning activity of students is defined. The approaches regarding to the account of specificity of cognitive processes and their improvement at working with educational book are analyzed.

Посилання

Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога). – Режим доступу: http: // spiritual_culture.academic.ru /2348/ Формирование. – Назва з екрану. (26.01.2015).

Бугрій О. В. Теорія і методика формування інтелектуальних умінь учнів у процесі географічної освіти [Текст]: дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Бугрій Олена Володимирівна; Криворізький держ. педагогічний ун-т. – Кривий Ріг, 2006. – С. 26.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. ідопов.) Укл. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: – ВТФ «Перун», 2005. – С. 1544.

Гончаренко С. У. Український педагогiчний словник. / С. У. Гончаренко. – К. : Либiдь, 1997. – С. 338.

Салімон В. М. Використання кольору в наочності як виду стимуляторів навчання на уроках географії із сугестопедичною технологією / В. М. Салімон // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії : збірник наукових праць. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, – 2014. – Вип. 18. – С. 146–149.

Топузов О. М. Загальна методика навчання географії : підручник / О. М. Топузов, В. М. Самойленко, Л. П. Вішнікіна. – К. : ДНВП «Картографія», 2012. – 512 с.

Шарко В. Д. Сучасний урок: технологічний аспект : посібник для вчителів і студентів / Шарко В. Д. – К. : [б.в.], 2006. – С. 126–127.

##submission.downloads##

Як цитувати

Сльоза, Н. (2020). ВПЛИВ КОГНІТИВНОГО ПІДХОДУ НА ФОРМУВАННЯ САМОСТІЙНИХ УМІНЬ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1). https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2015.196624

Номер

Розділ

Статті