СУБ’ЄКТНІСТЬ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПРИНЦИП ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ

Автор(и)

  • Вікторія Ушмарова
  • Оксана Каданер

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2015.196632

Ключові слова:

Суб’єкт, суб’єктність, суб’єктність педагога, принцип, післядипломна педагогічна освіта, вчитель початкової школи, subject, subjectivity, subjectivity of teacher, principle, postgraduate pedagogical education, elementary school teacher.

Анотація

У статті висвітлюється зміст принципу суб’єктності як одного з методологічних принципів удосконалення готовності вчителів початкової школи до роботи зі здібними учнями у системі післядипломної освіти. Виконаний аналіз співвідношення понять «суб’єкт», «суб’єктність», «особистість» у вітчизняних і зарубіжних психолого-педагогічних дослідженнях. Розкривається сутність категорій «суб’єкт діяльності», «суб’єктність педагога». Обґрунтовується теза про те, що формування готовності вчителів початкової школи до роботи зі здібними учнями з опорою на принцип суб’єктності спрямовується на професійно-особистісний розвиток вчителів як суб’єктів педагогічної діяльності та як суб’єктів післядипломної освіти.

В статье освещается содержание принципа субъектности как одного из методологических принципов совершенствования готовности учителей начальной школы к работе со способными учащимися в системе последипломного педагогического образования. Анализируются соотношения понятий «субъект», «субъектность», «личность» в отечественных и зарубежных психолого-педагогических исследованиях. Раскрывается сущность категорий «субъект деятельности», «субъектность педагога». Обосновывается тезис о том, что формирование готовности учителей начальной школы к работе со способными учащимися с опорой на принцип субъектности направлено на профессионально-личностное развитие учителей как субъектов педагогической деятельности и субъектов последипломного образования.

The content of subjectivity as one of the methodological principles of perfection of elementary school teacher’s readiness to work with able pupils in the system of postgraduate pedagogical education has been discussed. The analysis of such concepts correlation as «subject», «subjectivity», «individual» in domestic and foreign psychological and pedagogical researches is carried out. The essence of such categories as «subject of activity», «subjectivity of the teacher» is clarified. The authors state the idea of perfection of elementary school teachers’ readiness to work with able pupils on the basis of the subjectivity principle. This perfection is aimed at professional and personal development of teachers as subjects of pedagogical activity and subjects of postgraduate education.

Посилання

Ананьев Б. Г. Психологическая структура человека как субъекта // Человек и общество / Под. ред. Б. Г. Ананьева. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1967. – Вып. 2. – С. 235–250.

Боднар А. Я. Психолого-педагогічний аналіз проблеми суб’єкта та суб’єктності в процесі становлення професійної суб’єктності майбутнього вчителя / А. Я. Боднар, Ю. В. Журат // Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. – 2013. – Т. 149. – С. 37–43.

Брушлинский А. В. Проблема субъекта в психологической науке (статья первая) // Психологический журнал, 1991. – 12 (6). – С. 3–10.

Волкова Е. Н. Субъектность педагога: теория и практика: автореф. дис... докт. психол. наук: [спец.] 19.00.07 «Педагогическая психология» / Е. Н. Волкова; М.: Психол. Ин-т РАО, – Москва, 1998. – 50 с.

Кашлев С. С. Субъектность как профессиональная компетентность педагога / С. С. Кашлев, С. Н. Глазачев, Н. И. Соколова // Вестник международной академии наук – специальный выпуск. – 2011. – С. 25.

Кисельова Ю. М. Від «суб’єкта» та «суб’єктивності» до «суб’єктності»: термінологічні пошуки / Ю. М. Кисельова // Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Філософія. Соціологія. Політологія». – Випуск 23 (2). – 2013, Т. 21. – № 9/2. – С. 135–140.

Кузікова С. Саморозвиток особистості: суб’єктний підхід / С. Кузькова // Психологія особистості. – 2013. – № 1. – С. 77–86.

Маслоу А. Самоактуализация : Пер. с англ. // Психология личности. Тексты. – М. : Изд-во МГУ, 1982. – С. 109–121.

Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. / В. А. Петровский. – Ростов на Дону : АО «Цв. печать», 1993. – 509 с.

Прокопенко І. Ф. Педагогічні технології в підготовці вчителів : навч. посібник / І. Ф. Прокопенко, В. І. Євдокимов. – Харків : Колегіум, 2013. – 364 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Ушмарова, В., & Каданер, О. (2020). СУБ’ЄКТНІСТЬ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ПРИНЦИП ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1). https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2015.196632

Номер

Розділ

Статті