ВПЛИВ ПЕРЕДОВИХ ГРОМАДСЬКИХ ДІЯЧІВ НА РОЗВИТОК ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ ОСВІТИ У СХІДНОУКРАЇНСЬКОМУ РЕГІОНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА XIX – ПОЧАТОК XX СТ.)

Автор(и)

  • Наталія Агаркова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196660

Ключові слова:

Початкова школа, громадськість, підручники, система освіти України, Східноукраїнський регіон, elementary school, public, textbooks, education system of Ukraine, the Eastern Ukrainian region.

Анотація

Встановлено, що проблема навчання в початкових школах другої половини ХІХ – початку XX ст. висвітлювалася в історико-педагогічних джерелах від дореволюційного періоду до теперішнього часу. Визначено, що передова педагогічна громадськість наполягала на посиленні загальноосвітності школи, метою якої повинно бути не «утвердження в народі релігійних та моральних уявлень і розповсюдження початкових корисних знань», а всебічний розвиток особистості дитини, демократизація шкільного навчання, де вчителю має надаватися свобода вибору підручників і навчальних посібників.

Установлено, что проблема обучения в начальных школах второй половины XIX – начала XX в. освещалась в историко-педагогических источниках от дореволюционного периода до настоящего времени. Определено, что передовая педагогическая общественность настаивала на усилении общеобразовательности школы, целью которой должно быть не «утверждение в народе религиозных и нравственных представлений и распространение первоначальных полезных знаний», а всестороннее развитие личности ребенка, демократизация школьного обучения, где учителю должен предоставляться свобода выбора учебников и учебных пособий.

Found that the problem of learning in primary schools of the second half of XIX – early XX century was covered in historical-pedagogical sources from the revolutionary period to the present time. Determined that advanced educational community insisted on strengthening obsheobrazovatelnosti school, the purpose of which is not to be «the approval of the people’s religious and moral views, and the initial dissemination of useful knowledge», and the full development of the child’s personality, the democratization of schooling where the teacher should be given the freedom of choice of textbooks and teaching AIDS.

Посилання

Верменич Я. В. Поняття «регіональна історія» як структурна модель територіальних досліджень / Я. В. Верменич // Регіональна історія України. – Київ : Інститут історії України НАН України, 2008. – № 2. – С. 9–28.

Гайдай Ольга Михайлівна. Рух української громадськості за національну початкову освіту: кінець XIX ст. – початок 1917 р.: дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Одеський національний ун-т ім. І. І. Мечникова. – О., 2005. – 228 арк.

Геник Л. Я. Релігійно-моральне виховання молоді в навчальних закладах східної Галичини (кінця ХІХ – початку ХХ ст.). – Івано-Франківськ : «Плай», 2000. – 270 с.

Грушевский М. С. Иллюстрированная история украинского народа / М. С. Грушевский. – Санкт-Петербург : тип. т-ва «Екатерингофск. печатное дело», 1913. – 366 с.

Дровозюк Л. М. Земства і народна школа на правобережній Україні у 1904–1920 роках. – Вінниця, «УНІВЕРСУМ-Вінниця», 1997. – 48 с.

Зайченко І. В. Проблеми української національної школи у пресі (друга пол. XIX – поч. XX ст.). / За ред. М. Д. Ярмаченка. – Львів, 2002. – 344 с.

Коновець О. Ф. Просвітницький рух в Україні (ХІХ – перша третина ХХ століть) / О. Ф. Коновець. – Київ : Хрещатик, 1992. – 120 с.

Курило В. С. Образование в Донбассе (XIX – начало XX вв.) / В. С. Курило, В. И. Подов. – Луганск : ЛГПУ, 1999. – 114 с.

Лузан П. Г., Васюк О. В., Бернова О. М. Історія педагогіки та освіти в Україні: навч. посіб. – К. : Національний аграрний Університет, 2006. – 301 с.

Мельничук О. С. Історія педагогіки України: [навч. посібн.] / О. С. Мельничук. – Кіровоград : КДПУ ім. В. К. Винниченка, 1998. – 169 с.

Огнев’юк В. О. Освіта у системі цінностей людського розвитку. – К. : Знання України, 2003. – 450 с.

Побірченко Н. С. Педагогічна і просвітницька діяльність українських громад у другій половині ХІХ – початку ХХ ст. Кн. 2. Громади Наддніпрянської України / Н. С. Побірченко. – К. : Науковий світ, 2000. – 185 с.

Субтельний О. Україна: Історія: [навч. посібник] / О. Субтельний. – 3-тє вид., перероб. і доп. – Київ : Либідь, 1993. – 720 с.

Фатальчук С. Д. Становлення та розвиток гімназійної освіти східноукраїнського регіону (друга половина XIX – початок XX століття): дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Сергій Дмитрович Фатальчук. – Слов’янськ, 2006. – 217 с.

Шумілова Ірина Федорівна. Розвиток земських шкіл Приазов’я другої половини XIX – початку XX століття: Дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Бердянський держ. педагогічний ун-т. – Бердянськ, 2004. – 291 арк.

##submission.downloads##

Як цитувати

Агаркова, Н. (2020). ВПЛИВ ПЕРЕДОВИХ ГРОМАДСЬКИХ ДІЯЧІВ НА РОЗВИТОК ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ ОСВІТИ У СХІДНОУКРАЇНСЬКОМУ РЕГІОНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА XIX – ПОЧАТОК XX СТ.). Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196660

Номер

Розділ

Статті