МЕТОДИЧНИЙ СУПРОВІД ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ- МАШИНОБУДІВНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196661Ключові слова:
Дослідницька компетентність майбутнього інженера-машинобудівника, дослідницькі навички, методологія наукового пізнання, лабораторний практикум з хімії, навчально-дослідницька діяльність.Анотація
Результати аналізу наукових публікацій дозволили визначити вимоги до методичного супроводу природничо-наукових навчальних дисциплін, відповідно меті формування дослідницької компетентності студентів базових інженерних спеціальностей. Дослідним матеріалом слугували методичні вказівки технічних ВНЗ до аудиторних занять з хімічних навчальних дисциплін. Наукові методи аналізу, порівняння і синтезу дозволили зробити висновок про необхідність їх модернізації. Запропоновано авторську структуру методичних вказівок до лабораторних і практичних занять з хімії для студентів напряму підготовки Машинобудування.
Результаты анализа научных публикаций позволили определить требования к методическому сопровождению естественнонаучных учебных дисциплин в соответствии с целью формирования исследовательской компетентности студентов базовых инженерных специальностей. Исследуемым материалом послужили методические указания технических ВУЗов к аудиторным занятиям по химическим учебным дисциплинам. Научные методы анализа, сравнения и синтеза позволили сделать вывод о необходимости их модернизации. Предложена авторская структура методических указаний к лабораторным и практическим занятиям по химии для студентов направления подготовки Машиностроение.
On the basis of results of analysis of scientific publications it is defined the key principles of constructing of methodological support of natural-science educational disciplines, aimed at organizing of educational-research activity of students according the aim of forming their research competence. Educationalmethodical complexes of training future mechanical-engineer and methodological materials on chemical educational disciplines, which are taught basic engineering specialties students of Technical Universities in Ukraine served as research material. The scientific methods of analysis, comparison and synthesis have been used to evaluate their compliance with the purpose of forming research competence of students and it was concluded the necessity of their modernization. It is proposed an author’s structure of methodical instructions to laboratory and practical classes on chemistry for students of Mechanical Engineering field of study.
Посилання
Архипова М. В. Модель формування дослідницької компетентності майбутнього інженера-педагога / М. В. Архипова // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – 2010. – Вип. 76. – С. 93–96.
Бондаренко Л. І. Формування дослідницької компетентності майбутніх викладачів вищих навчальних закладів в умовах магістратури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Бондаренко Ліна Ігорівна. – Старобільськ, 2015. – 20 с.
Бурчак Л. В. Формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя хімії в системі вищої освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Бурчак Ліана Володимирівна – Полтава, 2011. – 20 с.
Вивюрский В. Я. Методика химического эксперимента в средней школе [Електронний ресурс] / В. Я. Вивюрский // Химия. Издательский дом «Первое сентября». – 2003. – № 43 (640). – Режим доступу до журн.: http://him.1september.ru/2003/43/3.htm
Головань М. С. Модель формування дослідницької компетентності майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки / М. С. Головань // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. – 2012. – № 5 (23). – С. 196–205.
Головань М. С. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність» / М. С. Головань, В. В. Яценко // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі. – 2012. – Вип. VII. – С. 55–62.
Золочевська М. В. Формування дослідницької компетентності учнів при вивченні інформатики [Електронний ресурс] : методичний посібник / М. В. Золочевська; Харківський гуманітарно-педагогічний інститут. – Харків, – 2009. – [92 с.]. – Режим доступу : http://osvita.ua/doc/files/news/59/5935/8.pdf
Крушельницька О. В. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / О. В. Крушельницька. – К. : Кондор, 2006. – 206 с.
Основи методології та організації наукових досліджень : навч. посібн. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / А. Є. Конверський, В. І. Лубський, Т. Г. Горбаченко [та ін.] ; за ред. А. Є. Конверського. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
Рогозіна О. В. Формування дослідницьких умінь у майбутніх учителів трудового навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика трудового навчання» / Рогозіна Ольга Василівна. – К., 2007. – 19 с.
Сєрова С. О. Шлях у світ наукових технологій : науково-дослідницька діяльність учнів / С. О. Сєрова, Н. В. Фоміна // Управління школою. – 2006. – № 3. – С. 27–31.
Хімія. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт та завдання на додаткову роботу для студентів видавничо-поліграфічного інституту / НТУУ «КПІ»; [уклад. О. О. Шульженко]. – К. : НТУУ «КПІ», 2012. – 105 с.
Хімія. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з дисципліни студентами усіх спеціальностей / ДВНЗ «НГУ»; [уклад. О. І. Темченко, О. Б. Нетяга, Г. В. Тарасова]. – Д. : Національний гірничий університет, 2012. – 36 с.