СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗААУДИТОРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196683Ключові слова:
Студенти, виховання, позааудиторна діяльність, вищі навчальні заклади, індивідуальні особливості, вікові особливості, гендерні особливості, принципи, підходи.Анотація
Стаття присвячена актуалізації проблеми виховання студентів, що висуває перед вищими навчальними закладами завдання забезпечення не лише високого рівня фахової підготовки, а й створення умов для формування у студентів системних уявлень про навколишній світ, його цінності, забезпечення їх успішної самореалізації. Доведено, що вагомим виховним ресурсом володіє позааудиторна діяльність, яка має базуватися на знаннях про індивідуальні особливості студентів (психологічні, моральні, соціальні, гендерні), враховувати курс навчання, здійснюватися відповідно до конкретного плану, реалізовуватися з огляду на сукупність загальних принципів, що покладаються в основу виховного процесу, дотриманні основних положень комплексного, диференційованого та індивідуального підходів.
Статья посвящена актуализации проблемы воспитания студентов, которая выдвигает перед высшими учебными заведениями задачу обеспечения не только высокого уровня профессиональной подготовки, но и создание условий для формирования у студентов системных представлений об окружающем мире, его ценностях, обеспечения их успешной самореализации. Доказано, что существенным воспитательным потенциалом обладает внеаудиторная деятельность, которая должна основываться на знаниях об индивидуальных особенностях студентов (психологических, моральных, социальных, гендерных), учитывать курс обучения, осуществляться в соответствии с конкретным планом, реализовываться на основе совокупности общих принципов воспитательного процесса, соблюдения основных положений комплексного, дифферен-цированного и индивидуального подходов.
The article is devoted to actualization the problem of students’ education which puts forward before higher educational institutions a task of maintenance not only a high professional standard, but also creation of conditions for formation students’ system representations about world around, its values, maintenance of their successful self-realization. It is proved that essential educational potential has out-of-class activity – the integral component of the general teaching and educational process which is carried out for the purpose of creation the conditions for intellectual, spiritual, social development of students, their socialization. This activity should be based on knowledge of specific features of students (psychological, moral, social, gender), consider a course of education, to be carried out according to the concrete plan, realize on the basis of the general principle which lie today at the heart of educational process: purposefulness, public orientation, connection the education with an everyday life, education in collective and through collective, humanism and democratizm in a combination to high insistence and respect the student, certain orientation of educational actions, optimization of amateur performance and activity of students, observance of substantive provisions of the complex, differentiated and individual approaches.
Посилання
Абдулов Р. М. Організація позааудиторної виховної роботи зі студентами вищих навчальних закладів недержавної форми власності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. : 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Р. М. Абдулов – Луганськ, 2004. – 22 с.
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1999. – 299 с.
Берулава М. Н. Развитие отечественного образования: выбор основного вектора движения / М. Н. Берулава, Г. А. Берулава // Философия образования. – 1006. – № 1 (15). – С. 13–16.
Боднар В. Організація виховної роботи у ВУЗі / В. Боднар // Наукові записки Вінницького державного педагогічного ун-ту ім. Михайла Коцюбинського. – Серія: Педагогіка і психологія. – 2000. – № 2. – С. 56–58.
Корницька Ю. А. Виховання соціальних цінностей у студентів вищих технічних навчальних закладів: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.07 / Корницька Юлія Анатоліївна. – К., 2011. – 218 с.
Лапин Н. І. Социально-психологический климат первычного колектива / Н. І. Лапин. – М., 1989. – 34 с.
Липский И. А. Технология реализации целей и ценностных ориентаций в социально-педагогической деятельности / И. А. Липский. – Тамбов : ТГУ, 2000. – 32 с.
Лякішева А. В. Теоретико-методичні засади формування соціальної поведінки студентів у процесі групової взаємодії: дис. … доктора пед. наук: 13.00.05 / Лякішева Анна Володимирівна. – К., 2014. – 516 с.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. Л. Ортинський – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.
Петрович В. С. Гуманізація позаурочної діяльності учнів / В. С. Петрович, В. В. Петрович // Гуманізація та гуманітаризація професійної освіти: наук.-метод. зб. – К. : ІСДО. – 1996. – С. 118–121.
Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам / [укладачі : Л. М. Яворовська, Р. Ф. Камишнікова, О. Є. Поліванова, С. Г. Яновська, С. М. Куделко]. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2013. – Вип. 3. – 88 с.
Рябченко В. Актуалізація розвитку особистості студента як фактор розвитку вищої школи / В Рябченко // Освіта. – 2008. – 9–16 січня.
Севастьянова Е. А. Социально-педагогические аспекты исследования студенческой молодежи // Е. А. Севастьянова // Вісник Луганського державного пед. ун-ту імені Тараса Шевченка. – Пед. науки. – 2003. – № 7. – Ч. 2. – С. 86–92.