ПРАКТИЧНІ МЕХАНІЗМИ ПРОДУКУВАННЯ ЕТИЧНО ДІЄВОГО РИТОРИЧНОГО ДИСКУРСУ НА УРОКАХ МОВИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196687Ключові слова:
Риторичний дискурс, етична дієвість, ідеальний образ ритора, стратегія мовленнєвої поведінки, реакція аудиторії, rhetorical discourse, ethical effectiveness, ethical correctness, ethical negotiability, ethicality in speech conversation.Анотація
У статті з’ясовується зміст і значення етичного спілкування у процесі становлення ідеальної риторичної особистості. У дослідженні визначено сутнісні елементи риторичного дискурсу (предмет, продукт, засоби реалізації), подано змістовні характеристики етичності публічної промови, проаналізовано аспекти продукування етично дієвого риторичного дискурсу. Також детально висвітлено основні характеристики професіограми сучасного оратора, що, на думку автора, є важливим елементом у підготовці риторичної особистості, запропоновано прийоми навчання етично дієвому дискурсу на уроках мови в основній школі.
В статье выясняется смысл и значение этического общения в процессе становления идеальной риторической личности. В исследовании определены сущностные элементы риторического дискурса (предмет, продукт, средства реализации), подано содержательные характеристики этичности публичной речи, проанализированы аспекты выработки этически действенного риторического дискурса. Также подробно освещены основные характеристики профессиограммы современного оратора, что, по мнению автора, является важным элементом в подготовке риторической личности, предложено приемы обучения этически действенного дискурса на уроках языка в основной школе.
Nowadays Rhetoric studies the relationships between the thought and the word and offers the effective methods of transformation the information into persuasive discourse. Today’s society needs to know the universal rules of creating ethical effectiveness in rhetorical discourse for harmonization in the process of communication. The main aim of the article is to look through the theoretical basis of rhetorical discourse generation and emphasize the conditions in which the discourse is considered to be ethical and effective. Rhetorical discourse includes some key concepts of main rhetorical qualities. Ethical effectiveness consists of the ethical correctness and ethical negotiability. The ethical correctness deals with moral standards of a good speaker. The ethical negotiability is based on the analysis of the audience and determines the speaker position and the behavior in further speech. Analysis carried out on the rhetoric researches proves that ethical effectiveness can be reached in such cases: 1) speaker’s great attention to moral standards and spiritual values; 2) discourse arrangement due to audience expectations on the basis of audience structure; 3) speaker’s orientation to the ideal of rhetoric culture; 4) harmonization in the process of communication with the help of creation and approval the primacy of ethicality in speech conversation. Such conversation is possible in the condition of relevant using of speech ethical forms, ethical formulas, euphemisms, ethical argument, direct and indirect forms of influence on the audience. However it could be noted that Rhetoric offers the efficient strategies and tactics of speech behavior which can develop the skills of everyone to carry responsibility for ethics in public speaking.
Посилання
Андреев В. И. Деловая риторика. Практический курс делового общения и ораторського мастерства [Текст] / В. И. Андреев. – М. : Народноеобразование, 1995. – 208 с.
Аристотель. Риторика [Текст] /Аристотель // Античные риторики / [ред. А. А. Тахо-Годи]. – М. :Изд-во МГУ, 1978. – 352 с.
Вандишев В. М. Риторика: екскурс в історію вчень і понять [Текст] : навч. посіб. / В. М. Вандишев. – К. : Кондор, 2003. – 264 с.
Волков А. А. Основы риторики [Текст] : учеб. пособ. для вузов / Олександр Александрович Волков. – М. : Академ. проспект, 2003. – 304 с.
Иссерс О. С. Речевое воздействие [Текст] : учеб. пособие / Оксана СергеевнаИссерс. – М. : Флинта: Наука, 2009. – 224 с.
Колотілова Н. А. Риторика [Текст] : навч. посібник / Н. А. Колотілова. – К. : Центр учбової літератури, 2007 – 232 с.
Мацько Л. І. Риторика [Текст] : навч. посіб. для студентів вищих навч. закл. / Л. І. Мацько, О. М. Мацько. – [2-ге вид., стер.]. – К. : Вища шк., 2006. – 311 с.
Михайличенко Н. А. Основы риторики [Текст] : учеб. пособ. / Н. А. Михайличенко. – М. : ЮНТУС, 1994. – 54 с.
Михальская А. К. Методические рекомендации к учебнику «Основы риторики. 10–11 кл.» [Текст] / А. К. Михальская. – М. : Дрофа, 2002. – 192 с.
Нечволод Л. І. Риторика. 10–11 кл. [Текст] : зб. навч. і контр. вправ та завдань / Л. І. Нечволод, В. В. Паращич. – Х. : Торсінг, 2004. – 176 с.
Препотенська М. Риторика. 10 ключових тем [Текст] : навч. посіб. / М. Препотенська. – К. : Фірма «ІНКОС», 2009. – 254 с.
Рождественский Ю. В. Принципы современной риторики [Текст] / Ю. В. Рождественский; под ред. В. И. Аннушкина. – М : Флинта: Наука, 2005. – 176 с.
Сагач Г. М. Словник основних термінів та понять риторики [Текст] : навч. посіб. / Г. М. Сагач. – К. : МАУП, 2006. – 280 с.
Скуратівський Л. В. Українська мова. Елементи практичної риторики [Текст] : [додаток до підруч. «Українська мова, 10–11 кл.» загальноосв. навч. закладів з укр. та рос. мовами навчання] / Л. В. Скуратівський. – К. : Освіта, 2004. – 128 с.
Спанатій Л. С. Риторика [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Л. С. Спанатій. – К. : Видавн. дім «Ін Юре», 2008. – 144 с.
Тимошенко Т. Е. Риторика [Текст] : практикум / Татьяна Евгеньевна Тимошенко. – М. : Флинта: Наука, 2009. – 96 с.
Хазагеров Г. Г. Риторический словарь [Текст] / Георгий Георгиевич Хазагеров. – М. : Флинта: Наука, 2009. – 432 с.