ЯКІСТЬ ЗАСВОЄННЯ ЛІНГВІСТИЧНИХ ПОНЯТЬ УЧНЯМИ СТАРШОЇ ШКОЛИ – ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Дика

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196695

Ключові слова:

синтаксис, граматичні поняття, лінгвістичне поняття, мовна особистість, старша школа, мовна система, мовна компетентність, мовленнєві вміння.

Анотація

У статті висвітлено особливості засвоєння лінгвістичних понять учнями старшої школи. На часі головним є створення нових підходів до засвоєння лінгвістичних понять учнями старшої школи у процесі вивчення синтаксису, що максимально відповідатиме психолого-лінгвістичним закономірностям їхнього розвитку. Ефективна організація навчання синтаксису у сучасній школі зумовлена врахуванням особливостей типології, структури, планування, підготовки, побудови та організації сучасного уроку української мови, а також тенденцій його розвитку. Виокремлено та обґрунтовано етапи процесу засвоєння лінгвістичних понять у сучасній лінгводидактиці. Репрезентовано систему вправ, спрямовану на якість засвоєння лінгвістичних понять учнями старшої школи під час вивчення синтаксису.

В статье освещены особенности усвоения лингвистических понятий учащимися старших классов. Актуальным является создание новых подходов к усвоению лингвистических понятий учащимися старших классов в процессе изучения синтаксиса, максимально соответствующих психолого-лингвистическим закономерностям их развития. Выделены и обоснованы этапы процесса усвоения лингвистических понятий в современной лингводидактици. Представлена система упражнений, направленная на качество усвоения лингвистических понятий учащимися старших классов при изучении синтаксиса.

The article discusses the work on the study of linguistic concepts in the study of word combinations. Submitted by a system of exercises aimed at forming a linguistic concepts in the high school students in the study of syntax. Argued stages of studying linguistic concepts in the study of word combinations. Formation of linguistic concepts in the study of the phrase – a complex psycho-pedagogical problem. It is accompanied by complex internal processes, including perception, understanding, comprehension, synthesis, consolidation. This process can not be represented as a distinguished student activities. After all, the perception to some extent involved and awareness, and memory, and systematization. Working with students of linguistic concepts in the study of syntax – a long process and it is not confined to the school curriculum. School provides only the basics of linguistic terminology taught to use their new knowledge in the practice and improve their continues throughout life.

Посилання

Войшвилло Е. К. Понятие как форма мышления: логико-гносеологический анализ / Е. К. Войшвилло. – М. : Изд-во МГУ, 1989. – 239 с.

Дика Н. М. Лінгводидактичні особливості засвоєння граматичних понять учнями 8–9 класів / Н. М. Дика // Освітологічний дискурс. – 2015. – № 3 (11). – С. 90–101.

Леонтьев А. А. Основы психолингвистики / А. А. Леонтьев. – М. : Смысл. – 1999. – 288 с.

Мамчур Л. І. Розвиток мовної особистості у контексті сучасної шкільної освіти / Л. І Мамчур // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2013. – Ч. 2. – С. 291–298.

Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 192 с.

Мацько Л. І. Українська мова в освітньому просторі: Навчальний посібник для студентів-філологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» / Л. І. Мацько. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – 607 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [електронний ресурс]. – Режим доступу: (http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/). 8. Омельчук С. А. Навчання морфології української мови на засадах дослідницького підходу: теорія і практика: [монографія] / С. А. Омельчук. – К. : Генеза, 2014. – 368 с.

Шардаков М. Н. Мышление школьника / М. Н. Шаркадов. – М. : Учпедгиз, 1963. – 254 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Дика, Н. (2020). ЯКІСТЬ ЗАСВОЄННЯ ЛІНГВІСТИЧНИХ ПОНЯТЬ УЧНЯМИ СТАРШОЇ ШКОЛИ – ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ СУЧАСНОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196695

Номер

Розділ

Статті