ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА ВНЗ НЕФІЛОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ З РОЗВИТКОМ ПРОФЕСІЙНОГО МОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196697Ключові слова:
Мовна особистість студента, об’єктивні й суб’єктивні чинники формування мовної особистості, мовна культура, мовленнєва діяльність, комунікативні та професійно-комунікативні вміння, професійна мовна компетенція, методика викладання української мови у вищій школі.Анотація
У статті досліджується мовна особистість студента нефілологічного профілю, що формується у процесі навчання української мови у вищій школі. З’ясовано, що на формування мовної особистості впливають як незалежні від особи мовця об’єктивні, так і суб’єктивні чинники. Методика викладання української мови у вищій школі формується з методики викладання української мови на філологічних факультетах і методики викладання української мови для студентів нефілологічного профілю. Зауважено, що необхідний рівень професійної українськомовної комунікативної компетенції студента ВНЗ нефілологічного профілю передбачає наявність у нього комунікативних та професійно-комунікативних умінь.
В статье исследуется языковая личность студента нефилологического профиля, которая формируется в процессе обучения украинского языка в высшей школе. Выяснено, что на формирование языковой личности влияют как независимые от лица говорящего объективные, так и субъективные факторы. Методика преподавания украинского языка в высшей школе формируется по методике преподавания украинского языка на филологических факультетах и методики преподавания украинского языка для студентов нефилологического профиля. Замечено, что необходимый уровень профессиональной украиноязычной коммуни-кативной компетенции студента вуза нефилологического профиля предполагает наличие у него коммуникативных и профессионально-коммуникативных умений.
This article examines the linguistic identity of students of non-philological profile, which is formed in the process of learning the Ukrainian language in higher school. It was found that the formation of linguistic identity affect both independent speaking on behalf of objective and subjective factors. Methods of teaching Ukrainian language in the higher school is formed by a technique of teaching of the Ukrainian language in the faculties of Philology and methods of teaching Ukrainian language for students of non-philological profile. In the learning process in a higher educational institution, the student reoriented to adequate their chosen profession the choice of means of communication, and formed a professional language personality and language professional communicative competence. This concept is more narrow on the notion of communicative competence, since the criteria of professional activity determine whether the sender of the speech of a number of communicative skills specific and is required only for this activity. It is noticed that the necessary level of Ukrainian-language professional communicative competence of university students of non-philological profile suggests the presence of communicative and professional communication skills.
Посилання
Александров Б. Н. Вопросы моделирования деятельности и личности специалиста / Б. Н. Александров, Л. В. Полетаев // Среднее специальное образование. – 1982. – № 1. – С. 28–31.
Богин Г. И. Модель языковой личности в ее отношении к разновидностям текстов: Автореф. дис. ... д-ра филол. наук / Г. И. Богин. – Л., 1984. – 31 с.
Богин Г. И. Типология понимания текста / Г. И. Богин. – Калинин: Калинин. гос. ун-т, 1986. – 84 с.
Залевская А. А. Введение в психолингвистику / А. А. Залевская. – М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 1999. – 382 с.
Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности / И. А. Зимняя. – М. : МПСИ; Воронеж : МОДЭК, 2001. – 432 с.
Зимняя И. А. Педагогическая мотивация / И. А. Зимняя. – Ростов-на-Д. : Феникс, 1997. – 480 с.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – М. : Наука, 1987. – 262 с.
Мацько Л. І. Культура української фахової мови: навч. посібник / Л. І. Мацько, Л. В. Кравець. – К. : Академія, 2007. – 360 с.
Мацько Л. І. Риторика : навч. посібник / Л. І. Мацько, О. М. Мацько. – К. : Вища школа, 2003. – 311 с.
Терещенко В. Мовна особистість як головний концепт авторського дискурсу // Гуманітарна освіта в технічних навчальних закладах: Зб. наук. праць факультету лінгвістики Гуманітарного інституту Національного авіаційного університету. – К. : ІВЦ Держкомстату України. – 2007. – Вип. 14.
Чернявський К. Шляхи формування мовної особистості студента // Молодь і державна мова : Київ. молодіжна наук.-практ. конф., 19–20 трав. 2000 р. : зб. матеріалів. – К., 2000. – С. 31–34.