ФОРМУВАННЯ АРГУМЕНТАЦІЙНИХ УМІНЬ УЧНІВ 5–7 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196711Ключові слова:
Аргументувати, аргументація, дискусія, дискутувати, диспут, дебати, переконливо презентувати власну думку, доводити або пояснювати висловлене, суперечка.Анотація
У статті висвітлено поняття аргументації як першооснови інформаційно-комунікаційної діяльності учнів 5–7 класів на уроках української мови. Зроблено спробу теоретичного висвітлення психолого-педагогічних особливостей формування аргументаційних умінь – найголовнішого завдання вчителів-словесників, яке збігається із риторичною лінією сучасної програми з української мови. Проаналізовано останні дослідження й публікації з проблеми розвитку аргументаційних і дискусійних умінь як важливої передумови формування вмінь доводити. Наведено зразки практичних завдань з метою впровадження дискусії як елементу інтерактивного уроку в основній школі у системі безперевної освіти.
В статье раскрыто понятие аргументации как фундамента информационно-коммуникационной деятельности учащихся 5–7 классов на уроках украинского языка. Сделана попутка теоретического освещения психолого-педагогических особенностей формирования аргументационных умений – главной задачи учителей-словесников, которое совпадает с риторической линей современной программы по украинскому языку. Проанализированы последние исследования и публикации по проблеме развития аргументационных и дискуссионных учений как важной предпосылки формирования учений доказывать. Приведены образцы практических заданий с целью внедрения дискуссии как элемента интера-ктивного урока в основной школе в системе непрерывного образования.
The article deals with the concept of argument as intellectual and communicative activity for pupils of 5–7 classes on the Ukrainian language lessons. Analyzed recent studies and publications on the issue of argumentation and discussion skills as an important precondition for developing abilities proveless on Ukrainian language. The technology education in the debate - of controversial issues, promotes logical thinking, allows to determine it sown position, forms skills up holding personal opinion, deepens knowledge of definite problem. In the process of argumentation skills as a prerequisite for development of skills teacher provenecessary to maximize the use of logical categories, perform various mental operations: analysis, synthesis, comparison, comparison, abstraction, specification, synthesis, systematization, etc. It is concluded that the ability to conduct a discussion, dialogue and mutual under standing in this process is determined by the skills and abilities of communicants to reach a higher level of communication in Primary school education in the system continuously.
Посилання
Білоусенко П. І., Явір В. В. Проблемно-ситуативні завдання на уроках української мови: Посібник для вчителя. – К. : Освіта, 1992. – 128 с.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти // Постанова Кабінету Міністрів України. – 23 листопада 2011 р. № 1392 – zakon2.rada.gov.ua
Ладыженская Т. А. Школьная риторика. 5–7 классы. Методические рекомендации. / Под ред. Ладыженской Т. А. – М., 2001. – 128 с.
Оконь В. О. Введение в общую дидактику / Пер. с польск. – М. : Высш. школа, 1990. – 382 с.
Перенчук Л. В. Вектори особистісно-орієнтованого уроку.// Українська мова й література. – 2007. – № 1. – С. 25–32.
Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К., 2007. – 144 с.
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підруч. для студ.пед. фак. / О. Я. Савченко. – К. : Генеза, 1999. – 368 с.
Фідря О. Г. Організація вчителем виконавчо-діяльнісного етапу навчально-пізнавальної діяльності // Історія та правознавство. – 2006. – № 14. – С. 2–9.