ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ МАЙБУТНІХ АВІАДИСПЕТЧЕРІВ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • Альона Личук

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196722

Ключові слова:

Професійна ідентичність, сформована професійна ідентичність, професіоналізм, самосвідомість, професійна рефлексія, готовність до професійної діяльності.

Анотація

У статті розглянуто теоретико-методологічні засади дослідження професійної ідентичності майбутніх авіадиспетчерів. Огляд наукових праць засвідчив, що в психології ідентичність, яка реалізується в професійній сфері, розглядається в ракурсі дослідження самосвідомості. У педагогіці вона ототожнюється зі складовою професіоналізму. Становлення професійної ідентичності майбутнього авіадиспетчера, яке передбачає сформовані професійно-важливі якості та домінування професійної мотивації, розуміється процесом поетапного розвитку індивіда як суб’єкта діяльності та усвідомлення себе в обраній професії. У результаті аналізу виділяються стабілізуюча та перетворююча функції професійної ідентичності та її компоненти: когнітивний, емоційний, поведінковий, мотиваційно-ціннісний. Розглядаються особливості та рівні професійної ідентичності майбутніх авіадиспетчерів.

В статье рассмотрены теоретико-методологические основы исследования профессиональной идентичности будущих авиадиспетчеров. Обзор научных работ свидетельствует о том, что в психологии идентичность, которая реализуется в профессиональной сфере, рассматривается в ракурсе исследования самосознания. В педагогике она отождествляется с составляющей профессионализма. Становление профессиональной идентичности будущего авиадиспетчера, которое предусматривает сформированные профессионально-важные качества и доминирование профессиональной мотивации, рассматривается процессом поэтапного развития индивида как субъекта деятельности и осознания себя в избранной профессии. В результате анализа выделяются стабилизирующая и преобразующая функции профессиональной идентичности и ее компоненты: когнитивный, эмоциональный, поведенческий, мотивационно-ценностный. Рассматриваются особенности и уровни профессиональной идентичности будущих авиадиспетчеров.

The article deals with the theoretical and methodological foundations of the future air traffic controllers’ professional identity research. The survey of the scientific researches reveals the fact that in the field of psychology the identity, which is implemented in the professional sphere, is examined from the perspective of the self-actualization research. In the field of pedagogics it is identified with the component of the professionalism. The formation of the air traffic controller’s professional identity, which supposes developed professionally important features and domination of the professional motives, is examined as the process of the phased individual development in the role of the subject of the activity and self-realization in the chosen profession. As the result of the analysis regulating and transforming functions of the professional identity and such components as cognitive, emotional, behavioral, motivational and value are defined; the professional identity characteristics and levels of future air traffic controllers are considered.

Посилання

Буякас Т. М. О проблемах становления чувства самоидентичности у студентов-психологов / Т. М. Буякас//Вестник Московского Университета. Серия 14. Психология. – 2000. – №1. – С. 56-63.

Ермолаева Е. П. Преобразующие и идентификационные аспекты профессиогенеза / Е. П. Ермолаева // Психологический журнал. – 1998. – Т. 19. – № 4. – С. 80–87.

Москаль Ю. В. Ідентифікація й ідентичність у суспільному форматі теоретичного аналізу / Ю. В.Москаль // Психологія і суспільство. – 2006. – № 1. – С. 96–112.

Пряжников М. С. Психологічний сенс праці / М. С. Пряжников. – М., Воронеж. – 1997. – 287 с.

Родыгина У. С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У. С. Родыгина // Психологическая наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 39–48.

Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: структура, генезис и условия становлення: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психолог. наук: спец. 19.00.13 «Психология розвития, акмеология» / Л. Б. Шнейдер. – Москва, 2001. – 42 с.

Єгорова Є. В. Феномен професійної ідентичності: психологічний аналіз / Є. В. Єгорова //Вісник Черкаського університету. – 2002. – Вип. 43. – С. 70–73.

##submission.downloads##

Як цитувати

Личук, А. (2020). ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ МАЙБУТНІХ АВІАДИСПЕТЧЕРІВ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196722

Номер

Розділ

Статті