ФОРМУВАННЯ АКМЕ-ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВІЙСЬКОВОГО ФАХІВЦЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Автор(и)

  • Ольга Марченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196727

Ключові слова:

Вищий військовий навчальний заклад, освітнє середовище, акмеологічний підхід, курсант, акме-особистість, мотивація досягнень, кар’єрне зростання, емоційна стійкість, рефлексія.

Анотація

Мета статті полягає в обґрунтуванні доцільності акмеологічного підходу до проблеми розвитку особистості майбутнього військового фахівця. Подані результати теоретичного і емпіричного дослідження щодо реалізації акмеологічного підходу до розвитку особистості в освітньому середовищі. Акмеологічне освітнє середовище у вищих військових навчальних закладах схарактеризоване як джерело можливостей особистісного зростання та професійного становлення майбутнього військового фахівця. Акме-особистість курсанта схарактеризована як така, що має потребу в саморозвитку, реалізації свого творчого потенціалу та усвідомленні себе суб’єктом можливих самозмін на краще. У структурі акме-особистості виокремлено мотиваційний, акціональний, рефлексивний компоненти. Зроблено висновок про те, що з позицій акмеологічного підходу якість професійної підготовки військового професіонала оцінюється за зовнішнім (продуктивність) та внутрішнім (задоволеність) показниками.

Цель статьи заключается в обосновании целесообразности акмеологического подхода к проблеме развития личности будущего военного специалиста. Представлены результаты теоретического и эмпирического исследований относительно реализации акмеологического подхода к развитию личности. Акмеологическая образовательная среда высших военных учебных заведений охарактеризована как источник возможностей личностного роста и профессионального становления будущего военного специалиста. Акме-личность курсанта охарактеризована как личность, обладающая потребностью в саморазвитии, реализации своего творческого потенциала и осознания себя субъектом возможных самоизменений к лучшему. В структуре акме-личности выделено мотивационный, акциональный, рефлексивный компоненты. Сделан вывод, что з позиций акмеологического подхода качество подготовки военного профессионала оценивается по внешнему (продуктивность) и внутреннему (удовлетворенность) показателям.

The purpose of the article is the rationale acmeological approach to the development of future military specialist. The results of theoretical and empirical research on implementation acmeological approach to personal development in the educational environment. Acmeological educational environment in higher military educational institutions has been determined as a source of opportunities for personal growth and professional development of future military specialist. Cadets’ acme-personality has been determined as being in need of self-realization of his creativity and awareness of themselves subject to possible self-transformation for the better. The structure acmepersonality singled motivational, active, reflective components. It is concluded that the acmeological approach from the standpoint quality professional military training measured by external (performance) and internal (satisfaction) indicators.

Посилання

Кротюк В. Т. Системні підходи до адаптації військовослужбовців до служби в Збройних Сил України у структурі вивчення соціально-психологічних наук у Південноукраїнському державному педагогічного університеті ім. К. Д. Ушинського / В. Т. Кротюк // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. – Одеса : ПДПУ, 1997. – С. 238–243.

Афанасенко В. С. Військово-професійне спілкування : навчальний посібник / В. С. Афанасенко, С. В. Залкін, В. Т. Ноздрін, Г. В. Попова та ін. – Х. : Харківський військовий університет, 2002. – 391 с.

Капля А. М. Особистісно-діяльнісна основа соціалізації курсанта вищого навчального закладу МНС України / А. М. Капля // Вісник Черкаського національного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького: Збірник наукових праць. – 2009. – Вип. 123. – С. 61–66.

Ягупов В. В. Військово-соціальне середовище та його функції / В. В. Ягупов // Військова освіта : збірник наукових праць. – К., 2006. – С. 3– 13.

Левченко С. М. Особистісно орієнтоване виховання майбутніх офіцерів у вищому військовому навчальному закладі : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Левченко Сергій Миколайович ; Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. – Х., 2004. – 20 с.

Каленський А. А. Застосування сучасних інформаційних технологій у процесі вивчення тактичних дисциплін курсантами вищих військових навчальних закладів : дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Каленський Андрій Анатолійович; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Військовий ін-т. – К., 2005. – 215 с.

Буряк В. Методологічний аспект побудови навчального процесу / В. Буряк // Вища школа. – 2007. – № 1. – С. 10–19.

Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании / Ю. С. Мануйлов // Педагогика. – 2000. – № 7. – С. 36–41.

Орел В. В. Проблеми взаємодії особистості й соціального середовища / В. В. Орел // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти: матеріали п’ятих Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2007. – С. 220–222.

Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації вчителя (акмеологічний аспект) / Л. С. Рибалко. – Запоріжжя : ЗДМУ, 2007. – 443 с.

Дуб Е. П. Самовдосконалення майбутнього офіцера та методика його здійснення: навчально-методичний посібник / Е. П. Дуб, В. Д. Кислий, В. І. Пасічник, Ю. М. Широбоков. – Х. : ХУПС, 2006. – 72 с.

Деркач А. А. Акмеологія : [учеб. пособие] / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин. – СПб. : Питер, 2003. – 256 с.

Ганжа О. Роль навчально-виховного середовища вищого навчального закладу в процесі формування соціально-професійної зрілості майбутнього вчителя історії / О. Ганжа // Наукові записки. – Вип. 93. – Серія : Педагогічні науки. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. – С. 39–44.

Радул В. В. Основи соціалізації особистості : навчальний посібник / В. В. Радул, Я. В. Галета. – Кіровоград : ПП «Центр оперативної поліграфії «Авангард», 2010. – 182 с.

Олійник Л. В. Мотивація досягнення як умова підвищення ефективності процесу учіння майбутніх магістрів військового університету / Л. В. Олійник // Вісник Житомирського державного університету : зб. наук. пр. – 2011. – Вип. 55. – C. 79–83.

Писаренко Ю. Э. Формирование военно-профессиональной мотивации курсантов летных училищ : влияние практического опыта первоначальной летной подготовки / Ю. Э. Писаренко // Труды Международной Академии проблем Человека в авиации и космонавтике. – 2013. – С. 89–100.

Акмеологія з основами психології кар’єри : навчальний посібник / Укл. О. М. Гавалешко, В. В. Пасніченко, Т. А. Кривко. – Чернівці : Рута, 2004. – 84 с.

Варнавских Е. А. Критерии творческой активности курсанта военного вуза / Е. А. Варнавских // Военная мысль. – 2003. – № 3. – С. 56–58.

##submission.downloads##

Як цитувати

Марченко, О. (2020). ФОРМУВАННЯ АКМЕ-ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВІЙСЬКОВОГО ФАХІВЦЯ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196727

Номер

Розділ

Статті