ВПЛИВ ІДЕЙ О.ПОТЕБНІ НА ВИКЛАДАННЯ ЛІТЕРАТУРИ В ДР. ПОЛ. ХІХ – НА ПОЧ. ХХ СТ.

Автор(и)

  • Людмила Новаківська

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196748

Ключові слова:

О. Потебня, словесність, викладання літератури, психологічна школа, O. Potebnia, literature, teaching of literature, psychological school.

Анотація

У статті розглядаються ідеї О. Потебні, які вплинули на викладання словесності в др. пол. ХІХ – на поч. ХХ ст. Зазначається, що він започаткував створення психологічної школи у викладанні літератури, метою якої було дати педагогам-словесникам розуміння найголовнішого в літературній творчості – психологічних основ її художності, підходу до літературного твору як до вираження суб’єктивних авторських переживань, пробудження інтересу до проблеми читацького сприйняття, змусити приглядатися до поетики й образності як основи появи і формування історико-культурних ідей у художніх творах. Таким чином актуалізувалися головні питання літератури – її специфіка, суть, функції, природа впливу, завдання критики тощо.

В статье рассматриваются идеи А.Потебни, которые повлияли на преподавание словесности во втор. пол. ХІХ – в нач. ХХ века. Отмечается, что им была создана психологическая школа в преподавании литературы, целью которой было дать педагогам-словесникам понимание самого главного в литературном творчестве – психологических основ ее художественности, подхода до литературного произведения как до выражения субъективных авторских переживаний, пробуждение интереса к проблемам читательского восприятия, заставить присматриваться к поэтике и образности как основе появления и формирования историко-культурных идей в художественных произведениях. Таким образом актуализировались главные вопросы литературы – ее специфика, значение, функции, природа влияния, задание критики и др.

In the article O. Potebnia`s ideas that influenced on the teaching of literature in second part of the 19th – at the beginning of the 20th century were lighted up. It was reported that he created psychological school in teaching of literature. It was formed with purpose to give teachers of language and literature an understanding of the most important in literary work – psychological foundations of its artistic, approach to literary work as to an expression of the author’s subjective experiences, awakening an interest for the reader’s perception problems, make to look at the of poetics and imagery as the basis for appearance and formation of historical and cultural ideas in literary works. Thus the main issues of literature such as: specificity, essence, functions, nature of exposure, tasks of criticism and others were actualized.

Посилання

Белецкий А. Потебня и наука истории литературы в России / А.Белецкий // Бюлетень Редакційного комітету для видання творів Потебні. – Х., 1922. – Ч. 1. – с. 38–47.

Дзюба І. Потебнянська зоря Івана Фізера [Передмова] / Іван Дзюба // Психолінтстична теорія літератури Олександра Потебні: Метакритичне дослідження / Іван Фізер – К. : AT «Обереги», 1996. – 192 с.

Потебня А.А. Лекции по теории словесности /А.Потебня // Зеленая лампа. –1996. – № 1. – С. 47–48.

Потебня О. Думка й мова (фрагменти) / Олександр Потебня // Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М. Зубрицької. – Львів : Літопис, 1996. – с. 23–39.

Фізер І. Психолінгвістична теорія літератури Олександра Потебні: Метакритичне дослідження / І. Фізер / Передм. І. Дзюби. – К. : AT «Обереги», 1996. – 192 с.

Франчук В. Ю. Олександр Опанасович Потебня: Сторінки життя і наукової діяльності / В. Ю. Франчук. – К. : Видав. дім Д. Бураго, 2012. – 376 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Новаківська, Л. (2020). ВПЛИВ ІДЕЙ О.ПОТЕБНІ НА ВИКЛАДАННЯ ЛІТЕРАТУРИ В ДР. ПОЛ. ХІХ – НА ПОЧ. ХХ СТ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196748

Номер

Розділ

Статті