ПСИХОДИДАКТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196761Ключові слова:
Психодидактика, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, підготовка майбутніх учителів початкової школи, сучасні технології навчання, psychodidactic, subject-subject interaction, training of future elementary school teachers, modern technology training.Анотація
У статті на основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу схарактеризовано психодидактичні особливості суб’єкт-суб’єктної взаємодії у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи засобами сучасних технологій навчання. Зазначено, що нині у ВНЗ переважають технології навчання з домінантою інтерактивності між суб’єктами навчання: технологія інтерактивного, ситуаційного, проектного, тренінгового навчання тощо Обґрунтовано, що психодидактичні особливості організації суб’єкт-суб’єктної взаємодії у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи засобами сучасних технологій навчання передбачають наявність двох взаємозалежних аспектів діяльності викладачів ВНЗ: психологічного (необхідність перебудови традиційних поглядів, мотивів, цінностей, установок та дій викладача і в аудиторії, і у викладацькій діяльності в цілому; подолання викладачами особистісних психологічних бар’єрів різного рівня; кардинальної зміни ролі викладача на модератора, наставника, координатора, посередника під час навчання тощо); дидактичного (наявність умінь організувати інтерактивне навчання за умов відсутності у майбутніх учителів початкової школи навичок самостійної роботи та відповідної підготовки; тематично добирати та формулювати навчальні завдання; навичок тренера-інструктора, пошуку або розробки різних методичних прийомів; створення привабливої для майбутніх учителів початкової школи моделі заняття тощо).
В статье на основе анализа научных источников и эмпирического материала охарактеризованы психодидактические особенности субъект-субъектного взаимодействия в процессе подготовки будущих учителей начальной школы средствами современных технологий обучения. Отмечено, что в настоящее время в вузах преобладают технологии обучения с доминантой интерактивности между субъектами обучения: технология интерактивного, ситуационного, проектного, тренингового т. д. обучения. Обосновано, что психодидактические особенности организации субъект-субъектного взаимодействия в процессе подготовки будущих учителей начальной школы средствами современных технологий обучения предусматривают наличие двух взаимосвязанных аспектов деятельности преподавателей вузов: психологического (необходимость перестройки традиционных взглядов, мотивов, ценностей, установок и действий преподавателя и в аудитории, и в преподавательской деятельности в целом; преодоления преподавателями личностных психологических барьеров различного уровня; кардинального изменения роли преподавателя на модератора, наставника, координатора, посредника при обучении и т. д.); дидактического (наличие умений организовать интерактивное обучение при отсутствии у будущих учителей начальной школы навыков самостоя-тельной работы и соответствующей подготовки; тематически подбирать и формулировать учебные задачи; навыков тренера-инструктора, поиска или разработки различных методических приемов, создание привлекательной для будущих учителей начальной школы модели занятия и т. п.).
On the basis of the analysis of scientific literature and empirical material characterized psychodidactic particular subject-subject interaction in the process of preparation of future teachers of primary school education by means of modern technology. It is noted that currently prevail in higher education learning technology with the dominant interaction between the subjects of study: technology is interactive, situational, design, training, etc. training. It is proved that psychodidactic features of the organization of subject-subject interaction in the process of preparation of future teachers of an elementary school by means of modern teaching technologies include the presence of two interrelated aspects of the university teachers: psychological (need to restructure traditional attitudes, motives, values, attitudes and actions of the teacher and the classroom, and in teaching as a whole to overcome the psychological barriers of personal teachers of different levels; a fundamental change in the role of the teacher in the moderator, mentor, coordinator, facilitator during training, etc.); didactic (availability of skills to organize interactive training in the absence of future elementary school teachers skills of independent work and proper training; topically to select and formulate learning objectives, skills coach, instructor, research or development of a variety of instructional techniques, the creation of attractive for future primary school teachers model lessons and etc.).
Посилання
Аванесов В. Г. Композиция тестовых заданий: учебная книга для преподавателей вузов, техникумов и училищ, учителей школ, гимназий и лицеев, для студ. аспирантов пед. вузов / В. Г. Аванесов. – 3-е изд., доп. – М. : Центр тестирования, 2002. – 240 с.
Волкова Н. П. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів / Н. П. Волкова. – К. : Видавничий центр «Академія», 2003. – 576 с.
Гаргай В. Б. Уровни профессионального мастерства учителя и способы обучения при повышении квалификации в США / В. Б. Гаргай // Сибирский учитель. – 2000. – № 5(9). – С. 48–56.
Лопатинський Ю. Вплив соціальних трансформацій на систему освіти / Ю. Лопатинський // Ситуаційна методика навчання: український досвід: збірник статей / упор. О. Сидоренко, В. Чуба. – К. : Центр інновацій та розвитку, 2001. – С. 27–32.
Онопрієнко О. В. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті / О. В. Онопрієнко // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 32–37.
Панов В. И. Психологические основания развивающих образоватльных систем: Журнал научно-педагогической информации.: 2010. – № 10. – [Електронний ресурс] / В. И. Панов / Режим доступу: http://www.paedagogia/2010/47-10/219-panov .
Петрова І. Методика розвитку мислення і практичних навичок / І. Петрова, А. Венгер // Ситуаційна методика навчання: український досвід: збірник статей / упор. О. Сидоренко, В. Чуба. – К. : Центр інновацій та розвитку, 2001. – С. 10–12.
Пивкин С. Д. Проблемно-ситуативное обучение как способ моделирования профессиональной подготовки менеджера в техническом вузе: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.08 / Пивкин Сергей Дмитриевич. – Казань, 2000. – 259 с.
Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання / О. І. Пометун. – К. : СПД Кулінічев Б. М., 2007. – 144 с.
Пометун О. І. Особливості використання інтерактивних технологій навчання у початковій школі / О. І. Пометун // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / гол. ред. Мартинюк М. Т. – Умань: СПД Жовтий, 2008. – Ч. 1. – С. 171–175.
Пріма Р. М. Професійна мобільність майбутнього вчителя початкових класів: навч.-метод. посібник / Р. М. Пріма. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – 128 с.
Савченко К. Ю. Моделювання професійних ситуацій на заняттях з педагогічних дисциплін / К. Ю. Савченко // Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. – Кривий Ріг : Редакція КДПУ, 2010. – Випуск 30. – С. 206–211.
Табачек І. В. Формування та розвиток особистості сучасного вчителя: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук: спец. 09.00.10 / І. В. Табачек. – К., 2005. – 22 с.
Уляев С. И. Формирование профессиональной культуры специалиста в условиях гуманитаризации образовательного процесса / С. И. Уляев. – М. : Илекса; Ставрополь: Сервисшкола, 2001. – 88 с.