ДО ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ У ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196806Ключові слова:
Інновація, управління, інноваційна діяльність, педагогічна діяльність, структура, складові, вищий навчальний заклад, рівні управління, innovation, management innovation activities, teaching structure, components, higher education institution, management levels.Анотація
Автором розкрито основні складові структури управління інноваційно-педагогічною діяльністю у вищих навчальних закладах. Виокремлено основні види організаційної структури управління у ВНЗ, що побудовані за класичним принципом, з-поміж яких: лінійна й функціональна організаційна структура управління. Доведено, що перспективними є організаційні структури управління, побудовані за дивізійним і матричним типами, оскільки тільки вони здатні адекватно й оперативно реагувати на зміни як у внутрішньому, так і у зовнішньому середовищі ВНЗ.
Автором раскрыты основные составляющие структуры управления инновационно-педагогической деятельностью в высших учебных заведениях. Выделены основные виды организационной структуры управления в вузах, построены по классическому принципу, среди которых: линейная и функциональная организационная структура управления. Доказано, что перспективными являются организационные структуры управления, построенные по дивизионным и матричным типами, поскольку только они способны адекватно и оперативно реагировать на изменения как во внутренней, так и во внешней среде вуза.
In the article the writer covers the main components of the governance structure of management innovation and teaching activities in higher education. It is proved that promising are institutional management structure, built on the divisional and matrix types, because they are able to adequately and promptly respond to changes in the internal and external environment of the university. The majority of foreign authors consider the innovation activity to be one of the most important aspects of modern school’s work on the way of development which is characterized by succession and stages. Innovation activity is one of the priority trends of the state economic policy. The main bearers of innovation ability of the nation are higher educational establishments which are fulfilling the tasks of innovation activity intensification. The analysis of innovations development in education mentioned above makes it possible to come to conclusions which are important both for development of innovation component in the activity of modern higher education establishment and formation of system of efficient innovation activity. The innovation activity of higher educational establishments makes it possible to provide a civilized commercialization of knowledge and technologies.
Посилання
Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону / Л. М. Ващенко: моногр. – К. : Видавниче об’єднання «Тираж», 2005. – 380 с.
Виханский О. С. Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесс: ученик / О. С. Виханский, А.И. Наумов. – М. : Гардарика, 1996. – 416 с.
Волкова Н. П. Педагогіка: [посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / Н. П. Волкова. – К. : Видав. Центр «Академія», 2002. – 576 с.
Гвишиани Д. М. Актуальные проблемы управления : учеб. пособ. : под. общ. ред. проф. В. Г. Шорина. – М. : Знание, 1972. – 283 с.
Маслов В. І. Принципи менеджменту в установах освіти / В. І. Маслов, В. В. Шаркунов // Освіта і управління. – 1997. – № 1. – С. 77–84.
Пекельна В. С. Управління школою / В. С. Пікельна, О. А. Удод. – К. : Альфа, 1998. – 260 с.
Шепель В. М. Человековедческая компетентность менеджера. Управленческая антропология / В. М. Шепель. – М. : Народное образование, 1999. – 432 с.
Якунин В. А. Психология педагогической деятельности / В. А. Якунин, Е. И. Линов. – Л. : ЛГУ, 1990. – 240 с.
Афанасьев В.Г. Социальная информация и управление обществом / В. Г. Афанасьев. – М., 1975.
Берг А. И. Управление, информация, инеллект / А. И. Берг. – М. : Мысль, 1976. – 279 с.
Омаров А. М. Социальное управление: некоторые вопросы теории и практики / А. М. Омаров. – М. : Мысль, 1980. – 269 с.
Хміль Ф. І. Становлення сучасного менеджменту в Україні: (проблеми теорії та практики) / Ф. І. Хміль : моногр. – Львів, 1996. – 206 с.
Худоминский П. В. Теория соціального управления – научная основа совершенствования управленческой деятельности рай(гор)она / П. В. Худоминский // Управление народным образованием в районе (городе) / под ред. М. И. Кондакова и др. – М. : Просвещение, 1981. – 365 с.
Щекин В.Г. Теория социального управление / В. Г. Щекин : моногр. – К. : МАУП, 1996. – 408 с.
Управление организацией / под ред. А. Г. Поршнева, З. П. Румянцевой, Н. А. Соломатина. – М. : ИНФРА-М, 1998. – 716 с.
Управление инновационными процессами в образовательном учреждении: методология, теория, технология : монография / И. Ф. Игропуло. – М. : Нар. образование, 2003. – 311 с.
Коноплина Н. В. Системно-целевое управление развитием педагогического вуза: дис. … доктора пед наук: 13.00.01 / Н. В. Коноплина. – Сургут, 2000. – 310 с.
Крижко В. В. Теорія та практика менеджменту в освіті: навч. посібник. Вид. 2-ге, допрац. / В.В. Крижко. – К. : Освіта України, 2005. – 256 с.
Пикельная В. С. Теоретические основы управления. Школоведческий аспект / В. С. Пикельная. – М. : Вишая школа, 1990. – 175 с.
Крижко В. В. Теорія та практика менеджменту в освіті: навч. посібник. Вид. 2-ге, доопрац. / В. В. Крижко. – К. : Освіта України, 2005. – 256 с.
Бельчик Т. А. Системная оценка функционирования вуза в управлении подготовкой специалистов (на примере Кемеровской области): дис…. канд.. економ. наук.: 08.00.05 / Бельчик Татьяна Алексеевна. – Кемерово, 2003. – 250 с.
Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : монографія / Л. І. Даниленко. – К. : Міленіум, 2004. – 358 с.
Оцінювання та відбір педагогічних інновацій: теоретико-прикладний аспект : Наук.-метод. посібн. / За ред. Л. Даниленко. – К. : Логос, 2001. – 185 с.
Островерхова Н. М. Ефективність управління загальноосвітньою школою: соціально-педагогічний аспект / Н. М. Островерхова, Л. І. Даниленко. – К. : Школяр, 1996. – 302 с.
Рацул А. Б. Організація і управління навчальним процесом у вищих навчальних закладах освіти: навч.-метод. посібник / А.Б. Рацул, О. А. Рацул. – Кіровоград, 2010. – 104 с.
Сандер Б. Управление системами образования: проблемы и тенденции / Б. Сандер // Перспективы. Вопросы образования. – 1990. – № 2. – С. 90–108.
Бех Л. В. Проектная деятельность работников ДОУ в процессе повышения квалификации / Л. В. Бех // Начальная школа плюс до и после : Научно-методический и психолого-педагогический журнал. – 2007. – № 4. – С. 58–62.
Глузман О. В. Методологічні засади дослідження університетської педагогічної освіти / О. В. Глузман // Психологія і суспільство. Фундаментальні дослідження. – 2008. – № 2. – С. 8–44.
Глухов В. А. Основы менеджмента : учеб. пособие / В. А. Глухов. – СПб. : Специальная литература, 2000. – 325 с.
Грейсон Дж. Мл. Американский менеджмент на пороге XXI века: пер. с англ. / Дж. Мл. Грейсон, К. О’Делл. – М. : Экономика, 1997. – 320 с.
Лафта Дж. К. Теория организации : учеб. пособие / Дж. К.Лафта. – М. : Проспект, 2006. – 416 с.
Щеглов П. Е. Качество высшего образования. Риски при подготовке специалистов / П. Е. Щеглов, Н. Ш. Никитина // Университетское управление. – 2003. – № 1(24). – С. 46–59.
Хриков Є. М. Управління навчальним закладом: навч. посіб. / Є. М. Хриков. – К. : Знання, 2006. – 365 с.
Управление инновациями : учеб. пособие / А. А. Харин, И. Л. Коленский / под ред. Ю. Шленова. – в 3-х кн. – Кн. 1. : Основы организации инновационных процессов. – М. : Высшая школа, 2003. – 252 с.