СПЕЦИФІКА ВИЯВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ВИКОНАВСЬКОЇ ВПРАВНОСТІ МУЗИКАНТА-ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2014.197515Ключові слова:
Вправність, швидка гра, процес автоматизації ігрових рухів, рухова пам’ять, мислення, виконавська техніка.Анотація
У статті висвітлено проблему онтогенезу виконавської вправності в аспекті функціонального виявлення процесу автоматизації ігрових рухів і рухової пам’яті педагогів-музикантів. Автор досліджує сутність, ознаки виявлення, концепції, підходи, закономірності, методи і прийоми розвитку феномену «виконавська вправність» у процесі інструментальної підготовки майбутніх учителів музики. Окреслюється проблематика якісного переходу від «робочого» до «авторського» темпу інтерпретації музичного матеріалу.
Посилання
Алявдина А. К проблеме фортепианной техники / А. Алявдина // Советская музыка. – 1934. – № 2. – С. 76–80.
Бернштейн Н. А. О построении движений / Николай Александрович Бернштейн. – М. : Полиграфкнига, 1947. – 255 с.
Бернштейн Н. А. Об упражнении и навыке / Николай Александрович Бернштейн // Психология памяти. – М. : ЧеРо, 1998. – С. 743–791.
Бирмак А. В. О художественной технике пианиста: опыт психофизио-логического анализа и методы работы / Ариадна Владимировна Бирмак. – М. : Музыка, 1973. – 141 с. – (В помощь педагогу-музыканту).
Вопросы фортепианного исполнительства: Очерки. Статьи. Воспоминания. / под общ. ред. М. Г. Соколова. – М. : Музыка, 1965. – Вып. 1. – 246 с.
Гусак В. А. Методика розвитку рухової пам’яті у процесі інструментальної підготовки майбутнього вчителя музики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання» / В. А. Гусак. – К., 2011. – 22 с.
Клещов С. В. К вопросу о механизмах пианистических движений / Сергей Васильевич Клещов // Советская музыка. – 1935. – № 4. – С. 73–82.
Коган Г. М. Работа пианиста / Григорий Михайлович Коган. – 3-е изд. – М. : Музыка, 1979. – 182 с.
Коган Г. М. У врат мастерства : психол. предпосылки успешности пианистической работы / Григорий Михайлович Коган. – М. : Сов. композитор, 1977. – 341 с.
Коган Г. М. Ферруччо Бузони / Григорий Михайлович Коган. – М. : Музыка, 1964. – 190 с.
Левин И. Основные принципы игры на фортепиано / Иосиф Левин ; ред., предисл. и примеч. Г. М. Коган. ; пер. с англ. – М. : Музыка, 1978. – 76 с.
Либерман Е. Я. Работа над фортепианной техникой : учебн. пос. для студ. муз. вузов / Евгений Яковлевич Либерман. – 2-е изд. – М. : Музыка, 1985. – 136 с.
Малхазов О. Р. Психологія та психофізіологія управління руховою діяльністю / Олександр Ромуальдович Малхазов. – К. : Євролінія, 2002. – 319 с.
Прокофьев Г. П. Формирование музыканта-исполнителя / Григорий Петрович Прокофьев ; под ред. Б. М. Теплова. – М. : Изд. АПН РСФСР, 1956. – 478 с.
Психологія : підручн. для пед. вузів / за ред. Г. С. Костюка. – К. : Радянська школа, 1968. – 571 с.
Психология техники игры на фортепиано: две статьи И. Березовского и В. Бардаса ; пер. А. С. Шевеса. – М. : Музыкальный сектор, 1928. – 111 с.
Семешко А. А. Методика навчання гри на баяні : навч.-метод. посібник / Анатолій Андрійович Семешко. – К. : ДМЦМЗКМ, 2002. – 144 с.
Тетцель Е. Современная фортепианная техника / Евгений Тетцель ; сокр. пер. с нем. М. Менчика. – М. : Музторг ПТО МОНО, 1929. – 88 с.
Фейнберг С. Е. Мастерство пианиста / Самуил Евгеньевич Фейнберг. – М. : Музыка, 1978. – 207 с.
Цыпин Г. М. Музыкально-исполнительское искусство: теория и практика / Геннадий Моисеевич Цыпин. – СПб. : Алетейя, 2001. – 318 с.
Цыпин Г. М. Обучение игре на фортепиано / Геннадий Моисеевич Цыпин. – М. : Просвещение, 1984. – 175 с.
Штейнгаузен Ф. Техника игры на фортепиано / Фридрих Штейнгаузен ; предисл., ред. Гр. Прокофьева. – М. : Музыкальный сектор, 1926. – 91 с.
Щапов А. П. Фортепианная педагогика / Арсений Петрович Щапов. – М. : Советская Россия, 1960. – 172 с.