ПРОВІДНІ ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТУРИСТИЧНОЇ ІНДУСТРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.0.2013.197815Ключові слова:
Громадянська компетентність, компетентнісний підхід, аксіологічний підхід, надпредметні компетентності.Анотація
У статті подано характеристику провідних теоретичних підходів до проблеми формування громадянської компетентності студентів – майбутніх фахівців туристичної індустрії – у процесі професійної підготовки. Обґрунтовано галузеві підходи до проблеми дослідження (соціологічний, психологічний, педагогічний, соціально-педагогічний) та загальнопедагогічні (компетентнісний та аксіологічний), подано їх характеристику.
Посилання
Рацул А. Б. Формування громадянської компетентності як інтегрованої якості особистості майбутнього вчителя / А. Б. Рацул, О. А. Рацул // Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 166. – С. 154–159.
Шахрай В. М. Громадянська компетентність особистості як проблема сучасного суспільства / В. М. Шахрай // Український соціум. – № 2(25). – 2008. – С. 123–134.
Мюнклер Х. Гражданская компетентность. / Херфрид Мюнклер // http://www.academy, go.ru/Site/GrObsh/Publications/Munkler1.shtml.
Подлесная Ю. Е. Гражданская компетентность в современном обществе: политологические аспекты формирования и развития : автореф. дис. на соиск. ученой степени канд. полит. наук / Ю. Е. Подлесная. – М., 2006. – 19 с.
Зорина Т. Гражданская компетентность школьника [Электронный ресурс] / Т. Зорина. – Режим доступа : http://www.den.za.dnem.ru/page.php?article=147.
Даль Р. А. Проблемы гражданской компетентности [Электронный ресурс] / Роберт А. Даль. – Режим доступа : http://www.politnauka.org/library/teoria/dahl.php.
Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності // Шлях освіти. – 2000. – № 3. – С. 2–5.
Боришевський М. Виховання громадянської свідомості особистості / М. Боришевський // Педагогічна газета. – 2001. – №5(83), травень. – С. 5.
Боришевський М. Формули громадянина – творця: соціально-психологічний портрет особистості – громадянина / М. Боришевський // Світло. – 1998. – № 3. – С. 8–9.
Алексєєва М. І. Потребово-мотиваційний аспект виховання громадянськості / М. І. Алексєєва // Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави : матеріали Другої всеукр. наук. конф., 13–14 листоп. 1997 р. – К., 1997. – С. 107–109.
Кобзарь Б. С. Личность и ее становление / Предисл. С. Я. Батышева / Б. С. Кобзарь, М. Г. Тайчинов. – К. : Молодь, 1990. – 468 с.
Струманський В. Філософсько-методологічні засади виховання громадянських почуттів і національної свідомості / В. Струманський // Педагогічна практика та філософія освіти. – Полтава, 1997. – С. 114–116.
Бандура А. Теория социального научения / А. Бандура. – СПб : Питер, 2000. – 452 с.
Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста / Дж. Г. Мід: Пер. з англ. – К. : Український центр духовної культури, 2000. – 212 с.
Морено Я. Психодрама / Я. Морено ; пер. с англ. – М. : Апрель Пресс, ЭКСМО-Пресс, 2001. – 246 с.
Берн Э. Трансакционный анализ и психотерапія / Э. Берн ; пер. с англ. – СПб. : Братство, 1992. – 384 с.
Келли Дж. Психология личности. Теория личностных конструктов / Дж. Келли. – СПб. : Речь, 2000. – 188 с.
Горностай П. П. Рольова теорія особистості: теоретичні аспекти та практичні аплікації / П. П. Горностай // Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К. : Главник, 2005. – Вип. 26. – Т. 1. – С. 391–395.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека / К. Роджерс. – М. : Прогресс, 1994. – 448 с.
Олпорт Г. Становление личности. Избранные труды / Г. Олпорт. – М. : «Смысл», 2002. – С. 166–216.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу ; пер. А. М. Татлыбаевой. – К. : PSYLIB, 2004. – 296 с.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості : монографія / Г. С. Костюк ; під ред. Л. М. Проколієнко. – К., 1989. – 264 с.
Антонюк Р. Національне та громадянське виховання учнів та студентів як аспект полікультурного виховання / Р. Антонюк // Мандрівець. – 2001. – № 3/4. – С. 65–68.
Вербицька П. Громадянське виховання молоді в добу демократичного оновлення України / П. Вербицька // Педагогічний пошук. – 2000. – № 1. – С. 11–15.
Вишневський О. Ще раз про народження громадянина: національне і громадянське у сучасному українському вихованні / О. Вишневський // Освіта. – 2002. – 6–13 лют. – С. 67.
Косарєва Н. І. Виховання громадянськості учнів на ідеях української державності / Н. І. Косарєва // Педагогіка і психологія. – 1996. – №3. – С. 130–136.
Михайліченко М. В. Громадянська компетентність вчителя в контексті оновлення професійної освіти в Україні / М. В. Михайліченко // Шляхи модернізації вищої освітив контексті євроінтеграції : матер. регіональн. науково-практ. семінару / за заг. ред. Г. В. Терещука. – Тернопіль : Вид-во ТПНУ ім. В. Гнатюка, 2008. – С. 34–39.
Степко М. Компетентісний підхід: його сутність. Що є прийнятним, а що проблемним для вищої освіти України / М. Степко // Вища освіта України. – 2009. – № 1. – С. 43–44.
Болотов В. А. Компетентностая модель от идеи к образовательной программе / В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика. – 2003. – № 10. – С. 27.
Возможности компетентностного подхода в развитии гражданственности старшеклассников / А. В. Дергай и др. – Минск : Медисонт, 2008. – 188 с.
Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній українській освіті : світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. Овчарук. – К. : ІЗМН, 2004. – С. 20–28.
Радченко О. В. Ціннісна система суспільства як механізм демократичного державотворення : монографія / Олександр Радченко. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2009. – 380 с.
Козаков В. Соціально-ціннісні засади державного управління в Україні : монографія / В. М. Козаков. – К. : Вид-во НАДУ, 2007. – 284 с.
Гараніна Г. Соціальна трансформація та зміна ціннісних орієнтацій / Галина Гараніна // Соціальна психологія. – 2009. – № 1(33). – С. 54–59.