ВПЛИВ РЕФОРМАТОРСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ НА РОЗВИТОК ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ОСВІТИ В КІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Ілона Бойчевська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8371-8947
  • Людмила Веремюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6221-419X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2022.265921

Анотація

У статті висвітлено вплив реформаторської педагогіки на розвиток європейської освіти в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. З’ясовано, що до реформаторської педагогіки належали як течії та напрями, так і окремі педагоги-творці власних авторських шкіл. До перших належать нове виховання з його новими школами, що спиралися на педоцентричні позиції і вільний розвиток особистості (А. Фер’єр); експериментальна педагогіка (Е. Мейман, Г. Ришар);
педагогіка дії (В. А. Лай); трудова школа з її ідеями активізму та мануалізму й підготовки до життя (Г. Кершенштейнер); соціальна педагогіка (П. Наторп); педагогіка особистості (Г. Гаудіг).
Встановлено, що проблема трудового навчання бере свій початок від епохи Відродження. На початку ХХ ст. набув поширення реформаторський рух, який визначався такими категоріями: продуктивна робота, трудове навчання, трудова школа. Ідеї трудового навчання розвинули представники демократичного напряму, гуманісти-просвітителі Ф. Рабле та М. Монтень. Англійський просвітник, філософ Дж. Лок висував потребу у ручній праці. Досліджено, що послідовником М. Монтеня і Дж. Лока став педагог Ж.-Ж. Руссо, який рішуче вказував на ручну працю як засіб морального розвитку. Працю як вид навчальної діяльності пропагували педагоги
Й. Гербарт, Г. Кершенштейнер, Й.-Г. Песталоцці, Й. Фіхте, Ф. Фребель, Е. Шенкендорфф та ін. Під час проведеного дослідження було з’ясовано, що лідером реформаторської педагогіки, на думку багатьох учених, був Дж. Дьюї, творець прагматичної педагогіки, діяльність якого асоціюється з новим вихованням та трудовою школою. Виявлено, що передумовою виникнення ідей «педагогіки дії», висунутої В. А. Лаєм, була діяльність трудових шкіл.

Ключові слова: європейська реформаторська педагогіка; трудова школа; школа дії; педагогіка прагматизму; психолого-фізіологічні особливості; органічний навчальний план; продуктивна робота; розвивальне навчання; реформа школи; формальна освіта.

Біографії авторів

Ілона Бойчевська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Kандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов.

Людмила Веремюк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Kандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-22

Як цитувати

Бойчевська, І., & Веремюк, Л. (2022). ВПЛИВ РЕФОРМАТОРСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ НА РОЗВИТОК ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ОСВІТИ В КІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 90–98. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2022.265921

Номер

Розділ

Статті