ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У СПОРТСМЕНІВ КОМАНДНИХ ТА ІНДИВІДУАЛЬНИХ ВИДІВ СПОРТУ

Автор(и)

  • Сергій Ящук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-8309-5898
  • Світлана Совгіра Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-8742-7773
  • Сергій Пензай Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-3396-6728

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2023.295470

Анотація

У статті висвітлено проблеми формування мотиваційно-ціннісних орієнтацій у спортсменів командних та індивідуальних видів спорту. Показано, що у більшості наукових праць, присвячених вивченню спортивної мотивації, переважає розгляд окремих мотиваційних змінних, переважно основних спортивних мотивів діяльності. Виділено три основні аспекти вивчення мотивації загалом та спортивної мотивації, зокрема: топологічний (змістовий), структурний, динамічний. Досліджено мотиваційні змінні, які дозволять розглянути й охарактеризувати структуру спортивної мотивації у соціально-психологічному контексті у представників командних та індивідуальних видів спорту: зовнішні та внутрішні мотиви спортивної діяльності, ціннісні орієнтації, типи спрямованості особистості спортсмена, а також заздрість як один із мотивів, що забезпечують успішність у ситуації змагання.

Ключові слова: формування; мотивація; мотиви; цінності; орієнтації; мотиваційні змінні; юні спортсмени; взаємодія; командні та індивідуальні види спорту; команда.

Біографії авторів

Сергій Ящук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Доктор педагогічних наук, професор, декан факультету фізичного виховання.

Світлана Совгіра, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри хімії та екології.

Сергій Пензай, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

У статті висвітлено проблеми формування мотиваційно-ціннісних орієнтацій у спортсменів командних та індивідуальних видів спорту. Показано, що у більшості наукових праць, присвячених вивченню спортивної мотивації, переважає розгляд окремих мотиваційних змінних, переважно основних спортивних мотивів діяльності. Виділено три основні аспекти вивчення мотивації загалом та спортивної мотивації, зокрема: топологічний (змістовий), структурний, динамічний. Досліджено мотиваційні змінні, які дозволять розглянути й охарактеризувати структуру спортивної мотивації у соціально-психологічному контексті у представників командних та індивідуальних видів спорту: зовнішні та внутрішні мотиви спортивної діяльності, ціннісні орієнтації, типи спрямованості особистості спортсмена, а також заздрість як один із мотивів, що забезпечують успішність у ситуації змагання.

Ключові слова: формування; мотивація; мотиви; цінності; орієнтації; мотиваційні змінні; юні спортсмени; взаємодія; командні та індивідуальні види спорту; команда.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Як цитувати

Ящук, С., Совгіра, С., & Пензай, С. (2023). ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У СПОРТСМЕНІВ КОМАНДНИХ ТА ІНДИВІДУАЛЬНИХ ВИДІВ СПОРТУ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (4), 129–135. https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2023.295470

Номер

Розділ

Статті