ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЯК ОСНОВА ЇЇ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2025.326190Ключові слова:
психолого-педагогічні детермінанти; національна ідентичність; громадянськість; формування; учні; старші класи; суспільство; позакласна робота.Анотація
У статті розкрито психолого-педагогічні детермінанти національної ідентичності як основа її формування в учнів старших класів у позакласній роботі. Вcтановлено можливість формування національної ідентичності за допомогою психолого-педагогічних детермінант. Визначено поняття «національна ідентичність» як інтегральне особистісне утворення, пов’язане з усвідомленням своєї приналежності до громадян тієї чи іншої держави на загальнокультурній основі, що відображає ціннісно-мотиваційну спрямованість особистості щодо культурних, соціально-політичних, правових, економічних. явищ у сучасному суспільстві та обумовлює особливості та ступінь її громадянської активності. Як ключові вікові особливості, що визначають можливість формування національної ідентичності за допомогою психолого-педагогічних детермінант у старшому шкільному віці виділено: здатність до понятійних форм мислення, спрямованість якого визначається потребою у самовизначенні та становленням світогляду учня, якісні зміни в самооцінці, мотиваційній сфері старшокласника, інтенсифікація та її роль у механізмі формування ідентичності – асиміляції та акомодації.