ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКИ В ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬОГО СТУПЕНЯ «БАКАЛАВР» В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2025.326202Ключові слова:
бакалавр; безпекова культура; soft skills; освітній процес; здобувач; заклад вищої освіти; міжпредметний зв’язок; процес підготовки.Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі, щодо формування культури безпеки у здобувачів закладів вищої освіти. Це викликано умовами сучасного виробництва, де технології розвиваються надзвичайно швидко, а ризики травматизму та професійних захворювань залишаються високими, тому питання безпеки праці набули особливого значення.
Формування культури безпеки є запорукою успішної професійної діяльності майбутніх фахівців. Сформована безпекова компетентність включає в себе знання з охорони праці, вміння оцінювати ризики та приймати обґрунтовані рішення та є необхідною умовою для забезпечення безпекового робочого місця.
У статті наголошується на тому, що проблема дефіциту кваліфікованих фахівців з питань створення безпекового середовища є важливою проблемою на шляху до створення безпечних умов праці. Для вирішення даних проблем потрібно здійснити підготовку нових фахівців у закладах вищої освіти, які будуть готові до виконання поставлених завдань по формуванню безпекового середовища та передавати такі уміння іншим працівникам.
Особлива увага в статті приділяється пошуку нових ефективних методів управління охороною праці, які будуть спрямовані на попередження небезпечним ситуаціям, а не тільки на реагування на них. Для досягнення даної мети, пропонується реалізувати міжпредметні та міжтематичні зв’язки в освітньому процесі підготовки здобувачів, а також для підсилення обов’язкових безпекових дисциплін впровадити дисципліну вільного вибору «Культура безпеки».
Підготовка майбутніх фахівців, які опанують аспекти безпеки праці в педагогічних закладах вищої освіти, забезпечать формування культури безпеки в суспільстві. Адже саме педагоги, які володіють необхідними знаннями та навичками з безпеки, зможуть навчити інших дотримання безпекових вимог. Адже освітній процес закладу вищої педагогічної освіти, крім формування професійних компетентностей передбачає опанування безпекових знань для формування безпекової компетентності.