DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2017.137668

PERSONALITY TRAITS AND PREFERRED VALUES OF THE UNIVERSITY STUDENTS

Agnieszka Próchniak

Анотація


Основною метою дослідження було вивчення особливостей особистості та переважних цінностей студентів університету. Дослідження було проведено на вибірці з 170 респондентів. Було використано дві дослідницькі анкети: інвентаризацію нейротизму ‒ екстраверсії ‒ відкритості ‒ п’ять факторів (NEO-FFI) та дослідження цінностей Шварца. Не було суттєвих відмінностей між жінками та чоловіками у переважних цінностях, проте чоловіки набрали більше значення, ніж жінки, у домені невротичних захворювань. Місце проживання студента та студентський навчальний рік диференціювали статистично значущі результати, отримані в цьому дослідженні, у деяких з кращих значень.

Ключові слова


риси особистості; цінності; студенти університету.

Повний текст:

PDF

Посилання


Connor-Smith J. K., & Flachsbart C. (2007). Relations between personality and coping: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 1080–1107.

Costa P. T, & McCrae R. R. (1992). Four ways five factors are basic.

Personality of Individual Differences, 13(6), 653–665

Costa P. T., & McCrae R. R. (1994). Stability and change in personality from adolescence through adulthood. In C. F. Halverson, G. A. Kohnstamm, & R. P. Martin (Eds.), The developing structure of temperament and personality from infancy to adulthood (pp. 139 –150). Hillsdale, NJ: Erlbaum

Costa P. T., Terracciano A, & McCrae R. R. (2001). Gender differences in

personality traits across cultures: robust and surprising findings. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 322–331.

Feingold A. (1994). Gender differences in personality a metaanalysis.

Psychological Bulletin, 116, 429–456.

Fleeson W., & Gallagher P. (2009). The implications of Big Five standing

for the distribution of trait manifestation in behavior: fifteen experiencesampling studies and a meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 1097–1114.

Goldberg L. R. (1993). The structure of phenotypic personality traits.

American, Psychologist, 48, 26–34.

Karakitapoğlu Aygün Z., & Imamoğlu E. O. (2002). Value Domains of

Turkish Adults and University Students. Journal of Social Psychology,

(3), 333–351.

Lindeman M., & Verkasalo M. (2005). Measuring values with Short

Schwartz’s Value Survey. Journal of Personality Assessment, 85, 170‒178.

McCrae R. R., & John O. P. (1992). An introduction to the Five-Factor

Model and its applications. Journal of Personality, 60(20), 175‒215.

McCrae R. R., & Costa P. T. (1999). A Five-Factor Theory of personality. In L. A. Pervin & O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (2nd ed., pp. 139–153). New York: Guilford Press.

Olver J. M., & Mooradian T. A. (2003). Personality traits and personal

values: A conceptual and empirical integration. Personality and Individual

Differences, 35, 109–125.

Pervin L. A, John O. P. (1997). Personality: Theory and Research. 7th ed. New York: John Wiley and Sons Pervin L. A. (1994). A critical analysis of current trait theory. Psychological i Inquiry, 5, 103‒113.

Rokeach M. (1973). The Nature of Human Values. New York: The Free

Press Schwartz S. H., & Bilsky W. (1987). Toward a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 550– 562.

Schwartz S. H., & Bilsky W. (1990). Theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 878–891.

Schwartz S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp. 1–65). San Diego, CA: Academic Press.

Schwartz S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50, 19–45.

Schwartz S. H., Sagiv L., & Boehnke K. (2000). Worries and values. Journal of Personality, 68, 309‒346.

Schwartz S. H., & Bardi A. (2001). Value hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective. Journal of Cross Cultural Psychology, 32, 268‒ 290.

Schwartz S. H., & Rubel, T. (2005). Sex differences in value priorities: Cross cultural and multi-method studies. Journal of Personality and Social

Psychology, 89, 1010–1028.

Roberts B. W., Walton K. E., & Viechtbauer W. (2006). Patterns of meanlevel change in personality traits across the life course: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 132, 1–25.

Roccas S & Sagive L. (2010). Personal values and behavior: Taking cultural context into account. Social and Personality Psychology Compass, 4, 30‒41.

Sagive L, Schwartz S. H., & Arieli S. (2011). Personal values, national

culture and organizations: Insights applying the Schwartz values framework. In N. M. Ashkanasy, C. P. M. Wilderom, & M. F. Peterson (Eds.), The handbook of organizational culture and climate (2nd. ed., pp. 515‒537). Newbury Park, CA: Sage.

Zuckerman M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of

sensation seeking. New York, Cambridge: University Press.