DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2018.149061

ПРОБЛЕМА ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ ВИЗНАЧЕНОСТІ ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ІНОЗЕМНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Олександра Борисенко

Анотація


У статті розглянуто появу та трансформацію термінів «якість», «якість вищої освіти», «забезпечення якості освіти» в зарубіжних дослідженнях. Для розкриття цих термінів було використано описовий та логічний методи; метод індукції та дедукції, порівняння, аналізу та синтезу інформації. Огляд джерел щодо вивчення визначеності термінів показав, що проблема за останнє десятиріччя стала актуальною в усьому світі, так як процеси з забезпечення якості вищої освіти мають не лише ідентифікувати проблеми та й запровадити ефективні заходи щодо надання якісної освіти.

Ключові слова


якість; якість вищої освіти; забезпечення якості освіти; описовий метод; логічний метод; метод індукції; метод дедукції; метод порівняння; метод аналізу і синтезу; якісна освіта.

Повний текст:

PDF

Посилання


Катерина Малишкіна Концептуальна модель забезпечення якості начального процесу вищого навчального закладу / Імператив якості: вчимося оцінювати і оцінювати вищу освіту. URL: http://dovira.eu/ Trust_1.pdf.

Garvin D. A. What Does «Product Quality» Really Mean? Sloan Management Review. 1984. № 26(1). P. 25–43.

Vroeijenstijn A. I. Improvement and Accountability: Navigating between Scylla and Carybdis. Guide for External Quality Assessment in Higher Education. London, 1995. 188 p.

Kemenade Van E., Pupius M., Hardjono J. W. More value to defining quality. Quality in Higher Education. 2008. № 4. P. 175–185.

Beck Don E., Cowan Ch. Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership, and Change. Plymouth, 1996. 331 p.

Argyris C., Schon D. A. Organizational Learning II: Theory Method and Practice. Reading, MA, 1996. 305 p.

Салимова Т. А. Организационное совершенство: модели достижения. Методы менеджмента качества. 2009. № 5. С. 20–24.

Greve G., Pfeiffer I., Qualitätsmanagement in Unternehmen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2002. № 5. S. 570–583.

Faber K. Organisation und Innovation in der Bildung: was leisten Qualitaetsmodelle? Norderstedt, 2009. 244 р.

Internal Quality Assurance Cell 2014. Quality Assurance Practices in Higher Education: Issues and Challenges. Notion Press, 2014. 236 p.

Harvey L., Newton J. Transforming quality evaluation: Moving on. Quality Assurance in higher education: Trends in regulation, translation and transformation. Springer, 2007. P. 225–246.

Ball C. What the hell is quality? Fitness for Purpose: Essays in Higher Education. Guildford, 1985. – P. 96–102.

Srikanthan G. & Dalrymple J. Developing alternative perspectives for quality in higher education. International Journal of Educational Management. 2003. 17(3). P. 126–136. URL: http://dx.doi.org/10.1108/ 09513540310467804.

Harvey L. & Knight P. T. Transforming higher education. London, UK,1996.

Green D. What is Quality in Higher Education. London, UK, 1994.

Vlăsceanu L., Grünberg L. & Pârlea D. Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions. Bucharest, 2007.

Westerheijden D., Stensaker B., Rosa M. Introduction. Quality Assurance in Higher Education. P.1–11. URL: http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-6012-0.

Harvey L. & Green D. Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education. 18(1). P.9–34. URL: http://dx.doi.org/10.1080/026029 3930180102.

Peterson Internationalizing quality assurance in higher education. Washington, DC, 1999. URL: http://dx.doi.org/10.1108/096848899 10269579.

Bogue G. Quality assurance in higher education: The evolution of systems and design ideals. New Directions for Institutional Research. 1998. P. 7–18. URL: http://dx.doi.org/10.1002/ir.9901.

Cheng Y. & Tam W. Multi-models of quality in education. Quality Assurance in Education. 1997. 5(1). P. 22–31. URL: http://dx.doi. org/10.1108/09684889710156558.

Biggs J. The reflective institution: Assuring and enhancing the quality of teaching and learning. Higher Education. 2001. 41. P. 221–238. URL: http://dx.doi.org/10.1023/A:1004181331049.

Bobby C. L. The abcs of building quality cultures for education in a global world. Paper presented at the International Conference on Quality Assurance. Bangkok, Thailand, 2014.

Quality Assurance Agency for Higher Education. The UK quality code for higher education: A brief guide. 2012. URL: http://he.macclesfield.ac.uk/.

American Society for Quality. Quality glossary. URL: http://asq.org/ glossary/q.html.

Haseena V. A., Mohammed Ajims P. Aspects of Quality in Education for the Improvement of Educational Scenario. Journal of Education and Practice. 2015. Vol. 6. № 4. URL: http://iiste.org.

Smidt H. European quality assurance – A European higher education area success story. The European higher education area: Between critical reflections and future policies. London, UK. P. 625–637. URL: http://dx. doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_40.

Rosa M. J., Tavares D. & Amaral A. Institutional Consequences of Quality Assessment. Quality in Higher Education. 2006. 12(2). P. 145–159.

Stensaker B. Outcomes of Quality Assurance: A Discussion of Knowledge, Methodology and Validity. Quality in Higher Education. 2008. 14(1). P. 3–13.

Brennan J. & Shah T. Managing quality in higher education: An international perspective on institutional assessment and change. –Buckingham, UK: OECD, SRHE and Open University Press, 2000.

Minelli E., Rebora G., Turri M. & Huisman J. The impact of research and teaching evaluation at universities: Comparing an Italian and a Dutch case. Quality in Higher Education. 2006. 12(2). P. 109–124.

Stensaker B. Trance, transparency and transformation: The impact of external quality monitoring on higher education. Quality in Higher Education. 2003. 9(2). P. 151–159.

Hayes D. & Winyard R. The mcdonaldization of higher education. Westport, 2002.

Kettunen J. A conceptual framework to help evaluate the quality of institutional performance. Quality Assurance in Education. 2008. 16(4). P. 322–332.

Бессолицын А. А., Монахов В. М. Обеспечение качества образования в вузе – поиск новых подходов. Вопросы новой экономики. 2013. № 3(27). С. 73–80.

Горбашко Е. А. Качество образования – в повышении конкуренто-способности страны в условиях глобализации экономики. Экономика качества. 2012. № 1 (ноябрь). URL: http://www.eq-journal.ru.

Banta T. W. Impact of addressing accountability demands in the United States. Quality in Higher Education. 2010. 16(2). P. 181–183.

Daromes F., Suwandi N. G. Embedding core value into the internal quality assurance systems in higher education. 2nd Global Conference on Business and Social Science. 2015. GCBSS. 2015. 17–18 September 2015. Bali, Indonesia. P. 660–664.

Endut Ahmad Saruddin Enhancing Internal Quality Assurance Mechanism at HEI though Responsive Program Evaluation. TTLC 2013. P. 5–11. URL: http://www.sciencedirect.com.

Huet Isabel, Figueriredo Claudia, Abreu Odilia & others. Linking a Research Dimension to an Internal Quality Assurance System to Enhance Teaching and Learning in Higher Education. International conference on education and educational Psychology (ICEEPSY2011). P. 947–956. URL: http: //www.sciencedirect.com.

Есенбаева Г. А., Какенов К. С. Модель системы внутренного обеспечения качества образования в вузе в контексте Болонского процесса. Успехи современного естествознания. 2014. № 11 (часть 3). С. 96–98. URL: http: // www. Natural-sciences.ru/ru/article/view?id=3447.

Morley L. Quality and power in higher education. Berkshire. UK, 2003.

Schindler L., Puls-Elvidge S., Welzant H., & Crawford L. Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications. 2015. 5(3). P. 3–13. URL: http://www.dx.doi. org/10.18870/hlrc.v5i3.244.


Пристатейна бібліографія ГОСТ