ПРОФЕСІЙНЕ НАВЧАННЯ – ШАНС ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ПРАЦІ

Автор(и)

  • Ryszard Gerlach Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2010.188241

Ключові слова:

Ринок праці, європейський ринок праці, глобалізація, учень, кваліфікація, професійна освіта, labour market, European labour market, globalization, student, qualification, professional education, рынок труда, европейский рынок труда, глобализация, ученик, квалификация, профессиональное образование.

Анотація

Розвиток економіки, яка спирається на знання і суспільство знань, викликає зростання кваліфікаційних вимог по відношенню до, хто шукає роботу, а також до тих, хто вже працює. Це все обумовлено перш за все акцентуванням уваги на якість продуктів і послуг. Важливими є |итак| відповідність кваліфікації вимогам ринку праці, які змінюються сьогодні вже не тільки на загальнодержавному рівні, але й на європейському, а завтра на світовому. Процеси глобалізації, а також інтеграційні процеси в Європі створюють такі умовичто, коли все більше людей може вибрати будь-яке місце проживання місце проживання і місце роботи. Ставить це певні, більш високі вимоги перед системою освіти, у тому числі і перед професійним вихованням, основним завданням якого має бути підготовка учнів однаковою мірою до здійсненню професійних завдань, не тільки на загальнодержавному, але й на європейському ринку праці, а також до виконання позапрофесійних завдань.

Развитие экономики, которая опирается на знания и общество знаний, вызывает рост квалификационных требований по отношению к тем, кто ищет работу, а также к уже работающим. Это все обусловлено прежде всего акцентированием внимания на качество продуктов и услуг. Важным есть соответствие квалификации к требований рынка труда, которые изменяются сегодня уже не только на общегосударственном уровне, но и на европейском, а на завтра на мировом. Процессы глобализации, а также интеграционные процессы в Европе создают такие условия, когда все больше людей может произвольно выбирать место жительства и место работы. Ставит это определенные, более высокие требования перед системой образования, в том числе и в профессиональным воспитанием, основным заданием которого должна быть подготовка учеников в одинаковой степени к осуществлению профессиональных заданий не только на общегосударственном, но и на европейском рынке труда, равно и как к осуществлению позапрофессиональных заданий.

Development of economy which is based on knowledge and society of knowledge, causes the growth of qualifying requirements for jobs seekers and also already working people. It has already agreeded by attention to products and services quality. The important thing is an accordance of qualifications to labour market requirements, which change today not only at national, but also at European and world level. Processes of globalization, and also integration processes in Europe create conditions when growing number of people can choose any place of inhabitation and job. This fact determines certain and much high requirements for the system of education, including professional education, the basic task of which must be students preparation equally for professional and general tasks realization not only on national, but at European labour market.

Посилання

R. Drozdowski, Rynek pracy w Polsce. Recepcja. Oczekiwania. Strategie dostosowawcze, Poznań 2002, s.81 i nast.

L. Zacher (red.), Globalizacja, Kraków 2001, s.66-67

R. Gerlach, Nauczyciel przedmiotów zawodowych w zmieniającym się świecie, W: Kształcenie zawodowe. Pedagogika i psychologia. Pod red. T. Lewowickiego, J. Wilsz, I. Ziaziuna, N. Nyczkało. Częstochowa-Kijów 2007, s.303

T. Pomianek, A. Rozmus, K. Witkowski, B. Przywara, M. Bienia, Raport. Rynek pracy w Polsce i Unii Europejskiej. Rzeszów 2005, s.67

Listy o edukacji. Pod red L. Witkowskiego. W: Forum oświatowe 2(19) 1998, s.92-93

Komunikat Komisji: Skuteczne inwestowanie w edukację, imperatyw dla Europy. Warszawa 2002, s.2

A. Pocztowski, Strategiczne aspekty rozwoju zasobów ludzkich. W: Przyszłość pracy w XXI wieku. Pod red. S. Borkowskiej, Warszawa 2005, s.192

Edukacja w Europie: rózne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010, Warszawa 2003, s.4

Cit. Za, J. Grodzki, Edukacja czynnikiem rozwoju gospodarczego, Toruń 2000, s.76

R. Pachociński, Oświata i praca w erze globalizacji., Warszawa 2006, s.77

Tamże, s.78-79

Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997, s.19

Edukacja zawodowa wobec wyzwań rynku pracy i integracji europejskiej. Pod red. S.M. Kwiatkowskiego, Warszawa 2001, s.22-23

Tamże, s.22-25

Edukacja w Europie…, s.10

M. Król, Rynek pracy jako uwarunkowanie zarządzania kapitałem ludzkim. W: Praca i zarządzanie kapitałem ludzkim w perspektywie europejskiej, Kraków 2003, .217-218

A. Bogaj, Kształcenie ogólne w szkołach zawodowych, W: Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej. Pod red. S.M. Kwiatkowskiego, Warszawa1997, s.106

W. Rabczuk: Dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku pracy w krajach Unii Europejskiej. W: Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej. Red. S.M. Kwiatkowski. Warszawa 1998, s.6

R. Gerlach: Edukacja zawodowa dorosłych nie tylko dla rynku pracy. „Pedagogika Pracy” Nr 44 z 2004r., s.49-50

R. Gerlach, Nauczyciel w edukacji zawodowej wobec wyzwań współczesności, W: Kształcenie prozawodowe i zawodowe w kontekście integracji Europy. Pod red. R. Gerlacha, Bydgoszcz 2003, s.37

T. Pomianek, A. Rozmus: Czy nasza młodzież to szansa czy problem? – dylematy polskiego rynku pracy i polskiego szkolnictwa wyższego na tle krajów UE. (www.wsiz.rzeszow.pl)

K. Denek, Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999, s.61

##submission.downloads##

Як цитувати

Gerlach, R. (2019). ПРОФЕСІЙНЕ НАВЧАННЯ – ШАНС ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ПРАЦІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2010.188241

Номер

Розділ

Статті