ZAKŁAD PRACY W SYSTEMIE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Автор(и)

  • Renata Tomaszewska-Lipiec Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, Польща

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2010.188246

Ключові слова:

Учні, шкільне професійне виховання, підприємство, професійна підготовка, ученики, школьное профессиональное воспитание, предприятие, профессиональная подготовка, pupils, school professional education, enterprise professional education.

Анотація

Дана стаття присвячена визначенню ролі підприємства в системі професійного виховання. Приймаючи в якості типологічного критерію місце проведення професійного виховання, в Польщі виокремлюють шкільне професійне виховання, що охоплюює молодь і дорослих осіб і позашкільне професійне виховання, що охоплює перш за все дорослих осіб. У кожному з них підприємство відіграє значущу, хоча і різну роль, складаючи інтегральний і необхідний елемент професійної підготовки. У шкільній системі професійного виховання підприємство співпрацює з професійними школами, уможливлюючи учням і слухачам виховання в сфері, що охоплена програмами практичної професійної науки, а також професійними практиками. В свою чергу у сфері організаторських дій в позашкільній системі професійного виховання працедавці також беруть участь, вони є кваліфікаційними замовниками, компетентними працівниками, а також організаторами освітніх дій, що і зумовлює важливість виховної і освітньої функції підприємства у професійній підготовці учнів.

Данная статья посвящена определению роли предприятия в системе профессионального воспитания. Принимая в качестве типологического критерия место проведения профессионального воспитания, в Польше выделяют школьное профессиональное воспитание, что охватывает молодежь и взрослые лица и внешкольное профессиональное воспитание, которое охватывает прежде всего взрослые лица. В каждом из них предприятие играет значимую, хотя и разную, роль, составляя интегральный и необходимый элемент профессиональной подготовки. В школьной системе профессионального воспитания предприятие сотрудничает с профессиональными школами, делая возможным ученикам и слушателям воспитания в сфере, которая охвачена программами практической профессиональной науки, а также профессиональными практиками. В свою очередь в сфере организаторских действий во внешкольной системе профессионального воспитания работодатели также принимают участие, они являются квалификационными заказчиками, компетентными работниками, а также организаторами образовательных действий, что и предопределяет важность воспитательной и образовательной функции предприятия в профессиональной подготовке учеников.

The article is dedicated to the problem of the enterprise role determining in the professional educational system. The typological criteria is the place of the professional education conducting. In Poland exist a school professional education which includes youths and adults and after school professional education which includes only adults. In each type of professional education the enterprise plays a meaningful but different role, it makes up the integral and necessary professional training element. In the professional education school system the enterprise cooperates with the professional school with an intention to help pupils and listeners being educated in the sphere which is embraced practical professional science programs and professional practice. Employers take part in the organizational activity in the after-school professional educational system, they are qualifying customers, competent workers and educational activity organizers, who predetermine the educational functions of the enterprise importance in the pupils’ professional training.

Посилання

A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red)., Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006, s. 7, 27.

M. Kabaj, Jak unowocześnić kształcenie zawodowe w Polsce?, [w:] U. Jeruszka (red)., Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy, Warszawa 2002, s. 159 i nast.

Ibidem, s. 160.

I. Woźniak, Rola pracodawców w modelowaniu szkolnictwa zawodowego, [w:] S. M. Kwiatkowski (red)., Kształcenie zawodowe - Rynek pracy - Pracodawcy, Warszawa 2000, s. 239 i nast.

Komisja Europejska, Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Nauczanie i uczenie się. Na drodze do społeczeństwa uczącego się, Warszawa 1997, s. 61.

M. Kabaj, Jak unowocześnić…, op. cit., s. 163.

A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red)., Szkoła…, op. cit., s. 62.

Ibidem, s. 68 i nast.

W. Okoń, Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992, s. 199.

A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red)., Szkoła…, op. cit., s. 67.

E. Drogosz - Zabłocka, Współpraca szkół i przedsiębiorstw- zasady, formy i zakres współpracy, [w:] U. Jeruszka (red).,Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy, Warszawa 2002, s. 139 i nast.

S. M. Kwiatkowski, Dostosowanie struktury i treści kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy w kontekście zmian w systemie edukacji, Warszawa 2002, s. 12.

Cit. za: K. Atamańczuk, Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek, [w:] Edukacja i Dialog 3/2000, s. 29.

A. Skórska, Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004, s. 85 i nast.

Ibidem, s. 86-94.

M. Kabaj, Jak unowocześnić…, op. cit., s. 161 i nast.

U. Jeruszka, E. Drogosz- Zabłocka, K. Symela, Efektywność zewnętrzna kształcenia zawodowego w opinii dyrektorów szkół zawodowych, przedsiębiorstw i zakładów pracy, [w:] U. Jeruszka (red)., Efektywność kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe a rynek pracy, Warszawa 2000, s. 233-262.

I. Woźniak, Rola pracodawców…, op. cit., s. 235 i nast.

A. Skórska, Młodzież…, op. cit., s. 86-94.

A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red)., Szkoła…, op. cit., s. 73 i nast.

Ibidem, s. 87.

J. Grodzicki, Rola kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki globalnej, Gdańsk 2003, s. 197 i nast.

A. Olczak, I. Kołodziejczyk-Olczak (red)., Leksykon zarządzania, Łódź 2005, s. 171 i nast.

Cit. za: R. Gerlach, Szkolnictwo wyższe w aspekcie potrzeb rynku pracy, [w:] T. Lewowicki, I. Ziaziun, J. Wilsz, N. Nyczkało (red)., Kształcenie zawodowe: Pedagogika i Psychologia nr X, Częstochowa-Kijów 2008, s. 108.

A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red)., Szkoła…, op. cit., s. 88.

Ibidem, s. 75.

W. Chojnacki, A. Balasiewicz, Człowiek w nowoczesnej organizacji: problemy doradztwa zawodowego i personalnego, Toruń 2006, s. 51.

M. Juchnowicz (red)., Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Warszawa 2007, s. 16-19.

M. Pedler, K. Aspinwall, Przedsiębiorstwo uczące się, Warszawa 1999, s. 20, 51-57.

J. T. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Warszawa 2007, s. 247-263.

Wspieranie kształcenia ustawicznego pracowników. Raport z badań przeprowadzonych na zlecenie Departamentu Rynku Pracy MPiPS przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2007, s. 20, 78 i nast.

S. M. Kwiatkowski, Dostosowanie struktury…, op. cit., s. 12 i nast.

##submission.downloads##

Як цитувати

Tomaszewska-Lipiec, R. (2019). ZAKŁAD PRACY W SYSTEMIE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2010.188246

Номер

Розділ

Статті