МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТОРСЬКО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2011.188873Ключові слова:
Конструкторсько-технологічна задача, послідовність, системність, складність, узагальнення, творче мислення, аналіз, пізнавальна діяльність, design-engineering task, sequence, system, complexity, generalization, creative thinking, analysis, cognitive activity.Анотація
У статті розглянута методика використання конструкторсько-технологічних задач у навчальному процесі, яка формує в учнів уміння розв’язувати ці задачі на уроках трудового навчання. Подана схема мислительних дій учнів при розв’язуванні задач. Визначено, що кількість дій має бути достатньою, щоб забезпечити доступність кожної з них, але й не надмірною, адже такі задачі знижують в учнів пізнавальний інтерес. Наведена послідовність різних типів конструкторсько-технологічних задач, що формулюються на технічному матеріалі і розв’язуються, виходячи із законів техніки. Проаналізований процес розв’язання задач, у результаті чого задача може трансформуватись, переростати в нову або розпадатись на дрібніші.
В статье рассмотрена методика использования конструкторско-технологических задач в учебном процессе, которая формирует у учащихся умения решать эти задачи на уроках трудового обучения. Представленная схема мыслительных действий учащихся при решении задач. Определено, что количество действий должно быть достаточным, чтобы обеспечить доступность каждой из них, но и не чрезмерной, потому что такие задачи снижают в учащихся познавательный интерес. Приведенная
последовательность различных типов конструкторско-технологических задач, которые формулируются на техническом материале и решаются исходя из законов техники. Проанализирован процесс решения задач, в результате чего, задача может трансформироваться, перерастать в новую или распадаться на более мелкие.
The article is dedicated to the method of design and technological problems in the educational process that forms the students ability to solve these problems on the lessons of manual studies. It’s submitted the scheme of intellectual actions of pupils in solving tasks, the number of action should be sufficient to ensure the availability of each of them, but not excessive, that such problems affect the pupils learning interest. The following sequence of different types of design and technological problems that are formulated on the technical material and are based on the laws of engineering. The process of solving tasks as a result can transform itself, to grow into new or disintegrate into smaller ones.
Посилання
Гетта В. Г. Особливості розв’язання технічних задач з графічним зображенням / В. Г. Гетта // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. – 1999. – № 2. – С. 18–20.
Гуревич Р. С. Інноваційні засоби навчання в трудовій підготовці школярів / Р. С.Гуревич, М. Н. Кадемія // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2008. – № 2. – С. 3–5.
Эвдокимов В. В. Способы активизации технического мышления учащихся при решении конструкторско-технических задач в процессе трудового обучения. автореф. дисс. на соискание научной степени канд. пед. нвук. – Ярославль, 1970. – 21 с.
Эсаулов А. Ф. Психология решения задач / А. Ф. Эсаулов. – М. : Высш. школа, 1972. – 216 с.
Качнев В. И. Обучение конструированию на уроках труда / В. И. Качнев. – М. : Просвещение, 1976. – 156 с.
Кобак В. А. Проблемные задачи как средство формирования профессионального мастерства : дис. ... канд. пед. наук. – Л., 1979. – 235 с.
Кудрявцева Т. В. Психология технического мышления / Т. В. Кудрявцева. – М. : Педагогика, 1975. – 303 с.
Моляко В. А. Психология решения школьниками технических задач / В. А. Моляко. – К. : Рад. шк., 1988. – 93 с.
Пойа Д. Как решать задачу : пособие для учителей / Д. Пойа ; перевод с англ. – М. : Учпедгиз, 1979. – 207 с.
Шабалов С. М. Политехническое обучение / С. М. Шабалов. – М. : Из-во АПН РСФСР, 1956. – 728 с.