ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Яків Бойко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-5672-396X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190243

Ключові слова:

Інформаційно-комунікаційні технології, Інтернет, комп’ютерні програми, інтернет-ресурси, англійська мова, цифрові технології, традиційні освітні технології, інтерактивність.

Анотація

У статті здійснено огляд переваг застосування окремих цифрових технологій під час вивчення англійської мови в середній школі. Досліджено потенційні можливості використання середовища wiki, блогу, подкасту, скрінкастінгу, персональних навчальних мереж, цифрової розповіді, освітніх приватних мереж, мобільного телефону, комп’ютера у навчальному процесі. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології забезпечують активне, творче оволодіння учнями нового матеріалу, дозволяють викласти матеріал на новому, якісному та вищому рівні. Їх застосування відкриває принципово нові можливості в організації навчального процесу.

Біографія автора

Яків Бойко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри англійської мови та методики її навчання

Посилання

Balanskat, A., Blamire, R., Stella, K. (2006). The ICT Impact Report: A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet. URL: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ unpan/unpan037334.pdf [in English].

Barnes, L. L. (1989). Why is there a text in this class: Classroom teachers’ (re)views of computer-assisted composition textbooks. Computers and Composition, Vol. 7, 1, 27–36 [in English].

Barret, H. (2005). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool Reflect round table. URL: https://electronicportfolios.com/portfolios/SITEStorytelling2006.pdf [in English].

Bax, S. (2011). Normalisation Revisited: The Effective Use of Technology in Language Education. International Journal of Computer Assisted Language Learning and Teaching, Vol. 1, 2, 1–4 [in English].

Benwell, T. (2010). Vicky Saumell expands on project based learning. Teflnet. URL: http://edition.tefl.net/ articles/interviews/vicky-saumell [in English].

Dudeney, G., Hockly, N. (2007). How to teach English with technology. Harlow: Pearson Longman. URL: https://www.academia.edu/1752931/How_to_teach_English_with_technology [in English].

Empirica. (2006). Benchmarking access and use of ICT in European schools. Empirica, European Union. URL: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/74067431-ecd4-11e5-8a81-01aa 75ed71a1 [in English].

European Commission. (2012). Digital literacy policies. Digital Agenda for Europe. URL: http://ec.europa.eu/digital-agenda [in English].

Garcia Murillo, M. (2003). Patchwork adoption of ICTs in Latin America. The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, Vol. 15, 1, 1–9. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.1681-4835.2003.tb00097.x [in English].

Gee, J. P., Hayes, R. (2011). Language and learning in the digital age. London: Routledge [in English].

Gilster, P. (1998). Digital literacy. New York: Wiley [in English].

Healey, D., Smith, E. H., Hubbard, P., Ioannou-Georgiou, S., Kessler, G. and Ware, P. (2011). TESOL technology standards. Alexandria Virginia: TESOL [in English].

Hoffman, R. (1996). Computer networks: Webs of communication for language teaching. The Power of CALL. M. C. Pennington (Ed.). Houston, TX: Athelstan, 52–61. URL: http://www.sfu.ca/~heift/ Ling480/coursematerial/week5.pdf [in English].

Ilomäki, L. (2008). The effects of ICT on school: teachers’ and students’ perspectives. Doctoral dissertation. Department of Teacher Education: Annales Universitatis Turkuensis. URL: https://pdfs. semanticscholar.org/09a6/2d0c51d773656626d90122a5601e5003050b.pdf [in English].

Jewell, M. (2006). Real-world contexts, skills and service learning for secondary school language learners. Learning languages through technology. E. Hanson-Smith, S. Rilling (Ed.). Alexandria, VA: TESOL [in English].

Johnson, L., Levine, A., Smith, R., Smythe, T. (2009). The 2009 horizon report: K–12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium [in English].

Jones-Kavalier, B. R., Flannigan, S. L. (2006). Connecting the digital dots: Literacy of the 21st Century. Educause Quarterly, Vol. 29, 2, 8–10. URL: https://er.educause.edu//media/files/articles/2006/4/ eqm0621.pdf?la=en&hash=072FD518E173153E68975F73DA646847D9736291 [in English].

Kelly, T., Minges, M. (2012). Maximizing mobile, information and communications for development. The World Bank. Washington, DC: World Bank. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/7277 91468337814878/Information-and-communications-for-development-2012-maximizing-mobile [in English].

Kemmis, S., Atkin, R., Wright, E. (1977). How do students learn? Working papers on computer assisted language learning. Uncal Evaluation Studies, Norwich: University of East Anglia [in English].

Lai, H-M., Chen, C-P. (2011). Factors influencing secondary school teachers’ adoption of teaching blogs. Computers and Education, Vol. 56, 4, 948–960 [in English].

Levy, M. (1997). Computer-Assisted Language Learning. Oxford: Clarendon [in English].

Macaro, E., Handley, Z., Walter, C. (2012). A systematic review of CALL in English as a second language: Focus on primary and secondary education. Language Teaching, Vol. 45, 1, 1–43 [in English].

Motteram, G., Stanley, G. (2011). Web 2.0 and the normalisation of CALL. URL: https://pdfs. semanticscholar.org/03e7/24454b8e7e2c866d83c83e6331e8b3e7fa97.pdf?_ga=2.141107632.368762299.15 70884253-683453394.1570646725 [in English].

Pegrum, M. (2009). From blogs to bombs. Crawley: UWA Publishing [in English].

Richardson, W. (2012). Why school? New York: TED Conferences [in English].

Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. Proceedings of the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. Chesapeake, VA: AACE, 709–716. URL: http://faculty.coe.uh.edu/brobin/homepage/Educational-Uses-DS.pdf [in English].

Selwyn, N. (2013). Education in a digital world: Global perspectives on technology and education. London: Routledge [in English].

Stannard, R. (2006). The spelling mistake: Scene one, take one. The Times Higher Education. URL: https://www.timeshighereducation.com/features/the-spelling-mistake-scene-one-take-one/207117.article [in English].

Tella, A., Toyobo, O. M., Adika, L. O., Adeyinka, A. A. (2007). An assessment of secondary school teachers uses of ICT: implications for further development of ICT use in Nigerian secondary schools. Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 6, 3, 5–17. URL: http://www.tojet.net/ articles/v6i3/631.pdf [in English].

Trucano, M. (2012). Information and communication technologies. Strengthening Education Quality in East Asia: System Assessment and Benchmarking for Education Results. H. A. Petrinos (Ed.). SABER/ UNESCO/The World Bank. URL: http://doc.iiep.unesco.org/cgibin/wwwi32.exe/%5Bin=epidoc1.in %5D/?t2000=031000/(100) [in English].

##submission.downloads##

Як цитувати

Бойко, Я. (2019). ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 13–23. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190243

Номер

Розділ

Статті