ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190243Ключові слова:
Інформаційно-комунікаційні технології, Інтернет, комп’ютерні програми, інтернет-ресурси, англійська мова, цифрові технології, традиційні освітні технології, інтерактивність.Анотація
У статті здійснено огляд переваг застосування окремих цифрових технологій під час вивчення англійської мови в середній школі. Досліджено потенційні можливості використання середовища wiki, блогу, подкасту, скрінкастінгу, персональних навчальних мереж, цифрової розповіді, освітніх приватних мереж, мобільного телефону, комп’ютера у навчальному процесі. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології забезпечують активне, творче оволодіння учнями нового матеріалу, дозволяють викласти матеріал на новому, якісному та вищому рівні. Їх застосування відкриває принципово нові можливості в організації навчального процесу.Посилання
Balanskat, A., Blamire, R., Stella, K. (2006). The ICT Impact Report: A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet. URL: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ unpan/unpan037334.pdf [in English].
Barnes, L. L. (1989). Why is there a text in this class: Classroom teachers’ (re)views of computer-assisted composition textbooks. Computers and Composition, Vol. 7, 1, 27–36 [in English].
Barret, H. (2005). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool Reflect round table. URL: https://electronicportfolios.com/portfolios/SITEStorytelling2006.pdf [in English].
Bax, S. (2011). Normalisation Revisited: The Effective Use of Technology in Language Education. International Journal of Computer Assisted Language Learning and Teaching, Vol. 1, 2, 1–4 [in English].
Benwell, T. (2010). Vicky Saumell expands on project based learning. Teflnet. URL: http://edition.tefl.net/ articles/interviews/vicky-saumell [in English].
Dudeney, G., Hockly, N. (2007). How to teach English with technology. Harlow: Pearson Longman. URL: https://www.academia.edu/1752931/How_to_teach_English_with_technology [in English].
Empirica. (2006). Benchmarking access and use of ICT in European schools. Empirica, European Union. URL: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/74067431-ecd4-11e5-8a81-01aa 75ed71a1 [in English].
European Commission. (2012). Digital literacy policies. Digital Agenda for Europe. URL: http://ec.europa.eu/digital-agenda [in English].
Garcia Murillo, M. (2003). Patchwork adoption of ICTs in Latin America. The Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, Vol. 15, 1, 1–9. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.1681-4835.2003.tb00097.x [in English].
Gee, J. P., Hayes, R. (2011). Language and learning in the digital age. London: Routledge [in English].
Gilster, P. (1998). Digital literacy. New York: Wiley [in English].
Healey, D., Smith, E. H., Hubbard, P., Ioannou-Georgiou, S., Kessler, G. and Ware, P. (2011). TESOL technology standards. Alexandria Virginia: TESOL [in English].
Hoffman, R. (1996). Computer networks: Webs of communication for language teaching. The Power of CALL. M. C. Pennington (Ed.). Houston, TX: Athelstan, 52–61. URL: http://www.sfu.ca/~heift/ Ling480/coursematerial/week5.pdf [in English].
Ilomäki, L. (2008). The effects of ICT on school: teachers’ and students’ perspectives. Doctoral dissertation. Department of Teacher Education: Annales Universitatis Turkuensis. URL: https://pdfs. semanticscholar.org/09a6/2d0c51d773656626d90122a5601e5003050b.pdf [in English].
Jewell, M. (2006). Real-world contexts, skills and service learning for secondary school language learners. Learning languages through technology. E. Hanson-Smith, S. Rilling (Ed.). Alexandria, VA: TESOL [in English].
Johnson, L., Levine, A., Smith, R., Smythe, T. (2009). The 2009 horizon report: K–12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium [in English].
Jones-Kavalier, B. R., Flannigan, S. L. (2006). Connecting the digital dots: Literacy of the 21st Century. Educause Quarterly, Vol. 29, 2, 8–10. URL: https://er.educause.edu//media/files/articles/2006/4/ eqm0621.pdf?la=en&hash=072FD518E173153E68975F73DA646847D9736291 [in English].
Kelly, T., Minges, M. (2012). Maximizing mobile, information and communications for development. The World Bank. Washington, DC: World Bank. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/7277 91468337814878/Information-and-communications-for-development-2012-maximizing-mobile [in English].
Kemmis, S., Atkin, R., Wright, E. (1977). How do students learn? Working papers on computer assisted language learning. Uncal Evaluation Studies, Norwich: University of East Anglia [in English].
Lai, H-M., Chen, C-P. (2011). Factors influencing secondary school teachers’ adoption of teaching blogs. Computers and Education, Vol. 56, 4, 948–960 [in English].
Levy, M. (1997). Computer-Assisted Language Learning. Oxford: Clarendon [in English].
Macaro, E., Handley, Z., Walter, C. (2012). A systematic review of CALL in English as a second language: Focus on primary and secondary education. Language Teaching, Vol. 45, 1, 1–43 [in English].
Motteram, G., Stanley, G. (2011). Web 2.0 and the normalisation of CALL. URL: https://pdfs. semanticscholar.org/03e7/24454b8e7e2c866d83c83e6331e8b3e7fa97.pdf?_ga=2.141107632.368762299.15 70884253-683453394.1570646725 [in English].
Pegrum, M. (2009). From blogs to bombs. Crawley: UWA Publishing [in English].
Richardson, W. (2012). Why school? New York: TED Conferences [in English].
Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. Proceedings of the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. Chesapeake, VA: AACE, 709–716. URL: http://faculty.coe.uh.edu/brobin/homepage/Educational-Uses-DS.pdf [in English].
Selwyn, N. (2013). Education in a digital world: Global perspectives on technology and education. London: Routledge [in English].
Stannard, R. (2006). The spelling mistake: Scene one, take one. The Times Higher Education. URL: https://www.timeshighereducation.com/features/the-spelling-mistake-scene-one-take-one/207117.article [in English].
Tella, A., Toyobo, O. M., Adika, L. O., Adeyinka, A. A. (2007). An assessment of secondary school teachers uses of ICT: implications for further development of ICT use in Nigerian secondary schools. Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 6, 3, 5–17. URL: http://www.tojet.net/ articles/v6i3/631.pdf [in English].
Trucano, M. (2012). Information and communication technologies. Strengthening Education Quality in East Asia: System Assessment and Benchmarking for Education Results. H. A. Petrinos (Ed.). SABER/ UNESCO/The World Bank. URL: http://doc.iiep.unesco.org/cgibin/wwwi32.exe/%5Bin=epidoc1.in %5D/?t2000=031000/(100) [in English].