УМОВИ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У США

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190339

Ключові слова:

Ефективність педагогічної діяльності, якість викладання, педагогічна освіта, характеристики вчителя, педагогічний стаж, оптимізація підготовки вчителів, оцінювання ефективності, США.

Анотація

Метою статті є розкриття умов ефективності професійної діяльності вчителів і чинників, які впливають на якість праці педагогів у США. З’ясовано, що ефективність професійної діяльності вчителя є комплексним утворенням, що поєднує особистісну, діяльнісну і результативну площини, які зумовлюються контекстуальними показниками. Проаналізовано чинники, які впливають на ефективність педагогічної праці та висвітлено заходи її оптимізації: імплементація стандартно-базованої документації, розроблення системи підзвітності, розроблення методів оцінювання ефективності педагогічної діяльності та ін.

Біографія автора

Маріанна Леврінц, Закарпатський угорський інститут ім. Ракоці Ференца ІІ.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філології

Посилання

Clotfelter, C. T., Ladd, H. F., Vigdor, J. L. (2007). Teacher credentials and student achievement in high school: A cross subject analysis with student fixed effects. Working paper series (No. 13617). Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research [in English].

Darling-Hammond, L. (2010). Recognizing and Developing Effective Teaching: What Policy Makers Should Know and Do. Policy Brief, May 2010. Washington, DC: Partnership for Teacher Quality [in English].

Darling-Hammond, L., Chung, R., Frelow, F. (2002). Variation on teacher preparation: How well do different pathways prepare teachers to teach? Journal of Teacher Education, 53, 286–302 [in English].

Darling-Hammond, L., Holtzman, D., Gatlin, S. J., Heilig, J. V. (2005). Does teacher preparation matter? Evidence about teacher certification, Teach for America, and teacher effectiveness. Education Policy Analysis Archives, 13(42). URL: http://epaa.asu.edu/epa//v13n42/ [in English].

Fenstermacher, G., Richardson, V. (2000). On Making Determinations of Quality in Teaching, Paper Presented at Board on International Comparative Studies in Education of the National Academy of Sciences, 1–46 [in English].

Goe, L., Bell, C., Little, O. (2008). Approaches to evaluating teacher effectiveness: A research synthesis. Washington, DC: National Comprehensive Center for Teacher Quality [in English].

Good, T. L., Wiley, C. R., Florez, I. R. (Eds.). (2009). Effective teaching: An emerging synthesis. In G. Dworkin (Ed.), International handbook of research on teachers and teaching (pp. 803–816). New York: Springer [in English].

Hanushek, E. A. (2005). The market for teacher quality (NBER Working Paper No. 11154). Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research [in English].

Harris, D., Sass, T. (2007). What Makes for a Good Teacher and Who Can Tell? Unpublished. Tallahassee: Florida State University. URL: https://conference.nber.org/conferences/2007/si2007/ED/sass.pdf [in English].

Hattie, J. (2004). It’s official: Teachers make a difference. Educare News, 144 (February), 24–31 [in English].

Hattie, J. (2003). Teachers make a difference: What is the research evidence? Paper presented at Australian Council for Educational Research Conference [in English].

Hay McBer (2000). Research into teacher effectiveness: A model of teacher effectiveness (Research report, No. 216). Norwich: The Crown Copyright Unit [in English].

Hunt, B. C. (2009). Teacher effectiveness: a review of the international literature and its relevance for improving education in Latin America. Washington, DC: PREAL [in English].

Medley, D. M. (1982). Teacher effectiveness. In H. Mitzel, Encyclopedia of educational research, 5th edn, (pp. 1841–1851). New York: Free Press [in English].

Medley, D. M., Shannon, D. M. (1994). Teacher Evaluation. In T. Husen and T. N. Postlethwaite, eds., The International Encyclopedia of Education, Vol. 10, 2nd ed., (pp. 6015–6020). New York: Pergamon [in English].

Rivkin, G., Hanushek, E. A., Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417–458 [in English].

##submission.downloads##

Як цитувати

Леврінц, М. (2019). УМОВИ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У США. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 110–119. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190339

Номер

Розділ

Статті