ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • Катерина Шапочка Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського., Україна https://orcid.org/0000-0002-4827-599X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190376

Ключові слова:

Майбутні вихователі, педагоги, інклюзивне освітнє середовище, розвиток мовлення, комунікативні уміння і навички, затримка психічного розвитку (ЗПР), діти із ЗПР.

Анотація

У статті проаналізовано теоретичні положення підготовки майбутніх вихователів; розкрито поняття інклюзивного освітнього середовища; встановлені психолінгвістичні особливості мовленнєвої діяльності дітей із ЗПР, зокрема особливості формування комунікативних умінь і навичок, психічний розвиток; узагальнено аналіз дослідження ЗПР, що розвивалися в трьох напрямках: клінічне (клініко-патопсихологічне), психологічне та педагогічне. Психолого-педагогічні особливості дітей із ЗПР, виявлені у численних дослідженнях, виступили підставою для рекомендацій стосовно умов, спрямованості й впливу корекційного навчання на дошкільників із ЗПР.

Біографія автора

Катерина Шапочка, Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського.

Доцент кафедри педагогіки та інклюзивної освіти, факультету дошкільної та початкової освіти

Посилання

Babych, N. M. (2016). Formuvannia komunikatyvnykh navychok u starshykh doshkilnykiv z porushenniamy zoru ta intelektu. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (1994). Emotsiini porushennia yak predmet spetsialnoho pedahohichnoho doslidzhennia Intehratsiia anomalnoi dytyny v suchasnii systemi sotsialnykh vidnosyn [Emotional disturbances as a subject of special pedagogical research. Integration of the anomalous child in the modern system of social relations]. Kyiv, 19–22 [in Ukrainian]

Bondar, V. I. (2004). Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: poshuky ta perspektyvy. Suchasni tendentsii rozvytku spetsialnoi osvity (Ukrainsko-Kanadskyi dosvid) [The education of children with special needs: search and prospects. Current Trends in Special Education (Ukrainian – Canadian Experience)] [In. V. I. Bondar & R. Petryshyna (Eds.)]. Kyiv, 3–12 [in Ukrainian]

Bohush, A. M. (2000). Doshkilna linhvopedahohika: teoriia i praktyka. Zaporizhzhia: Prosvita [in Ukrainian].

Vlasova, T. A. (1975). Aktualnye problemy klinicheskogo izuchenija zaderzhki psikhicheskoho razvitija [Actual problems of clinical study of mental retardation]. Defectology – Defektolohija, 6, 8–17 [in Russian].

Vlasova, T. A., Pevzner, M. S. (1973). O detjakh s otklonenijami v razvitii [About children with developmental disabilities]. Moscow: Prosveshchenije, 65–67 [in Russian].

Vygotskyi, L. S. (2003). Osnovy defektologii [Fundamentals of Defectology]. – SPb.: Lan. [in Russian].

Gromova, O. Ye. (2003). Metodika formirovanija nachalnogo detskogo leksikona [The methodology of formation of the initial children’s lexicon]. Moscow: TTs Sfera [in Russian].

Demianova, Yu. H. (1999). Diahnostyka psykhichnykh porushen: praktykum [Diagnosis of mental disorders: a practicum]. Kyiv: MiM [in Ukrainian].

Illiashenko, T. D. (1997). Dity iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku ta yikh navchannia [Children with mental retardation and the teaching]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

ZIkeev, A. H. (2002). Rabota nad leksikoi v nachalnykh klassakh spetsialnykh (korrektsionnykh) shkol: Ucheb.posobie dlia stud.vyssh.ped.ucheb.zavedenij [Work on vocabulary in the elementary classes of special (correction) schools: Textbook for students of higher educational establishments]. Moscow: Akademija [in Russian].

Kashuba, L. V. (2009). Rozvytok zviaznoho movlennia molodshykh shkoliariv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku zasobamy obrazotvorchoho mystetstva [Development of coherent speech of elementary school students with mental retardation by the means of fine arts]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A. (2003). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehruvannia ditei z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitnii prostir [Organizational and pedagogical conditions of integration of children with peculiarities of psychophysical development in the general educational space]. Defektolohiia, 4, 10–12 [in Ukrainian].

Kovalev, V. V. (1995). Psikhiatrija detskogo vozrasta [Psychiatry of childhood]. Moscow: Medytsyna [in Russian].

Kornev, A. N. (1997). Neiropsikholohicheskie metody issledovanija [Neuropsychological methods of research]. Psikhodiagnosticheskie metody v pediatrii y detskoi psikhonevrologii. SPb [in Russian].

Kuzava, I. B. (2012). Rol inkliuzyvnoho seredovyshcha u formuvanni osobystosti doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, Vol. 11, 315– 318. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_60 [in Ukrainian].

Lalaeva, R. Y. (1988). Narushenie ustnoj rechi i sistema ee korrektsii u umstvenno otstalykh shkolnikov: uchebn. posobie po spetskursu [Oral speech impairment and its correction system of mentally retarded schoolchildren: textbook. special course allowance]. Leningrad. LHPY [in Russian].

Levina, R. Ie. (2005). Nauchno-publitsisticheskoe izdanie. Narusheniia rechi i pisma u detei. Izbrannye trudy [Scientific and journalistic publication. Speech and writing disorders in children. Selected Works] Moscow: Arkty [in Russian].

Lebedinskaja, K. S. (1982). Osnovnye voprosy kliniki i sistematiki ZPR. Aktualnye problemy dyagnostiki zaderzhki psikhicheskogo razvitija [Basic issues of the clinic and systematics of learning disabilities. Actual problems in the diagnosis of mental retardation]. Moscow, 5–21 [in Russian].

Lebedinskij, V. V. (1985). Narushenie psikhicheskogo razvitija u detei [Disorder of mental development in children. Moscow: MHU [in Russian].

Lubovskij, V. Y. (1973). Razvitie slovesnoi reguliatsii deistvii u detei (v norme i patolohii) [Development of verbal regulation of actions in children (normal and pathology)]. Moscow: Pedahohyka [in Russian].

Martynchuk, O. V. (2019) Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitniomu seredovyshchi. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Nikashina, H. A. (1979). Pedagogicheskoe izuchenie detei s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Pedagogical study of children with mental retardation] Defektologija, 2, 9–12 [in Russian].

Pevzner, M. S. (1992). Klinicheskaja kharakteristika detei s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Clinical characteristics of children with mental retardation] Defektolohija, 3 [in Russian].

Savchuk, L. O. (2006). Formuvannia komunikatyvnykh umin u ditei shestyrichnoho viku iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Formation of communicative skills of six-year-old children with learning disabilities]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Sak, T. V. (1999). Osoblyvosti uzahalnennia u ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Features of generalization in children with mental retardation]. Defektolohiia, 2, 33–36 [in Ukrainian].

Sak, T. V. (2005). Psykholoho-pedahohichni osnovy upravlinnia uchbovoiu diialnistiu uchniv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku u shkoli intensyvnoi pedahohichnoi korektsii [Psychological and pedagogical bases of management of educational activity of students with mental retardation in the school of intensive pedagogical correction]. Kyiv: Aktualna osvita [in Ukrainian].

Sobotovich, E. F. (1995). Narushenie rechevogo razvitija u detei i puti ikh korrektsii [Disorders of speech development in children and ways of their correction]. Kyiv: ISDO [in Russian].

Stepanova, T. M. (2018). Rozvytok sotsialnykh umin i navychok u ditei peredshkilnoho viku v pedahohichnomu vymiri Vasylia Sukhomlynskoho Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of Mykolaiv National University. Sukhomlynskyi. Pedagogical Sciences]. Mykolaiv: MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho, 3(62), Vol. 1, 157 [in Ukrainian].

Tarasun, V. V. (1999). Psykholoho-pedahohichni osnovy preventyvnoho navchannia ditei z porushenniamy movlennievoho rozvytku [Psychological and pedagogical bases of preventive education of children with speech development disorders] Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Triger, R. D., Vladimirova, E. V. (1998). Zvuki rechi, slova, predlozhenija – chto eto? [Sounds of speech, words, suggestions – what is it?] Smolensk: Assotsiatsija XXI vek [in Russian].

Shapochka, K. A. (2011). Dydaktychni umovy formuvannia komunikatyvnykh umin ta navychok u molodshykh shkoliariv iz ZPR u protsesi vyvchennia anhliiskoi movy. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy: zb.statei molodykh vchenykh. Kyiv, Vol. 2, 176–187 [in Ukrainian].

Shevtsov, A. H. (2004). Osobystisno oriientovane navchannia yak osnova osvity liudei z osoblyvymy potrebamy. Aktualni problemy vykhovannia ta navchannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Actual problems of education and training of people with special needs]. Kyiv: Universytet “Ukraina”, Vol. 1(3), 35–39 [in Ukrainian].

Ulenkova, U. V. (1994). Deti s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Children with mental retardation] Novgorod [in Russian].

Beirne-Smith, M., Patton, J. R., Ittenbach, R. (1994). Mental Retardation Library of Congress Catalogingin-Publishing Data [in English].

Bloomfield, L. (1942). Outline Guide for the Practical Study of Foreign Languages. Baltimore [in English].

Bloomfield, L. (1914). Introduction to the Study of Language. New York: Holt and Co [in English].

Brumfit, C. (1989). Communicative methodology in language teaching. Cambridge: CUP [in English].

Canale, M., Swain, M. (1980). Theoretical basis of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1, 1–47 [in English].

Dever, R. B., Knapczyk, D. R. (1997). Teaching persons with mental retardation: A model for curriculum development and teaching. Brown&Benchmark [in English].

##submission.downloads##

Як цитувати

Шапочка, К. (2019). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 179–188. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190376

Номер

Розділ

Статті