ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190376Ключові слова:
Майбутні вихователі, педагоги, інклюзивне освітнє середовище, розвиток мовлення, комунікативні уміння і навички, затримка психічного розвитку (ЗПР), діти із ЗПР.Анотація
У статті проаналізовано теоретичні положення підготовки майбутніх вихователів; розкрито поняття інклюзивного освітнього середовища; встановлені психолінгвістичні особливості мовленнєвої діяльності дітей із ЗПР, зокрема особливості формування комунікативних умінь і навичок, психічний розвиток; узагальнено аналіз дослідження ЗПР, що розвивалися в трьох напрямках: клінічне (клініко-патопсихологічне), психологічне та педагогічне. Психолого-педагогічні особливості дітей із ЗПР, виявлені у численних дослідженнях, виступили підставою для рекомендацій стосовно умов, спрямованості й впливу корекційного навчання на дошкільників із ЗПР.Посилання
Babych, N. M. (2016). Formuvannia komunikatyvnykh navychok u starshykh doshkilnykiv z porushenniamy zoru ta intelektu. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (1994). Emotsiini porushennia yak predmet spetsialnoho pedahohichnoho doslidzhennia Intehratsiia anomalnoi dytyny v suchasnii systemi sotsialnykh vidnosyn [Emotional disturbances as a subject of special pedagogical research. Integration of the anomalous child in the modern system of social relations]. Kyiv, 19–22 [in Ukrainian]
Bondar, V. I. (2004). Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: poshuky ta perspektyvy. Suchasni tendentsii rozvytku spetsialnoi osvity (Ukrainsko-Kanadskyi dosvid) [The education of children with special needs: search and prospects. Current Trends in Special Education (Ukrainian – Canadian Experience)] [In. V. I. Bondar & R. Petryshyna (Eds.)]. Kyiv, 3–12 [in Ukrainian]
Bohush, A. M. (2000). Doshkilna linhvopedahohika: teoriia i praktyka. Zaporizhzhia: Prosvita [in Ukrainian].
Vlasova, T. A. (1975). Aktualnye problemy klinicheskogo izuchenija zaderzhki psikhicheskoho razvitija [Actual problems of clinical study of mental retardation]. Defectology – Defektolohija, 6, 8–17 [in Russian].
Vlasova, T. A., Pevzner, M. S. (1973). O detjakh s otklonenijami v razvitii [About children with developmental disabilities]. Moscow: Prosveshchenije, 65–67 [in Russian].
Vygotskyi, L. S. (2003). Osnovy defektologii [Fundamentals of Defectology]. – SPb.: Lan. [in Russian].
Gromova, O. Ye. (2003). Metodika formirovanija nachalnogo detskogo leksikona [The methodology of formation of the initial children’s lexicon]. Moscow: TTs Sfera [in Russian].
Demianova, Yu. H. (1999). Diahnostyka psykhichnykh porushen: praktykum [Diagnosis of mental disorders: a practicum]. Kyiv: MiM [in Ukrainian].
Illiashenko, T. D. (1997). Dity iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku ta yikh navchannia [Children with mental retardation and the teaching]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
ZIkeev, A. H. (2002). Rabota nad leksikoi v nachalnykh klassakh spetsialnykh (korrektsionnykh) shkol: Ucheb.posobie dlia stud.vyssh.ped.ucheb.zavedenij [Work on vocabulary in the elementary classes of special (correction) schools: Textbook for students of higher educational establishments]. Moscow: Akademija [in Russian].
Kashuba, L. V. (2009). Rozvytok zviaznoho movlennia molodshykh shkoliariv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku zasobamy obrazotvorchoho mystetstva [Development of coherent speech of elementary school students with mental retardation by the means of fine arts]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2003). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehruvannia ditei z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitnii prostir [Organizational and pedagogical conditions of integration of children with peculiarities of psychophysical development in the general educational space]. Defektolohiia, 4, 10–12 [in Ukrainian].
Kovalev, V. V. (1995). Psikhiatrija detskogo vozrasta [Psychiatry of childhood]. Moscow: Medytsyna [in Russian].
Kornev, A. N. (1997). Neiropsikholohicheskie metody issledovanija [Neuropsychological methods of research]. Psikhodiagnosticheskie metody v pediatrii y detskoi psikhonevrologii. SPb [in Russian].
Kuzava, I. B. (2012). Rol inkliuzyvnoho seredovyshcha u formuvanni osobystosti doshkilnykiv, yaki potrebuiut korektsii psykhofizychnoho rozvytku. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, Vol. 11, 315– 318. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_60 [in Ukrainian].
Lalaeva, R. Y. (1988). Narushenie ustnoj rechi i sistema ee korrektsii u umstvenno otstalykh shkolnikov: uchebn. posobie po spetskursu [Oral speech impairment and its correction system of mentally retarded schoolchildren: textbook. special course allowance]. Leningrad. LHPY [in Russian].
Levina, R. Ie. (2005). Nauchno-publitsisticheskoe izdanie. Narusheniia rechi i pisma u detei. Izbrannye trudy [Scientific and journalistic publication. Speech and writing disorders in children. Selected Works] Moscow: Arkty [in Russian].
Lebedinskaja, K. S. (1982). Osnovnye voprosy kliniki i sistematiki ZPR. Aktualnye problemy dyagnostiki zaderzhki psikhicheskogo razvitija [Basic issues of the clinic and systematics of learning disabilities. Actual problems in the diagnosis of mental retardation]. Moscow, 5–21 [in Russian].
Lebedinskij, V. V. (1985). Narushenie psikhicheskogo razvitija u detei [Disorder of mental development in children. Moscow: MHU [in Russian].
Lubovskij, V. Y. (1973). Razvitie slovesnoi reguliatsii deistvii u detei (v norme i patolohii) [Development of verbal regulation of actions in children (normal and pathology)]. Moscow: Pedahohyka [in Russian].
Martynchuk, O. V. (2019) Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitniomu seredovyshchi. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Nikashina, H. A. (1979). Pedagogicheskoe izuchenie detei s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Pedagogical study of children with mental retardation] Defektologija, 2, 9–12 [in Russian].
Pevzner, M. S. (1992). Klinicheskaja kharakteristika detei s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Clinical characteristics of children with mental retardation] Defektolohija, 3 [in Russian].
Savchuk, L. O. (2006). Formuvannia komunikatyvnykh umin u ditei shestyrichnoho viku iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Formation of communicative skills of six-year-old children with learning disabilities]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Sak, T. V. (1999). Osoblyvosti uzahalnennia u ditei iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Features of generalization in children with mental retardation]. Defektolohiia, 2, 33–36 [in Ukrainian].
Sak, T. V. (2005). Psykholoho-pedahohichni osnovy upravlinnia uchbovoiu diialnistiu uchniv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku u shkoli intensyvnoi pedahohichnoi korektsii [Psychological and pedagogical bases of management of educational activity of students with mental retardation in the school of intensive pedagogical correction]. Kyiv: Aktualna osvita [in Ukrainian].
Sobotovich, E. F. (1995). Narushenie rechevogo razvitija u detei i puti ikh korrektsii [Disorders of speech development in children and ways of their correction]. Kyiv: ISDO [in Russian].
Stepanova, T. M. (2018). Rozvytok sotsialnykh umin i navychok u ditei peredshkilnoho viku v pedahohichnomu vymiri Vasylia Sukhomlynskoho Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of Mykolaiv National University. Sukhomlynskyi. Pedagogical Sciences]. Mykolaiv: MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho, 3(62), Vol. 1, 157 [in Ukrainian].
Tarasun, V. V. (1999). Psykholoho-pedahohichni osnovy preventyvnoho navchannia ditei z porushenniamy movlennievoho rozvytku [Psychological and pedagogical bases of preventive education of children with speech development disorders] Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Triger, R. D., Vladimirova, E. V. (1998). Zvuki rechi, slova, predlozhenija – chto eto? [Sounds of speech, words, suggestions – what is it?] Smolensk: Assotsiatsija XXI vek [in Russian].
Shapochka, K. A. (2011). Dydaktychni umovy formuvannia komunikatyvnykh umin ta navychok u molodshykh shkoliariv iz ZPR u protsesi vyvchennia anhliiskoi movy. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy: zb.statei molodykh vchenykh. Kyiv, Vol. 2, 176–187 [in Ukrainian].
Shevtsov, A. H. (2004). Osobystisno oriientovane navchannia yak osnova osvity liudei z osoblyvymy potrebamy. Aktualni problemy vykhovannia ta navchannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Actual problems of education and training of people with special needs]. Kyiv: Universytet “Ukraina”, Vol. 1(3), 35–39 [in Ukrainian].
Ulenkova, U. V. (1994). Deti s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitija [Children with mental retardation] Novgorod [in Russian].
Beirne-Smith, M., Patton, J. R., Ittenbach, R. (1994). Mental Retardation Library of Congress Catalogingin-Publishing Data [in English].
Bloomfield, L. (1942). Outline Guide for the Practical Study of Foreign Languages. Baltimore [in English].
Bloomfield, L. (1914). Introduction to the Study of Language. New York: Holt and Co [in English].
Brumfit, C. (1989). Communicative methodology in language teaching. Cambridge: CUP [in English].
Canale, M., Swain, M. (1980). Theoretical basis of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1, 1–47 [in English].
Dever, R. B., Knapczyk, D. R. (1997). Teaching persons with mental retardation: A model for curriculum development and teaching. Brown&Benchmark [in English].