ІДЕОЛОГІЯ МОНОЛІНГВІЗМУ І БІЛІНГВІЗМУ В ПОЛІКУЛЬТУРНІЙ ОСВІТНІЙ ПОЛІТИЦІ США

Автор(и)

  • Іван Бахов

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195976

Ключові слова:

Білінгвізм, монолінгвізм, ідеологія, політика, освіта, США, полікультурний, домінуюча мова, асиміляція, державна мова, bilingualism, monolingualism, ideology, politics, education, the USA, multicultural, the dominant language, assimilation, the official language.

Анотація

У статті вирішується завдання здійснення аналізу політиким монолінгвізму на противагу політиці білінгвізму в мовній політиці США. На основі теоретичного аналізу джерел розглядаються історичні передумови, проблеми та механізми реалізації політики монолінгвізму в поліетнічній державі, результат якої спрямований проти культурного різноманіття іммігрантських та міноритарних мов. Зроблено висновок про поведінкову і мовну асиміляцію іммігрантів як неминучу складову культурної асиміляції в домінуюче суспільство в результаті визнання англійської мови мовою рівних можливостей.

В статье решается задача осуществления анализа политики монолингвизма в противовес политике билингвизма в языковой политике США. На основе теоретического анализа источников рассматриваются исторические предпосылки, проблемы и механизмы реализации политики монолингвизма в полиэтническом государстве, результат которой направлен против культурного многообразия иммигрантских и миноритарных языков. Сделан вывод о поведенческой и языковой ассимиляции иммигрантов как неизбежной составляющей культурной ассимиляции в доминирующее общество в результате признания английского языка языком равных возможностей.

The article analyzes the monolingualism policy opposed to the policy of bilingualism in the language policy of the United States. The author considers the historical background, issues and implementation mechanisms of the monolingualism policy in the multiethnic state, the result of which is directed against cultural diversity and immigrant minority languages. The article defines sources of English monolingualism ideology, racial hostility of majority toward minority, ethnic conflict between the minorities, class antagonism of socioeconomic groups at a lower level of welfare; political negative reaction of bilingualism opponents; negative attitude to everything that is foreign. The author presents arguments and counterarguments used by bilingualism supporters and linguistic diversity in the United States. Federal policy bilingual education is compared with the American melting pot. Behavioral and linguistic assimilation of immigrants is presented as an inevitable component of cultural assimilation into the dominant society resulting from the recognition of English as the language of equal opportunities.

Посилання

Americans Overwhelmingly Support Official English. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. opposingviews.com/arguments/americans-overwhelmingly-support-official-english.

Baker C., Jones S. P. The Encyclopedia of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon. – 1998.

Bakhov I. S. Historical dimension to the formation of multicultural education of Canada. Pedagogy, 2015. Vol. 117, No. 1, pp. 7–15.

Boudon, R. L’idéologie ou L’origine des idées reçues. Paris, Fayard. – 1986.

Crawford, J. Anatomy of the English-Only Movement. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ourworld. compuserve.com/homepages/JWCRAWFORD/anatomy.html.

Donahue, T. American Language Policy and Compensatory Opinion / Power and Inequality in Language Education. Cambridge. – 1995.

English-only fails; lopsided vote ends heated campaign, The Tennessean, 23 January 2009. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.findingdulcinea.com/news/Americas/2009/jan/English-Only-Measure-Defeated-in-Nashville.html

Epstein N. Language, Ethnicity, and the Schools: Policy Alternatives for Bilingual Education. Washington. – 1977.

Esser H. Aspekte der Wanderungssoziologie. Assimilation und Integration von Wanderern, ethnischen Gruppen und Minderheiten. Eine handlungstheoretische Analyse. – Neuwied/ Darmstadt. – 1980.

Gordon M. Assimilation in American Life. N.Y. Oxford University Press. – 1964.

Gordon M. Human Nature, Class, and Ethnicity. N.Y. Oxford University Press. – 1978.

Holovatyi M. Multiculturalism as a means of nations and countries interethnic unity achieving. Economic Annals-XXI, 2014. 11–12, 15–18.

Huntington, Samuel P. Who are we? The Challenges to America’s National Identity. Simon & Shuster. New York, 2004. 428 p.

Kloss, H. Language Rights of Immigrant Groups / International Migration Review. 1971. – № 5. – P. 250–268.

Language Use in the United States: 2007 // U. S. Census Bureau. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.census.gov./population/www/socdemo/language/appendix.html

Nunberg, Geoff. Resolution: English Only. Linguistic Society of America. – 1986.

Pullum, Geoffrey K. Here come the linguist fascists. Natural Language and Linguistic Theory 5 (4): 603–9, 1987. doi:10.1007/BF00138990

Robert D. King. Should English Be the Law? The Atlantic Monthly. April, 1997. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/1997/04/should-english-bethe-law/376825/

Seelye, Katherine Q.; Parker, Ashley. "For Santorum, Trying to Tamp Down a Firestorm Over Puerto Rico Remarks". New York Times. 2012. Arthur Ochs Sulzberger, Jr.

Tatalovich, Raymond. Nativism Reborn?: The Official English Language Movement and the American States. Lexington, Kentucky: University of Kentucky Press. 1995. – P. 166.

Tennessee becomes first state to protect businesses with English workplace policies. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.usenglish.org/view/780 Дата звернення 24.03.2016.

Title VII of the Elementary and Secondary Education Act of 1965; Public Law 90-247. Режим доступу: https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/STATUTE-81/pdf/STATUTE-81-Pg783.pdf.

Tollefson J. Planning Language, Planning Inequality: Language Policy in the Community. N. Y. – 1991.

Ward C., Bochner S., & Furnham A. The Psychology of Culture shock (2nd ed.). Philadelphia: Routledge. 2001.

Weiss B. American Education and the European Immigrant, 1840–1940. Urbana. – 1982.

Why would the USA make English as official language? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://aeon.co/essays/why-would-the-usamake-english-an-official-language.

Wiley T. G. Language planning, language policy, and the English-Only Movement / Language in the USA: Themes for the Twenty-first Century. N. Y., 2008. Р. 319–338.

Wong Fillmore, L. W. Language in education / Language in the USA: Themes for the Twenty-first Century. N. Y., 2008. P. 339–361.

##submission.downloads##

Як цитувати

Бахов, І. (2020). ІДЕОЛОГІЯ МОНОЛІНГВІЗМУ І БІЛІНГВІЗМУ В ПОЛІКУЛЬТУРНІЙ ОСВІТНІЙ ПОЛІТИЦІ США. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 8–16. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195976

Номер

Розділ

Статті