ФОРМУВАННЯ ЦIННICНИХ ОРІЄНТАЦІЙ Й МОТИВАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВНЗ

Автор(и)

  • Оксана Браславська

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195978

Ключові слова:

Професійна діяльність, студент, ціннісні орієнтації, мотивація професійної діяльності, загальний розвиток особистості, компетентність, мотиваційна і ціннісно-змістова компетенції, professional activity, the student, values, motivation of professional activity.

Анотація

У статті розглянуто питання формування ціннісних орієнтацій та мотивації професійної діяльності майбутніх учителів як однієї з проблем вищої педагогічної освіти. Визначено основні підходи до здійснення загального розвитку студентів. З’ясовано роль цінностей особистості в її професійній діяльності. Встановлено, що для вчителя таким показником є особистісний компонент професійної компетентності, який складають мотиваційна і ціннісно-змістова компетенції. Окреслено потребу в розвитку мотиваційної компетенції як сукупності наявних у фахівця мотивів, адекватних цілям і завданням його професійної діяльності та ціннісно-змістової компетенції як сукупності ціннісних орієнтацій студента, його здатності усвідомлювати специфіку майбутньої педагогічної діяльності, вибирати цільові й змістові установки для своїх дій і вчинків, ухвалювати рішення, бути творчою особистістю.

В статье рассмотрены вопросы формирования ценностных ориентаций и мотивации профессиональной деятельности будущих учителей как одной из проблем высшего педагогического образования. Определены основные подходы к осуществлению общего развития студентов. Выяснена роль ценностей личности в ее профессиональной деятельности. Установлено, что для учителя таким показателем является личностный компонент профессиональной компетентности, который составляют мотивационная и ценностно-смысловая компетенции. Определены потребность в развитии мотивационной компетенции как совокупности имеющихся у специалиста мотивов, адекватных целям и задачам его профессиональной деятельности и ценностно-смысловой компетенции как совокупности ценностных ориентаций студента, его способности осознавать специфику будущей педагогической деятельности, выбирать целевые и смысловые установки для своих действий и поступков, принимать решение, быть творческой личностью.

The questions of the formation of valuable orientations and motivation of professional work of the future teachers is one of the problems of the higher pedagogical education and is studied in this article. The main approaches to the implementation of the overall development of students is one of the questions that this article concentrates on. The role of personal values in its professional activities is enlisted. It was found that for the teachers this indicator is the personal component of professional competence, which makes motivational and value-semantic competence. Determine the need for the development of motivational competence as a combination of existing specialist motives appropriate goals and objectives of his professional activities and valuesemantic as a set of value orientations of the student, his ability to understand the specifics of future educational activities, choose targeted and meaningful setting for their actions and deeds, to take decision to be creative. The importance of various forms and methods of teaching in the formation of personal values and motivation of professional work of the future teacher is
emphasized. 

Посилання

Балл Г. О. Гуманізація загальної та професійної освіти : сучасна актуальність і психолого-педагогічні орієнтири / Г. О. Балл // Неперервна професійна освіта : проблеми пошуки, перспективи : зб. наук. праць. – К. : Віпол, 2000. – С. 134–157.

Долгош К. Формування ціннісних орієнтацій студентів факультету міжнародних відносин / К. Долгош // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2008. – № 6. – С. 172–181.

Крилова Т. В. Наукові основи навчання математики студентів нематематичних спеціальностей (на базі металургійних, енергетичних і електромеханічних спеціальностей вищого закладу технічної освіти) дис. … доктора пед. наук : 13.00.02 / Крилова Тетяна В’ячеславівна. – К., 1999. – 473 с.

Максимчук Н. П. Психологічні особливості становлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки : дис. … кандидата псих. наук : 19.00.07 / Максимчук Наталія Петрівна. – К., 2000. – 221 с.

Мышление учителя : Личностные механизмы и понятийный аппарат / под ред. Ю. Н. Кулюткина, Г. С. Сухобской. – М. : Педагогика, 1990. – 102 с.

Новые ценности образования : образование и сообщество : [cб. науч.-метод. статей] / ред.-сост. Н. Б. Крылова. – М. : ИННОВАТОР, 1996. – Вып. 5. – 143 с.

Психологія особистості : [словник-довідник] / ред.-упор. : П. П. Горностай, Т. М. Титаренко. – К. : Рута, 2001. – 320 с.

Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти // Кoмпeтeнтніcний підxід у cучacній ocвіті : cвітoвий дocвід тa укрaїнcькі пeрcпeктиви : [кол. монографія] / під заг. ред. : О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 34–47. – (Бібліотека з освітньої політики).

Cуxoмлинcкий В. A. Cтo coвeтoв учителю / Cуxoмлинcкий В. A. – К. : Рaд. шкoлa, 1984. – 254 c.

Тімець О. В. Взаємозалежність середовища навчання і самоосвіти в процесі формування фахової компетентності вчителя географії / О. В. Тімець // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : наук. збірн. Уманськ. держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини / ред. кол. : Н. С. Побірченко (гол. ред.), О. М. Коберник, І. Д. Бех [та ін.]. − Умань : РВЦ «Софія», 2007. – Вип. 21. – С. 51–56.

Тімець О. В. Фахові (географічні) знання – фундаментальна основа теорії і практики розвитку компетентності майбутнього вчителя географії / О. В. Тімець // Наукові пошуки географічної громадськості: вчора, сьогодні, завтра : матер. міжнар. наук.-практ. конф., (Луганськ, 26–28 жовт. 2009 р.) / головн. ред. : Ю. О. Кисельов / М-во освіти і науки України, Луганськ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка – Луганськ : Видавництво ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2009. – С. 202–204.

Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : [в 2 т.]. / Ушинський К. Д. – К. : Рад. школа, 1983. – Т. 1. Теоретичні проблеми педагогіки – 488 с.

Швальбе Б. Личность, карьера, успех : Психология бизнеса / Б. Швальбе, Х. Швальбе ; [пер. с нем. В. Кузавлев, В. Новиков, В. Стариков]. – [4-е изд., просмотр. и доп.]. – М. : Прогресс, 1993. – 240 с. – (Школа делового человека).

##submission.downloads##

Як цитувати

Браславська, О. (2020). ФОРМУВАННЯ ЦIННICНИХ ОРІЄНТАЦІЙ Й МОТИВАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВНЗ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 17–27. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195978

Номер

Розділ

Статті