ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКІВ ДИТЯЧИХ ХОРЕОГРАФІЧНИХ ГУРТКІВ ТА САМОДІЯЛЬНИХ КОЛЕКТИВІВ У РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ (1945–1991 РОКИ)

Автор(и)

  • Оксана Вільхова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195980

Ключові слова:

Особистість керівника дитячого хореографічного колективу, хореографічна освіта, танцювальний гурток, радянська Україна, танцювальне мистецтво, хореографічна робота, компоненти хореографічної діяльності, форми і методи організації танцювальної гурткової роботи.

Анотація

У статті розкрито особливості діяльності педагогів-хореографів, що працювали з дітьми в радянській Україні, проаналізовано основні методи і форми організації танцювальної гурткової роботи та визначено структурні компоненти хореографічної діяльності в УРСР. Також з’ясовано вимоги, які ставило радянське суспільство перед особистістю керівника дитячого хореографічного колективу. Він повинен був мати глибокі знання з історії танцювального мистецтва, художній смак, творчу фантазію, оригінально створювати свої композиції, виховувати у дітей почуття взаємодопомоги та колективізму. Також у статті визначено джерела, якими користувалися вчителі хореографії для своїх майбутніх постановок.

В статье раскрыты особенности деятельности педагогов-хореографов, которые работали с детьми в советской Украине, проанализированы основные методы и формы организации танцевальной кружковой работы и определены структурные компоненты хореогра-фической деятельности в УССР. Также выяснено требования, которые ставило советское общество перед личностью руководителя детского хореографического коллектива. Он должен был иметь глубокие знания по истории танцевального искусства, художественный вкус, творческую фантазию, оригинально создавать свои композиции, воспитывать у детей чувство взаимопомощи и коллективизма. Также в статье определены источники, которыми пользовались учителя хореографии для своих будущих постановок.

The article reveals the peculiarities of teachers-choreographers who have worked with children in the Soviet Ukraine, analyzed the main methods and forms of organization of dance clubs and the basic structural components of choreographic activity in the USSR. The article identifies sources used by the teachers of choreography in the USSR to come up with new dances. The author shows the peculiarities of the individual approach of the Soviet leader of the dance team to every child, correcting its physical deficiencies and negative qualities of character. Also analyses the different socio-psychological processes that arose in the children’s dance groups. The article States that Soviet choreographers tried to instill in the children a sense of community, carry out their studies from a creative inspiration that clearly and convincingly to achieve in your work positive results. In Soviet Ukraine to work with children was the man who loves his work, demanding, strict and fair.

Посилання

Андрощук Л. М. Формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії / Л. М. Андрощук, І. В. Албул – Умань: Жовтий, 2011 – 167 с.

Бесіди про танець: методична розробка на допомогу керівникам хореографічних колективів, шкіл і позашкільних установ / Укл. А. П. Тараканова. – К. : ІЗМН, 1996. – 20 с.

Бондаренко Л. А. Ритміка і танець у 1–4 класах загальноосвітньої школи / Л. А. Бондаренко – К. : Муз. Україна, 1989. – 232 с.

Василенко К. Балетмейстер в аматорському колективі / К. Василенко // Соціалістична культура – 1978 – № 3 – С. 34–35

Васильєва А., Антипова І. Душею здійснений політ / А. Васильєва, І. Антипова // Соціалістична культура – 1973 – № 8 – С. 20–21

Вірський П. У вихорі танцю / П. Вірський – К. : Мистецтво, 1977 – 85 с.

Гончаренко Ю. В. Естетичне виховання учнів початкових класів у процесі хореографічної діяльності: дис…канд. пед. наук: 13.00.07 / Юліана Володимирівна Гончаренко / ДВНЗ «Запорізький національний університет» – Запоріжжя, 2009. – 230 с.

Громов Ю. И. Работа педагога-балетмейстера в детском хореографическом коллективе / Ю. И. Громов. – Л. : Ленингр. высш. шк. профдвижения ВЦСПС, 1962. – 21 с.

Гуменюк А. І. Народне хореографічне мистецтво України / А. І. Гуменюк – К. : Вид-во Акад. наук УРСР, 1963. – 235 с.

Жиров О. А. Розвиток українського хореографічного мистецтва в період післявоєнної відбудови / О. А. Жиров // Педагогічні науки: зб. наук. праць, Полтавський державний педагогічний університет імені В. Г. Короленка – Полтава, 2009. – Вип. 2 – С. 146–151

Захаров Р. В. Беседы о танце / Р. В. Захаров. – М. : Профиздат, 1963. – 72 с.

Кирилюк В. М. Педагогічні принципи і методи відбору дітей до хореографічної школи / В. М. Кирилюк – Ніжин, 2007. – 31 с.

Константиновский В. С. Учить прекрасному / В. С. Константиновский. – М. : «Молодая гвардія», 1973. – 176 с.

Кузьменко Ю. Збірка подільських танців / Ю. Кузьменко. – Хмельницький, 1958. – 48 с.

Лур’є З. М. Самодіяльний танцювальний колектив / З. М. Лур’є // Соціалістична культура – 1963 – № 1 – С. 29–30.

Мартиненко О. В. Теорія та методика роботи з дитячим хореографічним колективом: навч. посібник / О. В. Мартиненко – Донецьк, ЛАНДОН-XXI, 2012 – 231 с.

Методичні поради для дитячих самодіяльних танцювальних гуртків шкіл та позашкільних закладів. – К. : «Радянська школа», 1949. – 111 с.

Проблемы развития самодеятельного художественного творчества. Сборник научных трудов / Отв. ред. А. Евсеев, М. Гитман. – Л. : ВПШК, 1979 – 112 с.

Скорочена стенограма Республіканської хореографічної конференції 13 травня 1963 р. – К., 1964. – 170 с.

Шульга М. Особа в самодіяльному колективі / М. Шульга //Соціалістична культура – 1975 – № 8 – С. 22–23.

##submission.downloads##

Як цитувати

Вільхова, О. (2020). ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКІВ ДИТЯЧИХ ХОРЕОГРАФІЧНИХ ГУРТКІВ ТА САМОДІЯЛЬНИХ КОЛЕКТИВІВ У РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ (1945–1991 РОКИ). Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 36–44. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195980

Номер

Розділ

Статті