ВНЕСОК ПРОФЕСОРА П. А. ТАЛЬКО-ГРИНЦЕВИЧА У РОЗВИТОК ТЕОРІЇ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Микола Головко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195982

Ключові слова:

Історія дидактики фізики, методологія фізики, теоретичні і практичні методи фізики, методика навчання, підручник фізики, history of physics didactics, methodology of physics, theoretical and practical methods of physics, teaching methodology, physics textbook.

Анотація

У статті на основі вивчення та аналізу навчально-методичних праць, наукових джерел та архівних матеріалів вперше системно досліджується розвиток питань методології та методики навчання фізики у працях П. А. Талько-Гринцевича. Висвітлюється науково-педагогічна діяльність видатного вченого, його внесок у формування змісту навчання фізики, підручникотворення та вирішення актуальних питань вітчизняної дидактики фізики. Наголошується щодо важливості досліджень ученого як в історико-методичному контексті, так і для побудови сучасних дидактичних систем навчання фізики. Обґрунтовується доцільність позиціонування діяльності колективу методистів-фізиків Одеси цього періоду з функціонуванням наукової школи методики фізики, започаткованої Ф. Н. Шведовим.

В статье на основе изучения и анализа учебно-методических работ, научных источников и архивных материалов впервые системно исследуется развитие вопросов методологии и методики обучения физике в трудах П. А. Талько-Гринцевича. Освещается научно-педагогическая деятельность выдающегося ученого, его вклад в формирование содержания обучения физике, создание учебников и решение актуальных вопросов отечественной дидактики физики. Отмечается важное значение исследований ученого как в историко-методическом контексте, так и для построения современных дидактических систем обучения физике. Обосновывается целесообразность позиционирования деятельности коллектива методистов-физиков Одессы этого периода с функционированием научной школы методики физики, основанной Ф. Н. Шведовым.

The article based on the study and analysis of teaching activities, scientific sources and archival materials for the first time systematically investigated the development of the methodology and methods of teaching physics in the works of P. A. Talc-Grintsevich. Highlights the research and teaching activities of the outstanding scientist, his contribution to the development of the content of teaching physics, textbooks and current issues of domestic didactics of physics. Analyzed scientific papers practitioner in which the necessity of forming in pupils and students the ability to use theoretical and practical methods of study of physical phenomena, the role of scientific hypotheses. The features in the implementation of the author’s approach in building content and methodical device physics textbook «Outline of physics». The approaches to solving the problem of the formation of scientific concepts in physics that their coverage during the training process, pupils and students get acquainted with the theoretical and experimental methods of knowledge of physical phenomena are analyzed. It notes the importance of scientific research in historical and methodological context, and for the construction of modern physics didactic training systems. The expediency of the collective positioning activities of Methodist in physicist is grounded in this period in Odessa with the functioning of the scientific school of physics techniques founded by F. N. Shvedov.

Посилання

Де-Метц Г. Г. Загальна методика викладання фізики. Теорія та практика викладання / Г. Г. Де-Метц. – К. : ДВУ, 1929. – 299 с.

Відомості про кількість аспірантів державних університетів і педагогічних інститутів України у 1940 р. ЦДАВО. Фонд 166. Опис 11. Справа № 464. Аркуш 3.

Вчені вузів Одеси. Випуск I. Природничі науки. 1865–1945 рр. Частина 4. Фізики. Астрономи / Упорядник І. Е. Рікун-Штейн. – Одеса: Одеська державна наукова бібліотека ім. М. Горького, 2003. – 172 с.

Постанова ЦК ВКП(б) від 25 серпня 1932 р. «Про навчальні програми та режим у початковій і середній школі» // Бюлетень народнього комісаріату освіти. – 1932. – № 42.– С. 1–6.

Приблуда З. Основи методики фізики / Затвержено НКО як посібник для студентів педагогічних інститутів та вчителів / З. Приблуда. – Х.- К. : ДНТВУ, 1937. – 341 с.

Сульженко Є. М. Развитие методической мысли по физике в Киеве в конце XIX и начале XX столетий / Дисс. панд. педагогических наук. – К., 1959. – 349 с.

Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : А.П.Н., 2003. – 68 с. – С. 36–37.

Талько-Гринцевич П. А. Досліди на проникність рентген-променів крізь одеський будівельний камінь // Науково-технічний вісник. – 1928. – № 10. – С. 433.

Талько-Гринцевич П. А. Короткий начерк головних питань методики та методології фізики з точки зору діалектичного матеріалізму // Записки Одеського інституту народної освіти. Том I. – Одеса : ОІНО, 1927. – С. 210–223.

Талько-Гринцевич П. А. Нарис фізики. – Х. : Рад. школа, 1931. – 154 с.

Талько-Гринцевич П. А. Раціональний захист від рентген-променів // Науково-технічний вісник. – 1930. – № 3.– С. 85.

Турышев И. К. Методическая разработка к спецкурсу: «Вопросы истории развития методики преподавания физики» (В помощь студентам и преподавателям пединститутов). – Владимир : ВГПИ имени П. И. Лебедева-Полянского, 1981. – 40 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Головко, М. (2020). ВНЕСОК ПРОФЕСОРА П. А. ТАЛЬКО-ГРИНЦЕВИЧА У РОЗВИТОК ТЕОРІЇ ТА МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В УКРАЇНІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 53–61. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.195982

Номер

Розділ

Статті