РОЗВИТОК НАЦІОНАЛЬНИХ СИСТЕМ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196003Ключові слова:
Діти з особливими освітніми потребами, нормалізація, мейнстрімінг, інтеграція, інклюзія, інклюзивна парадигма, children with special educational needs, normalization, mainstreaming, integration, inclusion, inclusive education.Анотація
Стаття присвячена загальним тенденціям розвитку національних систем спеціальної освіти в другій половині XX століття. У новому соціокультурному контексті другої половини ХХ століття, осново-положними характеристиками якого були економічне зростання і ліберально-демократичні зміни, пильна увага з боку різних держав і урядів приділялася проблемам освіти дітей з особливими потребами. В цей період відбувається удосконалення законодавчих основ спеціальної освіти, диференціація типів шкіл і видів навчання. Необхідно відзначити, що в ранніх ініціативах, спрямованих на забезпечення освіти для всіх, задоволення спеціальних (особливих) потреб розглядалося як символічний принцип.
Статья посвящена общим тенденциям развития национальных систем специального образования во второй половине XX века. В новом социокультурном контексте второй половины ХХ века, осново-полагающими характеристиками которого были экономический рост и либерально-демократические изменения, пристальное внимание со стороны различных государств и правительств уделялось проблемам обучения детей с особыми образовательными потребностями. В этот период происходит усовершенствование законодательных основ специального образования, дифференциация типов школ и видов обучения. Необходимо отметить, что в ранних государственных инициативах, направленных на обеспечение образования для всех, удовлетворение специальных (особых) потребностей рассматривалось как символический принцип.
The article is devoted to the general trends of national systems of special education in the second half of the XX century. This period is characterized by the economic growth as well as liberal and democratic changes in the society. The education of children with special needs was in the focus of attention of different countries and their governments. The attitude to his social group of people has been changed. They are treated now as full members of the society enjoying equal rights with other citizens. This period is marked by the improvement of the legal framework of special education, differentiation of types of schools and types of training. Though the idea of the early initiatives was providing education for all, meeting special needs was considered to be a symbolic principle. Giving priority to children’s needs rather than to their disorders made it possible to lay the foundations of inclusive education. It involves adapting the education system to child’s needs. Hence, the inclusive form of education for children with special educational needs was introduced. The problem of formation and development of inclusive education is currently topical in Ukraine.
Посилання
Батова А. В. Социально-педагогические условия интеграции детей-инвалидов в социальную среду : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Батова Анастасия Вениаминовна. – Москва, 2001. – 211 с. – Бібліогр. : с. 154–172.
Зотова А. М. Интеграция ребенка-инвалида в среду здоровых сверстников как метод социальной адаптации / А. М. Зотова // Дефектология. – 1997. – № 6. – С. 21–25.
Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : [монографія] / А. А. Колупаєва. – К. : Самміт-Книга, 2009. – 272 с.
Леонгард Э. И. Неслышащие дети в мире слышащих / Э. И. Леонгард // Особый ребенок: исследования и опыт помощи : материалы семинара «Организация службы социально-психологической помощи детям с острой школьной дезадаптацией и их семьям», Москва, 4–7 мая 1998 г. / под ред. А. А. Цыганок. – М. : Центр лечебной педагогики; Теревинф, 1998. – Вып. 1. – С. 104–108.
Черняєва Т. И. Социальная реабилитация «нетипичных» детей [Електронний ресурс] / Т. И. Черняева. – Режим доступу : ecsoman.hse.ru/data/718/928/1219/85-Chernyaeva.pdf.
Deno E. Special education as developmental capital / E. Deno // Exceptional Children. – 1970. – Vol. 54(2). – P. 229–237.
Johnson D. Effects of Cooperative and Competitive Learning Experiences on Interpersonal Attraction Between Handicapped and Nonhandicapped Students / D. Johnson, R. Johnson // The Journal of Social Psychology. – 1982. – Vol. 116(2) – P. 211–219.
Kearns D. T. Winning the brain race: A bold plan to make our schools competitive / D. T. Kearns, D. P. Doyle. – San Francisco : The Institute for Contemporary Studies, 1988. – 269 p.
Nirje B. The Normalization principle ant its human management implications / B. Nirje // The international social role valorization journal. – 1994. – Vol. 1(2). – P. 19–23.
Oliver M. Disabled people and social policy: from Exclusion to Inclusion / M. Oliver, C. Barnes. – L. : Longman, 1994. – 187 p.
Paul J. L. Mainstreaming Emotionally Disturbed Children / J. L. Paul, A. P. Turnbull, W. M. Cruickshank. – Syracuse, N.Y. : Syracuse University Press, 1977. – 294 p.
Reynolds M. A framework for considering some issues in special education / M. Reynolds // Exceptional children. – 1962. – Vol. 28. – P. 367–370. 167
The principle of normalization in human services / W. Wolfensberger, B. Nirje, S. Olshansky, R. Perske, Ph. Ross. – Toronto : National Institute on Mental Retardation, 1972. – 258 p.