СТУДЕНТ ЯК СУБ’ЄКТ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТІСНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ

Автор(и)

  • Катерина Маслюк

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196008

Ключові слова:

Суб’єкт, культура, культура самовизначення, особистість, студенти, вища освіта, гуманістично зорієнтована освіта, внутрішня позиція, життєва позиція, особистісна позиція, subject, culture, the culture of self-identity, students, higher education, oriented humanistic education, internal position.

Анотація

Розкрито сутність понять «культура», «самовизначення», «культура самовизначення», «студент як суб’єкт культури». У процесі аналізу наукової літератури встановлено, що культура самовизначення передбачає здатність особистості до здійснення значущих ціннісних виборів, визначення свого місця в різних сферах життєдіяльності, успішність реалізації життєвих планів, встановлення стійких і конструктивних відносин з навколишнім світом. Доведена важливість студента як суб’єкта культури особистісного самовизначення для орієнтації сучасної вищої освіти на задоволення їхньої потреби в самоактуалізації.

Раскрыта сущность понятий «культура», «самоопределение», «культура самоопределение», «студент как субъект культуры». На основе анализа научных источников установлено, что культура самоопределения предполагает способность личности к осуществлению значимых ценностных выборов, определения своего места в различных сферах жизнедеятельности, успешность реализации жизненных планов, установление устойчивых и конструктивных отношений с окружающим миром. Доказана важность культуры личностного самоопределения для современных студентов, ориентации высшего образования на удовлетворение их потребности в самоактуализации.

Disclosed the essence of the concepts of «culture», «self», «self-culture», «student as the subject of culture». In the analysis of scientific sources revealed that the culture of self-identity provides the ability to exercise significant value election, determining their place in different spheres of life, the success of life plans, the establishment of stable and constructive relations with around the world. Proved culture of personal self-determination for modern students, targeting higher education to meet their needs for self-actualization. The research reveal a problem of self-determination, and there are three interpretations of the concept of «position»: an internal position, life position, personal position. Foreign scientists believe culture is not just a set of ideas, norms, and artifacts, and human interaction that forms living space, which acquire their specific content specific cultural phenomena. That is why a set of internal parameters of each student becoming able to provide just not a subject of culture and culture as a subject of self-determination.

Посилання

Анциферова Л. И. О динамическом подходе к психологическому изучению личности / Л. И. Анциферова // Психологический журнал. – 1991. Т. 2. – № 2. – С. 8–24.

Богданова О. В. Самосознание как фактор профессионального самоопределения практического психолога: дис. ... кандидата психол. наук : 19.00.01 / Богданова Ольга Вячеславовна. – М., 2001. – 255 с.

Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском воздасте / Л. И. Божович. – М. : Просвещение, 1968. – 464 с.

Братусь Б. С. Образ человека в гуманитарной, нравственной и христианской психологии / Б. С. Братусь // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / [под ред. Д. А. Леонтьева, В. Г. Щур]. – М. : Наука, 1997. – С. 67–91.

Гикис С. Н. Формирование общекультурной компетентности старшеклассников средствами технологии воспитательных ситуаций во внеклассной деятельности: дис. … кандидата пед. наук : 13.00.01 /Гикис Светлана Николаевна. – Пятигорск, 2014. – с. 206

Дильтей В. Избранные произведения. – М., 1960

Жук Т. В. Життєві цінності молоді початку ХХІ століття / Тетяна Василівна Жук // Відкритий урок. – 2014. – 18 квітня.

Зинченко В. П. Человек развивающийся: Очерк росийской психологии / В. П. Зинченко, Е. Б. Моргунова. – М. : Тривола, 1994. – 169 с.

Івченко Н. О. Самовизначення в освітньому просторі / Н. О. Івченко // Педагогічна майстерня. – 2013. – № 5 (29). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journal.osnova.com.ua

Інноваційні комунікативні технології в роботі куратора академічної групи: метод. рекомендації / [під ред. Н. К. Желябіної]. – Запоріжжя : ЗДІА, 2007. – 67 с.

Исаев Е. А. Культурное самоопределение студентов в языковой образовательной среде вуза / Евгений Анатольевич Исаев. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://fosscenter.elsu.ru

Кабкова Е. П. Развитие культуры личности в современном образовательном пространстве / Е. П. Кабкова, О. В. Стукалова // Педагогика искусства. – 2008. – № 2. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.art-education.ru/AE-magazine/archive/nomer-2-2008/kabkova_03-05-2008-2.htm

Карпицкий Н. Н. Самоопределение человека в простарнстве культуры / Н. Н. Карпицкий // Социокультурное пространство России: проблемы и перспективы развития: сб. докл. ІІІ Всероссийской (с международным участием) науч.-практ. конф. (Белгород, 27 – 28 января 2011 г.): в 2 т. – Белгород : БГНКИ, 2011. Т. 1. – С. 67–71.

Лопаткин Е. Особенности воспитания будущего учителя в педагогическом вузе / Евгений Лопаткин. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://oldconf.neasmo.org.ua/gjde/1697

Малахова О. Ю. Социокультурное самоопределение студента в рефлексивно-образовательной среде вуза : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.01 / Малахова Ольга Юрьевна. – Оренбург, 2007. – с. 191

Романина Е. В. Самоопределение как механизм превращения образования в средство формирования образовательных потребностей студентов / Романина Е. В., Горбачева В. В., Ефимов Р. М. // Юбилейный сб. трудов ученых РГАФК, посвященный 80-летию академии. – М., 1997. Т. 1. – С. 99–102.

Степанова Л. Г. Особенности самоопределения в юношеском воздасте у индивидов с различным типом генденрой идентичности: дис. ... кандидата психол. наук : 19.00.13 / Степанова Людмила Григорьевна. – М., 2010. – с. 173

Тард Г. Личность и толпа: очерки по социальной психологии / Габриэль Тард; [пер. с фр. Е. А. Предтеченский]. – СПб, 1903. – с. 178

Целякова О. М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві / О. М. Целякова // Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2009. – Вип. 38. – С. 222–233.

Шумилин Е. А. Психологические особенности личности старшеклассника / Е. А. Шумилин. – М. : Педагогика, 1979. – 152 с.

Яковлєва М. Л. Формування загальнокультурної компетентності студентів економічних спеціальностей вищих технічних навчальних закладів: дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.03 / Яковлєва Марина Леонідівна. – Кіровоград, 2012. – 302 с.

Adler A. The Individual psychology of Alfred Adler: A systematic presentation of selections from his writing. – N.Y. : H.L.D., 1956. – 200 p.

Durkheim E. L’educatin morale. – Paris, 1925. – 284 р.

Erikson E. Identity, youth and crisis. – London : Faber and Faber, 1968.

Mead G. H. Mind, Self and Society / Ed. by C. W. Morris. – Chicago : Unit. оf Chicago Press, 1975. – 248 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Маслюк, К. (2020). СТУДЕНТ ЯК СУБ’ЄКТ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТІСНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 213–221. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196008

Номер

Розділ

Статті