НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТЕХНІКІВ-ТЕХНОЛОГІВ ВИРОБНИЦТВА ХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ

Автор(и)

  • Оксана Мельник

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196010

Ключові слова:

Професійна освіта, компетентнісний, системний, технологічний, особистісно-діяльнісний, середовищний, акмеологічний наукові підходи, професійна компетентність.

Анотація

У статті визначені та охарактеризовані основні методологічні підходи до проблеми формування професійної компетентності майбутніх техніків-технологів виробництва харчової продукції у процесі вивчення природничих дисциплін та основі теоретичного аналізу наукової літератури. Пріоритетними визначені наукові підходи: компетентнісний, системний, технологічний, особистісно-діяльнісний, середовищний, акмеологічний. Встановлено взаємозв’язок наукових підходів та їх значення у процесі становлення та формування особистості компетентного фахівця.

В статье дано определение и характеристика основных методологических подходов к проблеме формирования профессиональной компетентности техников-технологов производства пищевой продукции в процессе изучения естественных наук на основании теоретического анализа научной литературы. Приоритетными определены научные подходы: компетентносный, системный, технологический, личностно-деятельностный, средовой, акмеологический. Установлена взаимосвязь научных подходов, их значение в процессе становления и формирования личности компетентного специалиста.

The basic methodological approaches to the problem of professional competence formation of future technicians and technologists while studying natural disciplines on the basis of theoretical analysis were singled out and characterized. The scientific approaches distinguished as prioritized are: competence-based approach, system-based approach, technological-based approach, personality- and activity-based approach, environmental approach, acmeological approach. The interrelation of scientific approaches and their importance in the process of identity and formation of competent professional was determined. It was found out that the competency – based approach directs the educational process to the formation of a highly qualified specialist, personality who is able to realize gained competences in a professional activity and in everyday life; the personality- and activity- based approach is aimed at thorough harmonious development of personality.

Посилання

Васьков Ю. В. Педагогічні теорії, технології, досвід (Дидактичний аспект) / Васьков Ю. Г. – Х. : Скорпіон, 2000. – 120 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / [авт.-уклад. Бусел В. Т.] – К. : Ірпінь: ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.

Вітвицька С. С. Теоретичні і методологічні засади педагогічної підготовки магістрантів в умовах ступеневої освіти. Монографія. – Житомир: «Полісся», 2015. – 416 с.

Дубасенюк О. А. Концептуальні підходи до професійно-педагогічної підготовки сучасного педагога / Дубасенюк О. А. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 114 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / [Бібік Н. М., Ващенко Л. С., Локшина О. І та ін.] Колективна монографія під заг. ред. Овчарук О. В. – МОН України, Програма розвитку ООН в Україні «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Теорія і методика професійної освіти: навчальний посібник / [Курлянд З. Н., Осипова Т. Ю., Гурін Р. С. та ін.]; за ред. З. Н. Курлянд. – К. : Знання, 2012. – 390 с.

Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром / [упорядники: Андрєєва В. М., Григораш В. В.] – Х. : вид. група «Основа», 2006. – 352 с.

Наукові підходи до педагогічних досліджень: колективна монографія / За заг. ред. д. пед. наук, професор, чл.-кор. НАПН України В. І. Лозової. – Х. : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. – 348 с.

Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз): дис. доктора філос. наук: 09.00.03 / Подмазін Сергій Івонович. – Д., 2006. – 418 с.

Сичевська Н. С. Поєднання компетентнісного, діяльнісного та особистнісно зорієнтованого підходів в умовах навчального процесу коледжів / Н. С. Сичевська // Збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер.: Педагогічна. – 2011. – № 17. – С. 176–179.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.

Шабанова Ю. О. Системний підхід у вищій школі: підруч. для студ. магістратури / Ю. О. Шабанова; М-во освіти і науки України; Нац. гірн. ун-т. – Д. : НГУ, 2014. – 120 с.

Щербакова Т. Н. К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений / Т. Н. Щербакова // Молодой ученый. – 2012. – № 5. – С. 545–548.

##submission.downloads##

Як цитувати

Мельник, О. (2020). НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТЕХНІКІВ-ТЕХНОЛОГІВ ВИРОБНИЦТВА ХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 231–241. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196010

Номер

Розділ

Статті