ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ НА ПОЛТАВЩИНІ В КІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ.

Автор(и)

  • Ірина Тонконог

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196032

Ключові слова:

Професійно-педагогічна підготовка, вчитель, загальнопедагогічна підготовка, педагогічна практика, методи навчання, professional teacher training, teacher, general teacher training, study programm esyllabiand curricula, pedagogical probation, methods of study.

Анотація

У статті здійснено аналіз процесу становлення теоретичного та практичного компонентів професійно-педагогічної підготовки кандидатів на посади вчителів Полтавщини в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Автор досліджує навчальні плани, особливості навчальних програм педагогічних предметів, структуру практики учительських семінарій, жіночих гімназій, учительського інституту в Полтаві, тимчасових педагогічних курсів в зазначений період. Доведено, що професійно-педагогічна підготовка вчителів в регіоні була пов’язана з формуванням змісту освіти.

В статье осуществлен анализ процесса становления теоретического и практического компонентов профессионально-педагогической подготовки кандидатов на должности учителей Полтавщины конца ХІХ – начала ХХ в. Автор исследует учебные планы, особенности учебных программ педагогических предметов, структуру практики учительских семинарий, женских гимназий, учительского института в Полтаве, временных педагогических курсов в указанный период. Доказано, что профессионально-педагогическая подготовка учителей в регионе была связана с формированием содержания образования.

This article analysed the process of theoretical and practical components of professional pedagogical training of the candidates for teacher ship of Poltavschina in the end of 19-the beginning of 20 century. The author investigates educational plans, peculiarities of educational programmes of pedagogical subjects, the structure of practice of teacher seminaries, women gymnaziums, teacher’s institute in Poltava, temporary pedagogical courses in determined period. On the basis of historical pedagogical analysis we found out the specifics of teacer’s training in Poltavschina in investigaed period. Proved that professional and pedagogical training of teachers in the region was associated with the formation of educational content, which consisted of a common cultural, psychological, pedagogical and general units differ fundamentality teacher training, integration of knowledge in the content of courses, pedagogisation of psychological and educational process ; the desire to increase the level of methodical preparation of the teacher; distribution psychopedagogical training of teaching staff in two directions - theoretical and practical (with a significant advantage in the latter).

Посилання

Дело об открытии в г. Полтаве учительского института 13 февраля 1914 г. – 16 марта 1915 г. – ЦДІАК. – Ф. 707, Оп. №229, Од.зб. № 268. – Арк. 1–226.

Дело упраления Киевского учебного округа по ходатайству директоров об устройстве педагогических и общеобразовательных курсов для учителей и учительниц народных училищ. 1912 г. – ЦДІАК. – Ф. 707, Оп. 229, Од.збер. № 233. Арк. 1–202.

Дем’яненко Н. М. Загальнопедагогічна підготовка вчителя в історії вищої школи України (ХІХ – І чверть ХХ ст.): дис...доктора пед. наук: 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Н. М. Дем’яненко. – К., 1999. – 469 с.

Докладная записка о ревизии и состоянии Велико-Сорочинской учительской семинарии Полтавской губ.и материалы к ней. 1911 г. – ЦДІАК. – Ф. 707, Оп. 229, Од.збер. № 265. – Арк. 1–57.

Кравченко І. М. Учительські інститути в системі підготовки педагогічних кадрів в Україні (друга половина ХІХ –початок ХХ ст.): автореферат дис. канд. пед. наук: 13.00.01«Загальна педагогіка та історія педагогіки» / І. М. Кравченко. – К., 2008. – 22с.

Лисенко С. А. Психолого-педагогічна підготовка вчителів початкового навчання на педагогічних курсах в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.): автореферат дис. канд. пед. наук: 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / С. А. Лисенко. – Х., 2008. – 21 с.

Микитюк В. О. Формування професійно-педагогічної майстерності викладачів вищих освітніх закладів Слобожанщини другої половини ХІХ – початку ХХ ст. : автореферат дис. канд. пед. наук. 13.00.01«Загальна педагогіка та історія педагогіки» / В. О. Микитюк. – Х., 2004. – 24 с.

Отчет о земских общеобразовательных курсах для учителей 1912 г. – Полтава, 1912 . – 105 с.

Отчет о районных педагогогических курсах для учителей начальных училищ Полтавской губернии, организованных Полтавским земством в г.Кременчуге и Ромнах летом 1914 г. – Полтава, 1914. – с. 27–40.

Отчет Попечителя Киевского учебного округа о состоянии учебных заведений округа за 1916 г. – К., 1917. – 38 с.

Радченко Ю. Л. Професійна підготовка вчителя в педагогічних закладах освіти Катеринославщини (перша половина ХІХ –початок ХХ ст.): автореферат дис. канд. пед. наук: 13.00.01«Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Ю. Л. Радченко. – К., 2012 . – 23 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Тонконог, І. (2020). ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ НА ПОЛТАВЩИНІ В КІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (1), 309–317. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2016.196032

Номер

Розділ

Статті