ДЖЕРЕЛА СТАНОВЛЕННЯ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В ПЕДАГОГІЦІ

Автор(и)

  • Маргарита Воровка

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196068

Ключові слова:

Гендерний підхід, критична педагогіка, феміністична педагогіка, гендерна педагогіка, gender, gender culture, gender equality, the hidden curriculum.

Анотація

У статті розглянуто проблеми повноцінного розвитку української молоді в напрямі формування культури гендерної рівності та альтернативні підходи щодо формування суб’єкта освіти в гендерному вимірі. Аналіз гендерних підходів дозволив встановити, що для традиційної педагогіки характерним є формування в процесі освіти і виховання типу особистості, бажаної для існуючої системи соціальних стосунків, для гендерного ставлення до особистості в її розвитку і вихованні незалежно від традиційних рамок статі. Система освіти є одним з провідних агентів гендерної соціалізації, що актуалізує гендерні підходи в контексті педагогічних досліджень та задає вектор модернізації системи освіти. Крім того, схарактеризовано вплив прихованого навчального плану на формування гендерної культури особистості.

В статье рассмотрены проблемы полноценного развития украинской молодежи в направлении формирования культуры гендерного равенства и альтернативные подходы к формированию субъекта образования в гендерном измерении. Анализ гендерних подходов позволил установить, что традиционная педагогика нацелена на формирование в процессе образования и воспитания типа личности, желательной для существующей системы социальных отношений, гендерная – предполагает отношение к личности независимо от рамок, традиционно заданных полом. Школа является одним из ведущих агентов гендерной социализации, что актуализирует гендерные подходы в педагогических исследованиях и задает вектор модернизации системы образования. Кроме того, охарактеризовано влияние скрытого учебного плана на формирование гендерной культуры личности.

The problems of full value development of ukrainian youth in the direction of gender equality culture creating and alternative approaches to the formation of the education subject in a gender measurement are discussed. The analysis of the gender approaches allowed us to establish that the traditional pedagogy is characterized by the formation of personality type in the process of education and upbringing, desired for the existing system of social relations, the gender – the attitude to personality in its development and education is higher than the traditional sexual restrictions. The education system is one of the leading agents of gender socialization, which actualizes the gender approaches in the context of educational research and sets the modernizing vector of the educational system. In addition, the influence of hidden curriculum on personal gender culture formation is characterized.

Посилання

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : ЮрінкомІнтер, 2008. – 1040 с.

Іващенко О. Ґендерна наукова перспектива: від світогляду до політики / О. Іващенко // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 1998. – № 6. – С. 78–91.

Ільченко О. Гендерний підхід як нова методологія наукових досліджень в галузі педагогіки: генеза розвитку / Олена Ільченко // Педагогічні науки. Збірник наукових праць. – № 3 (2011). – Полтава, 2011 – с. 22–30.

Луценко О. А. Гендерна освіта й педагогіка / Олена Анатоліївна Луценко // Основи теорії гендеру : навчальний посібник. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 476–503.

Мельник Т. М. Ґендер як наука та навчальна дисципліна / Тамара Михайловна Мельник // Основи теорії ґендеру: навч. посіб. – К. : К.І.С., 2004. – С. 10–29.

Мунтян І. С. Гендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Іван Савелійович Мунтян – Одеса, 2004. – 21 с.

Плахотнік O. B. Гендерний вимір сучасної освіти : здобутки американських феміністсько-педагогічних студій / Ольга Василівна Плахотнік // Американська філософія освіти очима українських дослідників. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 22 грудня 2005 р. – Полтава : ПОІППО, 2005. – С. 128–135.

Приходькіна Н. О. Педагогічні умови реалізації гендерного підходу у фаховій підготовці студентів гуманітарних спеціальностей : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / Наталія Олексіївна Приходькіна. - К., 2009. – 173 с.

Семенова Л. Э. Воспитание современных девочек и мальчиков с позиций гендерного подхода / Лидия Эдуардовна Семенова, Вера Эдуардовна Семенова // Гендерная психология. Практикум / Под ред. И. С. Клециной – СПб. : «Питер», 2009. – С. 211–235.

Фрумин И. Д. Вызов критической педагогики / И. Д. Фрумин // Вопросы философии. – 1998. – № 12. – С. 55–66.

##submission.downloads##

Як цитувати

Воровка, М. (2020). ДЖЕРЕЛА СТАНОВЛЕННЯ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ В ПЕДАГОГІЦІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 53–62. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196068

Номер

Розділ

Статті