КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА МУЗИЧНОГО МИСЛЕННЯ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

  • Владислав Гусак
  • Роман Шевченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196071

Ключові слова:

Мислення, музичне мислення, інструментальна підготовка, компоненти музичного мислення, фахівець мистецького профілю, психомоторика, наочно-дійове мислення, comprehension, music comprehension, musical training, components of music comprehension, music teacher, psycho motility, visual comprehension.

Анотація

У статті викладена сутність понять «мислення» і «музичне мислення». На основі ретроспективного аналізу сучасної наукової літератури висвітлені різноманітні фактори виявлення, сфери реалізації і підходи щодо характеристики компонентної структури дефініції «музичне мислення». Автор досліджує специфіку активізації психомоторного компоненту як різновиду наочно-дійового мислення в ієрархічній структурі музичного мислення фахівців мистецького профілю у процесі інструментальної підготовки.

В статье изложена сущность понятий «мышление» и «музыкальное мышление». На основе ретроспективного анализа современной научной литературы освещены разнообразные факторы проявления, сферы реализации и подходы до характеристики компонентной структуры дефиниции «музыкальное мышление». Автор исследует специфику активизации психомоторного компонента как разновидность наглядно-действенного мышления в иерархичной структуре музыкального мышления специалистов художественного профиля в процессе инструментальной подготовки.

The article proposes the essence of terms «comprehension» and «music comprehension». On the basis of retrospective analysis of modern scientific literature different factors of revealing, sphere of realization and approaches toward characterizing the componential structure of the term «music comprehension» were enlighten. The author investigates peculiarities of development of psycho motility component as a subtype of visual comprehension in the hierarchical structure of music comprehension of teachers in the process of musical training. As psychological process of sensual comprehension, representing and realizing of music images, music comprehension is naturally connected with instrumental musical performance, has active creative character, differs by individual peculiarities – independent and critical features, usage of complex polymodal dynamic emotional and audio-motor comprehension, images and senses. Psycho-motor component of music comprehension provides unity of performance with music thought, artistic image, and emotional feelings and reflects in the closed circle of psycho motility actions «sound purpose – performance – control».

Посилання

Брейтбург А. Значение физиологического учения академика И. П. Павлова для музыкальной педагогики и музыкального исполнительства / А. Брейтбург // Вопросы музыкознания. – М. : Музгиз, 1954. – Вып. 1. – С. 108–149.

Бурська О. П. Методичні основи розвитку музично-виконавського мислення студентів у процесі фортепіанної підготовки. [Електронний ресурс] Автореф. … дис. канд. пед. наук : спец. : 13.00.02 / Олена Петрівна Бурська. – Київ, 2005. – Режим доступу : http://disser.com.ua/contents/19201.html – Назва з екрану.

Гусак В. Рухова пам’ять майбутніх учителів музики : сутність і проблеми розвитку : монографія / Владислав Гусак. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2016. – 232 с.

Давидов М. А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) : підручник / Микола Андрійович Давидов. – К. : Музична Україна, 2004. – 290 с.

Загальна психологія : підручник / за заг. ред. С. Д. Максименка. – 2-е вид., переробл. і доп. – Вінниця : Нова книга, 2004. – 704 с.

Корженевський А. Й. До питання про специфіку мислення музиканта-виконавця // Питання фортепіанної педагогіки та виконавства : зб. статей. – К. : Муз. Україна, 1981. – С. 29–40.

Мозгальова Н. Г. Формування музичного мислення майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки [Електронний ресурс] Автореф. … дис. канд. пед. наук : спец. : 13.00.02 / Наталія Георгіївна Мозгальова. – Київ, 2002. – Режим доступу : http://disser.com.ua/contents/9203.html – Назва з екрану.

Ушакова Л. Г. Структура профессионального музыкального мышления и условия его развития у студентов музыкально-педагогического факультета [Электронный ресурс] автореф. … дис. канд. психол. наук : спец. ВАК РФ : 19.00.07 – «Педагогическая психология» / Лидия Геннадьевна Ушакова. – Иркутск, 2008. – Режим доступу : http://www.dissercat.com/content/struktura-professionalnogomuzykalnogo-myshleniya-i-usloviya-ego-razvitiya-u-studentov-muzyk. – Назва з екрану.

Цагарелли Ю. А. Психология музыкально-исполнительской деятельности : автореф. дис. … док. психол. наук : спец. 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология» / Ю. А. Цагарелли. – Л., 1989. – 31 с

Цыпин Г. М. Обучение игре на фортепиано / Геннадий Моисеевич Цыпин. – М. : Просвещение, 1984. – 175 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гусак, В., & Шевченко, Р. (2020). КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА МУЗИЧНОГО МИСЛЕННЯ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦЬКОГО ПРОФІЛЮ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 71–80. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196071

Номер

Розділ

Статті