ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196098Ключові слова:
Художньо-графічна діяльність, графічні здібності, художні здібності, художньо-графічна компетентність, загальноосвітні навчальні заклади, artistically-graphic activity, graphic capabilities, artisticallygraphic competence.Анотація
У статті досліджується процес становлення художньо-графічної діяльності дитини, розкрито зміст поняття «художньо-графічна компетентність» та виділено основні її структурні компоненти: мотиваційний, когнітивний, процесуальний та компонент рефлексії. Художньо-графічна компетентність є складовою освіти особистості, що відображає сукупність особистісних якостей і здібностей, психологічних станів, знань, умінь і навиків, необхідних для досягнення високого рівня її розвитку. З’ясовано, що формування художньо-графічної компетентності включає не тільки природні ресурси і резерви особистості, але і ті утворення, які сформовані в індивіда у результаті соціалізації і безперервної освіти.
В статье исследуется процесс становления художественно-графической деятельности ребенка, раскрыто содержание понятия «художественно-графическая компетентность» и выделены основные ее структурные компоненты: мотивационный, когнитивный, процессуальный и компонент рефлексии. Художественно-графическая компетентность является составной образования личности, отражающий совокупность личностных качеств и способностей, психологических состояний, знаний, умений и навыков, необходимых для достижения высокого уровня ее развития. Выяснено, что формирование художественно-графической компетентности включает не только природные ресурсы и резервы личности, но и те образования, которые сформированы у индивида в результате социализации и непрерывного образования.
The article examines the process of becoming artistic and graphic of the child, the content of the concept of «art and graphic competence» and highlighted its main structural components: motivational, cognitive, procedural component and reflection. Art and graphic expertise is integral education of the individual, reflecting a set of personal qualities and abilities, psychological states, knowledge and skills needed to achieve a high level of development. It was found that the formation of artistic and graphic expertise includes not only natural resources and reserves of the individual, but education and those that are formed in the individual as a result of socialization and continuing education. the article highlighted four main structural components of artistic and graphic competence: motivational, cognitive, procedural component and reflection.
Посилання
Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм. – М. : Прогрес, 1974. – 392 с.
Арнхейм Р. Новые очерки по психологии искусства : пер. с анг. / Р. Арнхейм. – М. : Прометей, 1994. – 352 с.
Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Л. С. Выготский. – СПб. : Союз, 1997. – 222 с.
Выготский Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский; под ред. М. Г. Ярошевского. – М. : Педагогика, 1987. – 334 с.
Закон України «Про загальну середню освіту» // Освіта України: нормативно-правові документи. – К. : Міленіум, 2001. – С. 103–127.
Комарова Т. С. Изобразительная деятельность в детском саду: обучение и творчество / Т. С. Комарова. – М. : Педагогика, 1990. – 144 с.
Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник для студ. вузов / В. С. Мухина. – 5-е изд., стереотип. – М. : Академия, 2000. – 456 с.
Особенности и одаренность // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологиии. – М., 1981. – С. 35–36.
Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его иследования / С. Л. Рубинштейн. – М. : АН СССР, 1958. – 147 с.
Сприймання // Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел]. – К.; Ірпінь : ВТФ Перун, 2009. – С. 1181.
Сприйняття // Большой толковый психологический словарь / Ребер Артур – М. : АСТ ; Вече, 2001. – Т. 1. А–О. – С. 149–151.
Формирование ключевых компетентностеи учащихся через проектную деятельность: учебно-методическое пособие / авт.-сост.: С. С. Татарченкова, С. В. Телешов; под. ред. С. С. Татарченковой. – СПб. : КАРО, 2008. – 160 с. : ил.