ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК ТА МУЛЬТФІЛЬМІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Олена Литвишко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196103

Ключові слова:

Соціалізація, соціальна компетентність, життєва компетентність, компетентнісний підхід, українська народна казка, мультфільм, дошкільники, дошкільне дитинство, дошкільний вік, діти середнього дошкільного віку, старші дошкільники.

Анотація

У статті обґрунтовано поняття: «соціалізація», «соціальна компетентність», «життєва компетентність». Проаналізовано праці вітчизняних вчених, які займалися дослідженням цих наукових понять. Здійснено аналіз програми виховання і навчання дітей дошкільних навчальних закладів «Дитина». Автором ґрунтовно проаналізовано українські народні казки «Ріпка» і «Язиката Хфеська» та мультфільми «Кішка і дерево» та «Маша і ведмідь», виокремлено з них соціалізуючий аспект. Обґрунтовано специфіку використання казок та мультфільмів в дошкільних навчальних закладах під час занять.

В статье обоснованы понятия «социализация», «социальная компетентность», «жизненная компетентность». Проанализированы труды отечественных ученых, занимавшиеся исследованием этих научных понятий. Осуществлен анализ программы воспитания и обучения детей дошкольных учебных заведений «Ребёнок». Автором основательно проанализированы украинские народные сказки «Репка» и «Языкатая Хфеська» и мультфильмы «Кошка и дерево» и «Маша и медведь», выделен из них социализирующий аспект. Обоснованно специфику использования сказок и мультфильмов в дошкольных учебных заведениях во время занятий.

In the article have justified the concepts «socialization», «social competence», «life competence». Analyzed the works of domestic scientists, which have researched these scientific concepts. Also, analyzed education and training of children’ program of preschool educational institutions «Child». The author thoroughly analyzed the ukrainian folk tales «Ripka», «Yazykata Xfeska» and cartoons «Cat and the tree» and «Masha and the Bear», singled out the socialization aspect. Have justified the specifics of use the tales and cartoons in preschool educational institutions during classes. To the ukrainian tales «Ripka», «Yazykata Xfeska» and cartoons «Cat and the tree» and «Masha and the Bear», author quite well chosen practical material proverbs and sayings, developed a number of questions for which there are different stages of socialization and education of the younger generation and formed the basis of social competence of children older preschooler.

Посилання

Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – № 2(63). – 2009. – С. 26–31.

Дитина. Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років / [наук.кер. проекту О. В. Огнев’юк, К. І. Волинець]. – 3-е вид., доопр. та доп. – К. : Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. – 492 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний редактор В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Кононко О. Л. Про базову програму розвитку дошкільника «Я у світі» / О. Л. Кононко // Дошкільне виховання. – 2008. – № 8. – С. 29.

Кравченко Т. В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім’ї і школи: Монографія / Т. В. Кравченко. – К. : Фенікс, 2009. – 416 с.

Рогальська І. П. Теоретико-методичні засади соціалізації особистості у дошкільному дитинстві: автореф. дис…докт. пед. наук: 13.00.05 – соціальна педагогіка / І. П. Рогальська. – Луганськ., 2009. – 45 с.

Слот В., Спанярд Х. Нидерландская модель социальной помощи детям, ориентированная на модель социальной компетенции / В. Слот, Х. Спанярд // Вестник психосоциальной и коррекционно-реабилитационной работы. – 2000. – №1. – С. 60–74.

Ушинський К. Д. Питання виховання і навчання в початковій школі // Вибр. пед. твори: У 2 т. – Т. 2. / К. Ушинський – К., 1983. – 359 с.

Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі: навч.-метод. посібник / Т. О. Піроженко, Л. І. Соловйова та ін. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2016. – 248 с.

Чернуха Н. М. Інтеграція виховних впливів суспільства в сучасному освітньому середовищі: [монографія] / Н. М. Чернуха. – Луганськ: Альма-матер, 2006. – 302 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Литвишко, О. (2020). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК ТА МУЛЬТФІЛЬМІВ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 192–200. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196103

Номер

Розділ

Статті