ЦІННІСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ВЛАСНОГО ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я ЯК ПЕДАГОГІЧНА КАТЕГОРІЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196111Ключові слова:
Ставлення, ціннісне ставлення, ціннісне ставлення до власного фізичного здоров’я, навчання, виховання, розвиток, формування, attitude, value attitude, value attitude to their own physical health, training, education, development and formation.Анотація
У статті з психолого-педагогічної точки зору розглянуті поняття «ставлення», «ціннісне ставлення», «ціннісне ставлення до власного фізичного здоров’я». Визначено роль ставлення у вихованні особистості та становленні її якостей. Встановлено, що ціннісне ставлення формується у результаті навчально-виховного процесу і проявляється у знаннях та переконаннях вихованців, є динамічним утворенням, що характеризується сукупністю знань про здоров’я та реалізується у способі життя. Охарактеризовано «ціннісне ставлення до власного фізичного здоров’я» як складне особистісне новоутворення, що ґрунтується на індивідуальному досвіді та розвивається у результаті навчання, виховання, розвитку та формування особистості.
В статье рассмотрено с психолого-педагогической точки зрения понятия «отношение», «ценностное отношение», «ценностное отношение к собственному физическому здоровью». Определено роль отношения в воспитании личности и становлении ее качеств. Установлено, что ценностное отношение формируется в результате учебно-воспитательного процесса и проявляется в знаниях и убеждениях воспитанников. Раскрыто, что категория «ценностное отношение к здоровью» представлено динамическим образованием, которое характеризуется совокупностью знаний о здоровье и реализуется в способе жизни человека. Охарактеризовано «ценностное отношение к собственному физическому здоровью» как сложное личностное новообразование, что базируется на индивидуальном опыте и развивается в результате обучения, воспитания, развития и формирования.
The article of psychological and educational perspective discussed the concept of «attitude», «valuable relations», «value attitude to their own physical health». These categories are characterized by a certain level of knowledge of social experience of mankind, formation of value-motivational sphere and the ability to conduct long-term positive changes aimed at maintaining personal health. The role of attitude in the education and formation of personality traits. Established that the value attitude is formed as a result of the educational process and is manifested in knowledge and beliefs of the pupils is a dynamic entity, typically a combination of knowledge about health and lifestyle realized. The characteristic «value attitude to their own physical health» as a complex personality tumors based on individual experience and develops as a result of training, education, development and identity formation. It was established that all the categories are the result of the pedagogical process.
Посилання
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.
Андрющенко Т. К. Формування ціннісного ставлення до власного здоров’я в дітей старшого дошкільного віку: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Андрющенко Тетяна Костянтинівна. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – 268 с.
Белинская Т. В. Психологические составляющие развития ценностного отношения к здоровью у студентов педагогического вуза: дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Белинская Татьяна Владимировна. – Калуга, 2005. – 170 с.
Бех І. Д. Образ «Я» як мета формування і розвитку особистості // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 2. – С. 30–40.
Буранбаева Л. М. Становление эмоционально-ценностных ориентаций студента в образовательном процессе [Электронный ресурс] : дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л. М. Буранбаэва. – Оренбург, 2005. – 195 с.
Єжова О.О. Формування ціннісного ставлення до здоров’я учнів професійно-технічних навчальних закладів [Текст] : монографія / Ін-т пробл. виховання Нац. акад. пед. наук України. – Суми : МакДен, 2011. – 410 с.
Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности. – М. : Политиздат, 1986. – с. 224.
Кабаева В. М. Формирование осознанного отношения к собственному здоровью у подростков: дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Кабаева Валентина Михайловна. – М., 2002. – 182 с.
Краевский В. В. Методология педагогики, новый этап: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В. В. Краевский, Е. В. Бережнова. – 2-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2008. – 400 с.
Лазурский А. Ф. Избранные труды по общей психологии. К учению о психической активности. Программа исследования личности и другие работы / А. Ф. Лазурский. – СПб. : Алетейя, 2001. – 192 с. – (Серия «Российские психологи: Петербургская научная школа»).
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. – М. : Наука, 1984. – 444 с.
Мясищев В. Н. Психология отношений : избранные психологические труды / В. Н. Мясищев [под ред. А. А. Бодалева]. – М. : Институт практической психологии; Воронеж : МОДЭК, 1995. – 356 с. – (Серия «Психологи Отечества»).
Мясищев В. Н. Личность и неврозы. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1960. – 224 с.
Психология здоровья / Учебник для вузов/ под ред. Г. С. Никифорова. – СПб. : Питер, 2006. – 607 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн – П.: Питер, 2002. – 720 с.
Смакула О. І. Формування ціннісного ставлення майбутніх вихователів до фізичної культури: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти АПН України. – К., 2004. – 264 с.
Тугаринов В. П. Теория ценностей в марксизме / В. П. Тугаринов. – Л., 1968. – 124 с.
Философский энциклопедический словарь / Гл. ред.: Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов. – М. : Сов. Энциклопедия, 1983. – 840 с.
Юдин Б. Г. Здоровье человека как проблема гуманітарного знания / Б. Г. Юдин // Философия здоровья. – М. : ИФ РАН, 2001. С. 61–85.
Ягупов В. В. Педагогіка: Навч. посібник. – К. : Либідь, 2002. – 560 с.